قديم 03-11-2010, 05:12 PM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية عبده الجبري
عبده الجبري عبده الجبري غير متواجد حالياً
الخطوط الجوية اليمنية

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عبده الجبري مازال في بداية الطريق
عبده الجبري عبده الجبري غير متواجد حالياً
الخطوط الجوية اليمنية

الصورة الرمزية عبده الجبري

مشاهدة ملفه الشخصي
عبده الجبري مازال في بداية الطريق
افتراضي طريقة عمل ريفاند

السلام عليكم ورحمة الله

يا اخواني اريد اعمل ريفاند للذاكر
كون المسافر كنسل العودة
مع العلم ان رول الكلاس ينص على الا توجد اي غرامة ولا شي
حسبت لهم خط الذهاب على كلاس الذهاب
السؤال
من يعمل معروف ويديني الطريقة مفصله كيفية عمل الريفاند

ابغى اسفيد ما ابغى اتصل على الهلب دسك
التوقيع  عبده الجبري
عبده الجبري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 07-11-2010, 01:34 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية Amadeus Air
Amadeus Air Amadeus Air غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

Amadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقدير
Amadeus Air Amadeus Air غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

الصورة الرمزية Amadeus Air

مشاهدة ملفه الشخصي
Amadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقديرAmadeus Air يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: طريقة عمل ريفاند

السلام عليكم ورحمة الله

كون المسافر كنسل العودة
السؤال

السلام عليكم ورحمة الله

كون المسافر كنسل العودة
السؤال

حضرتك قلت ان كلاس الذهاب ليس عليه اي غرامات, كلام جميل لحد دلوقتي.

تعالى نمشي واحده واحده مع بعض, نفترض انك عملت تذكره لواحد والعميل سألك عن الغرامات في حاله الغاء التذكرة, في نوعين من رسوم الإلغاء.

نوع بيبقى عباره عن رسوم ومثلا على سبيل على المثال 500 جنيه قبل او بعد السفر, يعني لو عاوز يكنسل قبل السفر هيدفع العميل 500 جنيه ولو حب يكنسل بعد السفر اي يعني بعد الذهاب برضه هيدفع 500 جنيه.

النوع التاني بيبقى محدد قيمه الغرامات اللي العميل هيدفعها في حاله لو هيكنسل قبل السفر ومثلا تبقى 100 جنيه ولو هيكنسل بعد السفر يبقى 200 جنيه.

خد بالك من حاجه مهمه قوي وهي اننا بنشيك على غرامات الكلاسات كلها وبنشوف ايهما اعلى وبنطبقها في حاله الإنترناشيونال, يعني ايه كلامي ده؟

هقولك, نفترض ان عميل مسافر على ال Y وراجع على D ولما بصينا على غرامات التذكره لقينا ان غرامه ال Y في حاله الإلغاء هتبقى مثلا 50 جنيه وبعد السفر هتبقى 100 جنيه.
وبصينا برضه على برضه على غرامات ال D لقينا انها 100 جنيه قبل السفر وبعد السفر 200 جنيه.
يبقى مين فيهم ايهما اشد صرامه وحزم في الغرامات؟ المفروض انها ال D يبقى ساعاتها هتطبق على العميل وهتقوله ان غرامه الإلغاء قبل السفر هتبقى 100 وبعد السفر هتبقى 200 جنيه.

مصر للطيران هي الوحيده اللي بتحاسب العميل By sector يعني بتحصل مثلا غرامه إلغاء التذكره في الذهاب وفي العوده في حاله لو هيكنسل التذكره كلها لكن بقيت معظم الخطوط بتطبق الأشد صرامه صرامه والأعلى في الغرامات.

نرجع بقى لبقيت موضوعنا:
العميل بتاعك سافر وعاوز يكسنل العوده, يبقى اللي هيحصل انك هتشوف العميل بتاعك استخدم قد ايه من تذكرته في الذهاب.
تعالى نعمل مثال
عندك عميل مسافر من القاهرة دوحة القاهرة على مصر للطيران على الكلاس مثلا L, العميل ده سافر الدوحة ومش راجع القاهرة وقالك اعمل refund للتذكرة, يبقى اللي هتعمله الاول هو الأتي:
1-هنسعر خط الذهاب بتاعه اللي عمله من القاهرة الدوحة عن طريق الإنتري ده
FQPCAI/AMS/CLDOH
الإنتري ده معناه انك بتقوله سعرلي الرحلة من القاهرة الي الدوحة على الخطوط المصرية وعلى الكلاس L
هتلاقي ظهرلك سعر الرحله بالشكل ده:

* FARE BASIS * DISC * PTC * FARE<EGP> * MSG *T
01 YIF * * 1 * 3343.50 *RB *Y
02 YSEGOWMS * * 1 * 2529.50 *RB *Y
03 BSEGOWMS * * 1 * 2214.50 *RB *Y
04 QSEGOWMS * * 1 * 1509.50 *RB *Y
05 KSEGOWMS * * 1 * 1364.50 *RB *Y

اللي انت شايفه قدامك ده دي اسعار الذهاب فقط من القاهرة الي دوحة ودي طبعا الاسعار اللي حضرتك المفروض تشتغل عليها عشان تخصمها من اساسي التذكرة كلها بس هنفترض انك مش لاقي السعر اللي انت عاوز تشتغل عليه وخايف تاخد سعر منهم وانت مش متأكد ان السعر الصح, يبقى في الحالة دي هتعمل ايه؟

هندخل على التذكره بتاعه العميل بي الإنتري ده : TWD/L ورقم سطر التذكرة
بعد كده هيظهر عندنا اتنين كوبون للعميل واحد فيهم كوبون الذهاب واللي هيبقى فيه تفاصيل رحلته والتاني تفاصيل عودته.

متنساش اانك تسعر زي ما قلتلك بالطريقه اللي فوق قبل ما نجيب تفاصيل الكوبون لان الإنتري بتاع تفاصيل الكوبون اللي انا هكتبه دلوقتي لازم الاقول قبليه تعمل تسعير بالكلاس الروت والصح وكمان الشركه الناقلة للعميل.

بعد ما سعرنا بال FQPCAI/AMS/CLDOH
متحاولش تشغل دماغك كتير بالاسعار اللي ظهرتلك ورح جري على تذكره العميل بالإنتري TWD/L رقم سطر التذكره اللي على الكارت.
اكتب الإنتري ده FQH/1
واحد اللي كتبناه ده هو رقم الكوبون بتاع الذهاب اللي استخدمها العميل واللي المفروض انه هيظهر ليك البيانات الاتيه بعد ادخالك الإنتري FQH
FCP AL BK TPM MPM EMA EMS R GI CC NVB NVA BG
CAI
DOH MS Y 1277 1532 M EH YY 20
FARE BASIS:YIF AMOUNT IN NUC: 478.54

TOTAL FARE CALCULATION: 478.54
ROE: 5.704800 FARE EGP: 2730.00
TAX: YQAD 15.00 YRVA 198.00
JKDC 50.00 QHEB 83.50
XKEM 150.00 EQGO 6.00
XLTI 11.00 EGTR 100.00
TOTAL: 3343.50

شايف السعر اللي باللون الأحمر؟؟ السعر ده كان السعر اللي ظاهرلك فوق في ليسته الأسعار بس انت مكنتش عارف هل السعر ده هو اللي انت هشتغل عليه ولا لأ, طالما ظهرلك في تفاصيل الكوبون يبقى اعرف انك ماشي صح لان تسعيرك في الاول كان مظبوط ومفهوش غلطه,
شايف السعر اللي باللون الأخصر؟؟ هو ده اللي عليه الشغل كله!!!

ركز معايا وصحصح, السعر اللي باللون الأخضر هو ده السعر اللي من غير ضرايب يعني الأساسي واللي هيطرح من سعر التذكرة كلها الأساسي برضه لأن العميل استخدم جزء من تذكرته وبالتالي الضرايب اللي ادفعت مش هترجعله.
بعد ما تطرح السعر الأخضر من سعر التذكره الأساسي هو ده اللي هيرجع للعميل مع إضافة الغرامات طبعا لو فيه....
يعني لو عندك غرامات بقيمة 200 جنيه ابقى ضفها على اللي هيرجع للعميل ومتنساش في الماسك انك تحدد رقم الكوبون اللي هيتعمله إسترجاع.

انا هكتفي بكده عشان برد عليك من شغلي, لو في حاجه وقفت قدامك قلي وانا هرد عليك بأقصى سرعه لو ربنا اراد.
Amadeus Air غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
نظام اماديوس Amadeus System