الملاحظات

موضوع مغلق

قديم 25-05-2010, 12:31 PM  
  مشاركة [ 61 ]
dark man dark man غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
dark man مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
افتراضي رد: هل يعقل

الاخت فاطمة اللى عمالة تقول بعرف فى علم الغيب وساحر ومشغوذ وحاجات غريبة كده حضرتك لو بتعرفى ترجعى الكلام كويس انا بقول الفترة اللى فتح فيها المعهد بتاعكم ولحد دلوقتى لو قارنها بنفس الوقت اللى كان معهدنا شغال فيه هتشوفى فرق الناس اللى اشتغلت كويس وياريت لما تيجى تعلقى مش تعلقى على نقط معينة وتهربى من باقى النقط وتقولى علم الغيب وحاجات غريبة الكلام على الماضى مش المستقبل لو معهدكم مثلا فتح من سنة او اتنين
هاتيلى احصائية بعدد الناس اللى اشتغلوا فى الفترة ديه لحد دلوقتى من عندكم وانا هقولك من عندنا كام فى نفس الفترة وهتشوفى الفرق.
الاخ مازن معتقدش اى واحد فينا بيدافع عن حاجة بيحبها يبقى بياكل من وراها عيش عشان ده فعلا كلام مش كويس فى حق حد وبعدين حضرتك اقرئ اللى مكتوب هتلاقى كل واحد بيقولك انا اتقدمت ورفضت تفتكر فعلا لو مش واثق فى المعهد ده من الاول كان هيقدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاخت نسمة كلامك محترم جدا وانا بحترم كلامك بس عايز اوضح لحضرتك معلومة ان احنا داخلين ندافع على الاهانات اللى نتعرض ليها من ساعة لما ربنا كرم البنات والشباب عندنا واشتغلوا الحمد لله فى اسرع وقت.
dark man غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 02:48 PM  
  مشاركة [ 62 ]
mtaa mtaa غير متواجد حالياً
MtAa

mtaa مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى mtaa إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mtaa
mtaa mtaa غير متواجد حالياً
MtAa

مشاهدة ملفه الشخصي
mtaa مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى mtaa إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mtaa

والله انتوا كلكوا ناس هايفة عايشين فى الهيافة
mtaa غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 06:09 PM  
  مشاركة [ 63 ]
نسمه شريف نسمه شريف غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

نسمه شريف مازال في بداية الطريق
نسمه شريف نسمه شريف غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
نسمه شريف مازال في بداية الطريق

شكرا يا dark man على كلامك واكيد انت حد محترم وأنا معاك ان حضرتك تدافع عن الإهانات اللى انت بتتعرضلها بس بعد اذن حضرتك أنا متابعه الموضوع من الأول ومشفتش أى إهانات خالص .
البنات بس بتتكلم عن المعهد اللى هى بتدرس فيه بس بطريقه حاده شويه كل واحده بتقول ان المعهد بتاعها عمل كذا والتانيه ترد عليها أنا عن نفسى هنصحهم كفايه لحد كده وركزوا فى مستقبلكم أحسن هو ده اللى هينفعكم مش أى حاجه تانيه وبدل ما إنتوا قاعدين بتردوا على بعض لاء روحوا إقروا كام كلمه إنجليش تستفيدوا منها أحسن وياريت حضرتك كمان تنصحهم وربنا يوفق الجميع.
نسمه شريف غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 06:34 PM  
  مشاركة [ 64 ]
قمر الزمان قمر الزمان غير متواجد حالياً
مساعد طيار

قمر الزمان مازال في بداية الطريق
قمر الزمان قمر الزمان غير متواجد حالياً
مساعد طيار

مشاهدة ملفه الشخصي
قمر الزمان مازال في بداية الطريق

يا جماعة كل واحد عجبه المعهد بتاعه يخلي فيه وميخرجش منه بس , والله الموضوع ما يستاهلش كل الكلام ده , كل واحد عمال يدافع عن المعهد بتاعه كانه بيدافع عن شرف الأمة و الموضوع فالآخر هيقلب بكلام فاضي ملوش أي لزمة . سلام
قمر الزمان غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 06:38 PM  
  مشاركة [ 65 ]
فاطيما1984 فاطيما1984 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

فاطيما1984 مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

اللي يضحك في الموضوع ان كل اللي بيهاجموا المهعد ناس قدمت فيه واترفضت
يعنى هو لما قدمتوا فيه كان علي راي عمرو اديب فله شمعة منورة ودلوقتى بقي كخة
علي العموم زى ماقولنا احنا مش داخلين ندافع عن المعهد اللي بندرس فيه لانه اكبر بكتيرررررررررر من الناس اللي بتحاول تهز صورته

اقدر اقول ليكى كيوت جيرل ان انا اخدت بالى ان مفيش ولا واحد ولا واحدة كاتبة مشاركة انها قدمت فى المعهد واترفضت كل دية تجارب اصحابنا واحنا بناء عليها بنتكلم يبقى عندك حق لوالى بيكتب المشاركات دية اترفض من هناك يبقى ممكن يكون عندة حق يضايق وشتم فى المعهد لكن كلل دية تجارب اقاربنا واصحابنا ولللاسف انا اقدر اقولك ان بالفعل انا لية اصحابى بالفعل قدموا هناك واترفضوا وقدموا عندى فى المركز بتاعى واقسملك باللة انهم اشتغلوا فى العربية واليمنية ومصر للطيران والامريتس احتمال قبل ما تفتح المعاهد دية كلها للضيافة الجوية كنت اقدر اقولك انة فلة شمعة منورة لان مكنش فى غيرة لكن دلوقتى بخ طلع غيرة والناس بتشتغل منهم عادى اكيد مش هيكون بنفس عدد الى اشتغلوا من عندكو ودة لان معهدكو من فترة كبيرة لكن المهم ان البداية مبشرة جدا جدا جدا والمهم اننا تاكدنا من عدم تعاقد المعهد مع اى شركة الا البحرين
فاطيما1984 غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 06:49 PM  
  مشاركة [ 66 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

الاخت فاطمة اللى عمالة تقول بعرف فى علم الغيب وساحر ومشغوذ وحاجات غريبة كده حضرتك لو بتعرفى ترجعى الكلام كويس انا بقول الفترة اللى فتح فيها المعهد بتاعكم ولحد دلوقتى لو قارنها بنفس الوقت اللى كان معهدنا شغال فيه هتشوفى فرق الناس اللى اشتغلت كويس وياريت لما تيجى تعلقى مش تعلقى على نقط معينة وتهربى من باقى النقط وتقولى علم الغيب وحاجات غريبة الكلام على الماضى مش المستقبل لو معهدكم مثلا فتح من سنة او اتنين
هاتيلى احصائية بعدد الناس اللى اشتغلوا فى الفترة ديه لحد دلوقتى من عندكم وانا هقولك من عندنا كام فى نفس الفترة وهتشوفى الفرق.
الاخ مازن معتقدش اى واحد فينا بيدافع عن حاجة بيحبها يبقى بياكل من وراها عيش عشان ده فعلا كلام مش كويس فى حق حد وبعدين حضرتك اقرئ اللى مكتوب هتلاقى كل واحد بيقولك انا اتقدمت ورفضت تفتكر فعلا لو مش واثق فى المعهد ده من الاول كان هيقدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاخت نسمة كلامك محترم جدا وانا بحترم كلامك بس عايز اوضح لحضرتك معلومة ان احنا داخلين ندافع على الاهانات اللى نتعرض ليها من ساعة لما ربنا كرم البنات والشباب عندنا واشتغلوا الحمد لله فى اسرع وقت.

لا حضرتك تقدر ترجع الكلام يا استاذ مينا حضرتك قولت لو المعهدين مش يتقارنوا ببعض حتى لو فترة زمنية متساوية معتقدش انى كاتبة لحضرتك 50 سطر وانا مش كنت واخدة بالى انت كتبت اية كمان عايزة اقولك انهم عملولى اختبار نظر فى مصر للطيران اطمن وتقدر تتاكد من مشاركة حضرتك من رباب مشرفة القسم احتمال المشاركات الى اتحذفت تكون عندها لحد دلوقت وكمان حضرتك بتتكلم عن المعه عندنا ومش عارف فاتح بقالة اد اية بتقول سنة او سنتين لا لللاسف اقدر اقول لحضرتك انة مكملش سنة فاتح ونصيحة منى لحضرتك بعد كدة ياريت لما تتكلم مع حد فى اى موضوع تكون مجمع للمعلومات الصح عن هذا الشى لان عدم ادراكك للمعلومات الاساسية هيعطى لمشاركة حضرتك نوع من الاهمال لانك بتحكم على شى مش مجمع عنة معلومات كافية ولللاسف اهم معلومة المعهد فاتح من اد اية يعنى ابسط الاشياء ومفيش هروب من الرد ولا حاجة انا رديت على كل كلمة قولتها مش ذنبى ان حضرتك ركزت فى نقطة المستقبل بس ان فى الموضوع دة مش هتلاقى اكتر من مشاركاتى يبقى اظن مينفعش انا الى يتقلى كلمة هروب وعامة انا كل مشاركى 20 سطر يعنى كتير يعنى برد على كل واحد فى اى نقطة بيطرحها مفيش داعى من الكلام الغريب والى مش فى محلة الى حضرتك بتقولة دة
قديم 25-05-2010, 06:59 PM  
  مشاركة [ 67 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

يا جماعة كل واحد عجبه المعهد بتاعه يخلي فيه وميخرجش منه بس , والله الموضوع ما يستاهلش كل الكلام ده , كل واحد عمال يدافع عن المعهد بتاعه كانه بيدافع عن شرف الأمة و الموضوع فالآخر هيقلب بكلام فاضي ملوش أي لزمة . سلام

عارفة المشكلة فى اية قمر الزمان ان كل بنات المعهد التانى لما يحبوا يشكروا فى معهدهم لازم احنا نتشتم فى الاخر ههههههههههههههههههههههه
بجد حاجة غريبة طيب شكروا زى ما انتوا عايزين محدش قال حاجة ودة المفروض والصح والطبيعى بس مش لازم فى اخر كل مشاركة تشتمى المعهد بتاعنا وصاحبة وبنتة لا و غلط يعنى الموضوع مبقاش عرض تجارب الطلبة فى المعهدين وكلواحد يتقبل تجربة الاخر لان فى الاخر هو مش صاحب المعهد يعنى ميعرفش صاحب المعهدين عملوا اية مع الطلبة فى الانترفيو اكيد مكنوش قاعدين تحت الكراسى عشان كدة ميعرفوش الحقيقة فين والموضوع مبقاش مجرد عرض تجارب الناس لا دة غلط يا جماعة الموضوع دة عشان يصفى ويخلص ياريت كل واحد يتكلم عن معهدة فقط دون الغلط فى الاخر عارفين لو مشيتوا بالطريقة دية هنتجنب الغلط فى الناس وكمان اعضاء المنتدى هيقدوا يستفادوا ويفهموا المعهدين عبارة عن اية دة اية ودة اية بادب واخلاق واحترام
قديم 25-05-2010, 09:08 PM  
  مشاركة [ 68 ]
الصورة الرمزية ManCHsteER
ManCHsteER ManCHsteER غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

ManCHsteER مازال في بداية الطريق

مشاهدة أوسمتي

درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي

معلش يا جماعة انا اسف انى بتدخل بس حلً للمشكله الموجوده والخلاف الى ف الرأى اللى لحد دلوقتى موصلناش لثقافه الاختلاف ومعندناش اااااى نوع من انواع المناقشه البنــائـة .
أنا رأيى ان الانسه فاطمة والانسه آية فى معهدين ليهم سمعه كويسه وناس بتشتغل من هنا وناس بتشتغل من هنا و ف الاخر ( توفيق ربنا ) يعنى مش المعاهد اللى بتشغل حد ده كله شئ نصيب .. ومفيش اى شئ يستاهل الكلام بالطريقه دى واحنا هنا كلنا عرب واخوات واعتقد ان النقاش كمان بين مصريين
ف بالمصرى كده بلاش ننشر غسيلنا الـ.. قدام الناس
واعتقد ان كده الموضوع منتهى

ManCHsteER غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 09:11 PM  
  مشاركة [ 69 ]
درجة الضيافة

مشاهدة أوسمتي

درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي

وسؤال للآنسه آيه والانسه فاطيمة ..

ياريت كل واحد تكتب معهدها ده فين .. ومصاريفه كام .. وحكايه معتمد او مش معتمد معتقدش انها هتفرق قوى لأنه اكيد مش هيبقى فى معهد للضيافه ومش معتمد ع الاققل من الجهات المختصه ف مصر.
وياريت بردو مدة الدراسه قد ايه .

ونبقى كده عاملين موضوع الناس تستفيد منه بدال اللى احنا فيه ده .
ManCHsteER غير متواجد حالياً  
قديم 25-05-2010, 09:54 PM  
  مشاركة [ 70 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

مرسى ليك منشستر على كلامك الجميل على العموم انا هعهدى فى الاسكندرية على محطة ترام بوكلى ومصاريفة 3500 وبينزلوا 1000 جنية لو انت كويس فى الانجلش يعنى بيتعملك اختبار الاول وممكن تكون المصاريف كلها 1000 جنية بس لو انت يتيم وبيدرسولنا مضيفين كلهم خبرة فى واخد فى الخطوط السعودية 20 سنة وواحد فى الامريتس وواحدة فى مصر للطيران دة غير اننا بناخد تنمية موارد بشرية والمادة دية مهمة لبناء الثقة بالنفس ومحاولة التغلب على نقاط الضعف عند دخولاى انترفيو زى القلق والخوف وتحريك الايدى كتير وكيفية الجلوس امام اللجنة وازاى تجاوب وانت مش خايف دة غير ان فى تيتشر انجليش لتنمية المحادثة بالانجايزية و التيتشر دية كمان كانت مضييفة فى الخطوط السعودية يعنى كل المدرسين الى عندنا الحمد للة خبرات كبيرة فى مجال اليافة الجوية ومحاضراتة 3 مرات فى الاسبوع المرة ساعتين دة غير ان فى محاضرات الصبح للناس الى بتكون من محافظات تانية عشان يلحقوا يروحوا متاخر طبعا ودور المعهد تبلغيك بمجى الشركة عشان السفر وكل ترتيبات السفر بتكون على مسئولية صاحب المعهد الاتوبيس والعدد والاماكن ال بنروحها دة غير انهم كل 3 اسابيع بيعملولك شى زى الانترفيو التشبيهى بيجى مضيفين من برة وبيعملوا لجنة كانها لجنة شركة الطيران وبيعملوا انترفيو لكل واحد على حدا وبيتصور عشان تشوف نفسك انت كنت عامل ازاى فى الانترفيو قلقان متوتر واثق من نفسك يعنى هدفة تشوف نفسك وعيوبك قبل الانترفيو وتحاول تصلحها وكمان فى الكلاس بتاعى كانوا عاملين زى رحلة من اسكندرية الى جدة من اولها لاخرها لدرجة اننا طبعنا تذاكر الطيران وطبعا كلنا فورمال وعملنا اجراءات السيرفس والسيفتى لدرجة اننا عملنا زى ما يكون حريقة حقبقية عشان نشوف الطلبة هيعملوا فيها اية وكل دة نزل على سى دى وودناة لليمنية ايام ما جت اخر مرة وعجبها جدا وكانت عايزة بنات منة لكن لللاسف اكتر البنات دية كانت اشتغلت فى العربية ومصر للطيران وارمريتس ومكنش فى غير واحدة هى الى راحت قدمت وفى نفس الوقت كانت فى السى دى دة فاخدوها على طول وباقى البنات الى كانت مقدمة عندنا لليمنية كانوا منالكلاس الجديد ومع ذلك الحمد للة اتقبلوا حضرتك تقدر تيجى اليكس فى اى وقت وتشوف كل شى على الطبيعة عندنا واكيد هتشرفنا وتنورنا
قديم 25-05-2010, 11:04 PM  
  مشاركة [ 71 ]
الصورة الرمزية mahaelmaleh
mahaelmaleh mahaelmaleh غير متواجد حالياً
مصرية بحب النيل

mahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقة
mahaelmaleh mahaelmaleh غير متواجد حالياً
مصرية بحب النيل

الصورة الرمزية mahaelmaleh

مشاهدة ملفه الشخصي
mahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقةmahaelmaleh يستحق الثقة

معلش يا جماعة انا اسف انى بتدخل بس حلً للمشكله الموجوده والخلاف الى ف الرأى اللى لحد دلوقتى موصلناش لثقافه الاختلاف ومعندناش اااااى نوع من انواع المناقشه البنــائـة .

أنا رأيى ان الانسه فاطمة والانسه آية فى معهدين ليهم سمعه كويسه وناس بتشتغل من هنا وناس بتشتغل من هنا و ف الاخر ( توفيق ربنا ) يعنى مش المعاهد اللى بتشغل حد ده كله شئ نصيب .. ومفيش اى شئ يستاهل الكلام بالطريقه دى واحنا هنا كلنا عرب واخوات واعتقد ان النقاش كمان بين مصريين
ف بالمصرى كده بلاش ننشر غسيلنا الـ.. قدام الناس
واعتقد ان كده الموضوع منتهى

انا بجد بحييك علي كلامك وهوه ده اللي فيه تلحيص للموضوع كله لاانا بقالنا كتير ف الموضوع ده ومحدش قادر يفهم اننا هنا علشان نساعد بعض واننا نجيب معلومات تفيد كل فرد حابب يدرس ف معهد ضيافة جوية والمفروض اننا كلنا من بلد واحدة يعني المفروض اننا نكون ايد واحدة اكتر من اي شيء بدل الخلاف اللي مافيهوش اي فايدة لا ليهم ولا لافراد المنتدي وبشكرك مرة تانية علي رأيك الاكتر من رائع
mahaelmaleh غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 01:43 AM  
  مشاركة [ 72 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

لا حضرتك تقدر ترجع الكلام يا استاذ مينا حضرتك قولت لو المعهدين مش يتقارنوا ببعض حتى لو فترة زمنية متساوية معتقدش انى كاتبة لحضرتك 50 سطر وانا مش كنت واخدة بالى انت كتبت اية كمان عايزة اقولك انهم عملولى اختبار نظر فى مصر للطيران اطمن وتقدر تتاكد من مشاركة حضرتك من رباب مشرفة القسم احتمال المشاركات الى اتحذفت تكون عندها لحد دلوقت وكمان حضرتك بتتكلم عن المعه عندنا ومش عارف فاتح بقالة اد اية بتقول سنة او سنتين لا لللاسف اقدر اقول لحضرتك انة مكملش سنة فاتح ونصيحة منى لحضرتك بعد كدة ياريت لما تتكلم مع حد فى اى موضوع تكون مجمع للمعلومات الصح عن هذا الشى لان عدم ادراكك للمعلومات الاساسية هيعطى لمشاركة حضرتك نوع من الاهمال لانك بتحكم على شى مش مجمع عنة معلومات كافية ولللاسف اهم معلومة المعهد فاتح من اد اية يعنى ابسط الاشياء ومفيش هروب من الرد ولا حاجة انا رديت على كل كلمة قولتها مش ذنبى ان حضرتك ركزت فى نقطة المستقبل بس ان فى الموضوع دة مش هتلاقى اكتر من مشاركاتى يبقى اظن مينفعش انا الى يتقلى كلمة هروب وعامة انا كل مشاركى 20 سطر يعنى كتير يعنى برد على كل واحد فى اى نقطة بيطرحها مفيش داعى من الكلام الغريب والى مش فى محلة الى حضرتك بتقولة دة

اولا يا اخت فاطمة انا عارف ايه اللى بقوله كويس ومش انتى اللى هتقوليلى انا قلت ايه ومقلتش ايه وانتى للاسف برده بتتعمدى تهربى من الحقيقة بكلام فارغ ملهوش اى علاقة بالى بقوله
ثانيا انا مش محتاج الم حاجة عن المعهد بتاعك ده عشان هو اساسا ميشغلنيش فى اى حاجة ولا يهمنى مين بيدرس فيه ولا اتفتح امتة ولا هيتقفل امتة دا مش حاجة تهمنى .
ثالثا : لو المعهد بتاعك اتفتح بقاله اقل من سنة شوفى اللى اشتغل من عندك فى الفترة ديه وشوفى اللى اشتغله من عندنا فى نفس الفترة
رابعا: الاهم يكفينا فخرا ان اغلب الشركات المحترمة تاتى اللى المعهد بنفسها ودا بيدل على احترام الشركات للكابتن اسامه (ربنا يباركه) ولمدام ميرفت (ربنا يخليها) ودليل على ثقة الشركات فى المعهد والطلاب الموجدين بيه.
خامسا : انا ولا يهمنى اعرف نظرك حلو ولا وحش عشان تقوليلى عملولى اختبار ومعملوليش اختبار وكفاية انك قلتى اختبار فى مصر للطيران كده بصراحة اقنعتينى
dark man غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 10:34 AM  
  مشاركة [ 73 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

اولا يا اخت فاطمة انا عارف ايه اللى بقوله كويس ومش انتى اللى هتقوليلى انا قلت ايه ومقلتش ايه وانتى للاسف برده بتتعمدى تهربى من الحقيقة بكلام فارغ ملهوش اى علاقة بالى بقوله
ثانيا انا مش محتاج الم حاجة عن المعهد بتاعك ده عشان هو اساسا ميشغلنيش فى اى حاجة ولا يهمنى مين بيدرس فيه ولا اتفتح امتة ولا هيتقفل امتة دا مش حاجة تهمنى .
ثالثا : لو المعهد بتاعك اتفتح بقاله اقل من سنة شوفى اللى اشتغل من عندك فى الفترة ديه وشوفى اللى اشتغله من عندنا فى نفس الفترة
رابعا: الاهم يكفينا فخرا ان اغلب الشركات المحترمة تاتى اللى المعهد بنفسها ودا بيدل على احترام الشركات للكابتن اسامه (ربنا يباركه) ولمدام ميرفت (ربنا يخليها) ودليل على ثقة الشركات فى المعهد والطلاب الموجدين بيه.
خامسا : انا ولا يهمنى اعرف نظرك حلو ولا وحش عشان تقوليلى عملولى اختبار ومعملوليش اختبار وكفاية انك قلتى اختبار فى مصر للطيران كده بصراحة اقنعتينى

thanx ليك استاذ مينا على ردك الجميل ولو انى شايفة انهم فى المعهد عندكو مش دربوكوا كويس على السيطرة على الاعصاب والتحكم فى نفسك ومهما قالك الى ادامك تحاول الرد علية بطريقة مش مهينة لا بطرريقة تخلية هو يتحرج وميكونش عارف يقولك اية لان فى الانترفيوهات بينرفزوا الشخص لاقصى درجة عشان يشوفوا درجة استيعابك فى الطيارة لللاسف انا حبيت اشترك فى الموضوع دة كنت فاكرة انى هلاقى اخلاق وطريقة مضيفين ادربوا عليها فى معاهدهم كويس بس لللاسف اكتشفت انى الوحيدة الى بتكلم باسلوب كويس ومحترم والكارثة ان باقى الناس الى بتتكلم بطريقة محترمة جدا وفى غاية الاخلاق مش خريجين معاهد ضيافة يعنى مثلا الانسة اية تقولى كلام غريب روحى وطمطم وفى الاخر خلتنى مدام دة غير تجريحها فى صاحب المعهد انة دبلوم تجارة وبنتة مش عارفة اية وكذا وكذا متعدش اية بصراحة عملت معاية الواجب وزيادة دة غير حضرتك تقول على المعهد بتاعنا المعهد( المعهد بتاعكو دة ) وطبعا لاداعى ان اقول لحضرتك اسلوبك جميل جدا فى الكلام لالا يا جماعة المعهد فعلا فلة شمعة منورة وبيخرج بنات وشباب مية مية على العموم انا فعلا دلوقتى اقدر اعترفلك بحاجة مهمة جدا اكتشفتها وانا بكتب الرسالة دية انى الحمد للة اختارت المكان الصح لتعليمى اصول الضيافة والمعهد بتاعى لو كان حتى تحت السلم ولا مشتغلش منة حد فيكفينى انة علمنى ازاى اقدر اسيطر على نفسى واسيطر على اعصابى ومهما حد اتكلم معاية بطريقة مش كويسة اعرف انا ارد علية بطريقة افضل واحرجة كمان دة الى انا اتعلمتة من معهدى من مادة تنمية الموارد البشرية رغم انى اعترف انى كنت غير كدة قبل ما ادخل المعهد بس الحمد للة المعهد لية فضل علية فى حاجات كتير جدا مش هقدر اعدهالك بس من وجهة نظرى ان دية اهم نقطة انا اتعلمتها منهم على العموم ربنا يكرم كل واحد فى معهدة ويكون فاتحة خير علية
قديم 26-05-2010, 12:17 PM  
  مشاركة [ 74 ]
aya elsaied aya elsaied غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

aya elsaied مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

اعتقد انك بتغلطى لان مش من الاخلاق انك تشتمى وياريت لو سمحتى ملقتيش اخلاق مضيفين تتناسب معاكى ياريت تنسحبى وتدورى عليها لانك اهنتى كل حد اتكلم معاكى تمام انتى مضيفة محترمة ةاخلاقك اخلاق مضيفين زى مبتقولى وللاسف اهلنا معلموناش نتحكم فى اعصبنا لان التربية من البيت مش من المعهد يا جماعة مينا او سمر او اى حد من زمايلى المحترمين ياريت نوقف الكلام بس انا سالتك مليون مرة ادينى اى رقم ترخيص لمعهدك لو سمحتى واسماء الى اتقبلو فى الامارات والعربية واليمنية ومصر للطيران بعد اذنك لوكلامك دة صح
aya elsaied غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 12:19 PM  
  مشاركة [ 75 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

هو مية مية دة اسلوب مضيفة ولا اسلوب سمسار بيبيع شقة ففصيل
قديم 26-05-2010, 12:50 PM  
  مشاركة [ 76 ]
الصورة الرمزية مؤمن الروينى
مؤمن الروينى مؤمن الروينى غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مؤمن الروينى مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون معندوش سجل تجارى ؟؟؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون مش معتمد من جهة عالمية وموثوق فيها؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون اللى بيدرس فيه مشتغلش غير أسبوعين واتطرد؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون صاااااحب المعهد بيوزع فلايرات فى الopen day أكنه صاحب فطير ؟؟؟؟؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون الطلبة اللى اشتغلوا منه معدوش 20 طالب ؟؟؟
مؤمن الروينى غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 12:53 PM  
  مشاركة [ 77 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

أنا مش بغلط فى حد بس هى دى الحقيقة
llllooooooooooooooooolllll
مؤمن الروينى غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 01:44 PM  
  مشاركة [ 78 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون معندوش سجل تجارى ؟؟؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون مش معتمد من جهة عالمية وموثوق فيها؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون اللى بيدرس فيه مشتغلش غير أسبوعين واتطرد؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون صاااااحب المعهد بيوزع فلايرات فى الopen day أكنه صاحب فطير ؟؟؟؟؟
صحيح يا جماعة هو فى معهد تدريب طيران محترم يكون الطلبة اللى اشتغلوا منه معدوش 20 طالب ؟؟؟

هاى يا مؤمن لاانا عارفة انك مش بتغلط وباين من اسلوبك انك عايز تفهم عشان كدة انا هرد عليك لان كل نقطك واضحة ومفهاش غلط خالص
اولا بالنسبة لنقطة السجل التجارى اكيد اى نشاط تجارى عايز يمشى سليم لازم يكون لية سجل تجارى والسجل التجارى دة بيتطلب ضرايب وبديهى اى نشاط تجارى بينزل اعلانات وبقى معروف وسط شركات الطيران يبقى اكيد دافع ضرايبة وبالتالى يبقى سهل علية عمل سجل تجارى معتقدقش ان بعد صاحب المعهد ماجايب كل المضيفين دول عشان يدرسوا لينا وبيدفع ليهم وماجر المكان وموضبة يبى عامل حسابة ان المكان هيتقفل بعد كام شهر لانة مدفع الضرايب وكمان صاحب المعهد اساسا عندنا رجل اعمال يعنى فاهم فى كل الحاجات دية وعارف انة من غير تراخيص وضرايب المكان هيتقفل مظنش ان فى واحد عاقل يدفع كل دة ومبيكونش دافع الضرايب وعارف انة كدة كدة مكانة هيتقفل بعد شهور قليلة ومع ذلك عمال بيدفع اكيد هو مش لاقى فلوسة على الارض
ثانيا بالنسبة لللاعتماد انا هقولك حاجة بسيطة انت لما تحب تسافر برة اول حاجة لازم تعملها اية طبيعى انك تعتمد اوراقك كلها من الخارجية المصرية دة الهيئة الى بتعتمد اوراقك الناس الى بتسافر بالخارج ومش بتدور على اى اعتماد برة لانهم برة مش بيطلبوا غيرة حتى لو انت اعتمدت اوراقك من هيئات اجنبية وغيرة وغيرة لازم لازم الخارجية المصرية نفس الحال برضة بالنسبة لمعاهد الضيافة الجوية الهيئة الوحيدة الى لازم تعتمد معهد ضيافة جوية فى مصر هى هيئة الطيران المدنى ومن غير هذا الاعتماد يبقى انت معتمد برضة بس من الخارج مش من بلدك وبالنسبة لاعتماد وزراة الخارجية دة يخص معاهد الضيافة الجوية معاهد الضيافة الجوية فى مصر ملهاسش غير اعتماد واحد هو هيئة الطيران المدنى وطبعا دى صعبة جدا لانك لازم يكن عندك طيارة للتدريب عليها وطبعا بما اننا كلنا غير معتمدين من هئة الطيران المدنى الهيئة المصرية الى المفروض تعتمد معاهد الضيافة الجوية فى مصر يبقى كلة متساوى حتى لو جبتلى اعتماد من الهند
ثالثا بالنسبة للمضيفين الى عندنا احنا عندنا كذا مضيف من السعودية والامريتس ومصر للطيران الوحيد الى فيه مش بيشتغل دلوقتى هو واحد فى الخطوط السعودية وطبعا قعد بعد ما قضى عمرة كلة فى الخطوط السعودية 20 سنة تقريبا وتقريبا كابتن اسامة عندكو يعرفة اسمة كابتن مجدى والباقى كلهم شغالين والحمد للة عادى ولا فى حد اطرد ولا حاجة انا مش عارفة انتوا جايبين الكلام دة منين وحتى لو اتطردوا تفتكر هو الانسان الى ربنا خلقة مش من حقة يغلط ويتعلم ومن بعدها يبقى احسن واحد فى النيا تفتكر الى غلط مرة يفضل محكوم علية بلااعدام تفتكر انت يا مؤمن مغلطتش مرة فى حياتك وفى شغلك ربنا اتاح لينا الغلط والى مش بيغلط بيبقى ملاك وانا مقدرش اقولك ان المضيفين الى عندنا ملاكية ولا حد على وجة الدنيا ملاك طالما كلنا اقتنعنا بالنقطة دية يبقى خلاص منعدش نحاسب الناس على اخطائهم طالما صلحوها وبقوا فى احسن المراتب دة على كلامك ان فى حد عندنا اطرد بعد اسبوعين لكن للاسف اقدر اقولك ان الكلام دة محصلش
ثالثا يامؤمن ميصحش خالص انك تقول على راجل بيعمل كل الى فى جهدة عشان المكان يكبر دة صاحب فطير مع احترامى لراجل بتاع الفطير انا شايفة ان الاتنين زى بعض دة بيحافظ على اكل عيشة ونفسة يكبر مكانة وبنفسة مش من خلال حد تانى يمكن الفرق الوحيد الى بينهم صنعة كل واحد ومستوى تعليمة عشان كدة مينفعش رجل اعمال وكبير فى السن وبيجرى على اكل عيشة تقارنة بواحد بتاع فطير دة ميصحش وعلى العموم كل واحد لية طريقتة فى اجتذاب العملاء صاحب المعهد عندكو بيقول لكل واحد بيجيلة انا المعاهد بتجيلى انا بس دة كلام كل الناس الى قدمت عندة ويكفى انك لما تيجى تدفع لية الفلوس حوال 3500 جنية مبيكونش عايز يديك ايصال بيهم ومستنى لما تكمل المبلغ انا اعتقد ان صاحب المكان لطالما دخل قرش واحد فى مكتبة النهاردة يبقى المبلغ دة لازم يطلع بية ايصال فلو كل واحد فينا اتكلم على طريقة صاحب المعهد فى شى معين يبقى انا هطلع عندك الوحش وانت هتطلع عندى الوحش وللاسف دة مش من حقنا الكلام دة من حق فقط الى بيجى يقدم عندنا هو الى يقول راية فى الطريقة دية ويكفى ان الطريقة غرضها شريف وهو جلب طلبة كتير مش احسن ما يقعد فى مكتبة وميشغلش حد ودة الى قالة مازن وانا كمان شوفتة بعينى فى اليوم انترفيو القطرية لما كنت بقول لبنت من عندكو مشتغلتيش لية لحد دلوقتى قالتلى اسامة دة الى بيطلع من عندة بينساة انا بلانسبة لى افضل الراجل الى يجرى على عيشة بنفسة ويجرى على تشغيل الناس الى عندة باكتر من طريقة
رابعا بالنسبة لموضوع محدش اشتغل عندنا اكتر من 20 طالب انا هفترض معاك ان كلامك صح مرة اية ردت على النقطة دية لما قولتلها كدة ان فى طالبة من عندكو مشتغلتش قالتلى احنا ملناش دعوة يعنى بنقول على العيوب الى فيها جرومج او انجليش وهى بحريتها تظبط ولا لا دة بالظبط الى انا عايزة اقولهولك احنا مش بنرفض حد الاالقصير لان دية ملهاش حل احنا بنقبل كل الناس وبنقولها قبلها انتى عندك عيوب فى كذا وكذا هتصلحيها ولا لا قالت اة بناخد منها الفلوس صممت وقالت لا مش هقدر مش بناخد منها فلوس وبنمضيها على اقرار بتصليح عيوبها وعلى فكرة دة بيحصل عندكوا انتوا كمان صح ولا لا مش بتمضوا الناس الى عندكو على ورقة بتقول اقر انا كذ كذا ان عندى مشكلة معينة فى كذا وكذا وساقوم بتصليحها اظن مش ذنب المعهد خالص خالص لو فى واحدة مصلحتش من نفسها صاحب المعهد مدخلش جواها وهى بتقول هصلح هصلح شاف اذا كانت كدابة ولا لا كمان انا عايزة اقولك حاجة مهمة جدا المعهد فاتح بقالة كام شهر انا كنت فى الكلاس التالت وكل كلاس 10 افراد يبقى الى دخلوا لحد دلوقتى 30 طالب وطالبة لما يشتغل منهم 20 بذمتك دية متبقاش حاجة كويسة اخر حاجة وتفرح وخد بالك العشرين الى اشتغلوا دول فى ظل منافسة عنيفة من بنات مدخلتش معاهد خالص وبنات وشباب معهدكو بذمتك وانا راضية ضميرك دية متبقاش نسبة تخلى الواحد يتفائل جدا اظن انا رديت على كل نقط حضرتك وبادب وباستفاضة وكل دة لانى حسيت من اسلوبك انك محتاج تفهم مش مجرد تغلط وبس البنى ادم الطبيعى لما بيكون فى شى مجهول ادامة يسال عنة الاول ويفهم ولو معجبهوش هو حر ولكن مش لما ميفهمش يغلط ومرسى ليك
قديم 26-05-2010, 02:04 PM  
  مشاركة [ 79 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

اعتقد انك بتغلطى لان مش من الاخلاق انك تشتمى وياريت لو سمحتى ملقتيش اخلاق مضيفين تتناسب معاكى ياريت تنسحبى وتدورى عليها لانك اهنتى كل حد اتكلم معاكى تمام انتى مضيفة محترمة ةاخلاقك اخلاق مضيفين زى مبتقولى وللاسف اهلنا معلموناش نتحكم فى اعصبنا لان التربية من البيت مش من المعهد يا جماعة مينا او سمر او اى حد من زمايلى المحترمين ياريت نوقف الكلام بس انا سالتك مليون مرة ادينى اى رقم ترخيص لمعهدك لو سمحتى واسماء الى اتقبلو فى الامارات والعربية واليمنية ومصر للطيران بعد اذنك لوكلامك دة صح

اية اولا انا مش غلطت فى حد وشتمت دية مش من اخلاقى وتربيتى اطمنى ولو كنت كدة فعلا مكنتش اتقبلت فى اكتر من شركة الامريتس ومصر للطيران واقدر اقولك انهم قبلونى من اسلوبى اللبق فى الحديث وانى بعرف اتكلم كويس من غير تجريح حد وانا اتحداكى لو جبتيلى كلمة واحدة اهانة ليكى او لاى حد اتكلم بالعكس انتوا كلكوا بتغلطوا وغلط ملهوش اخر وفى النهاية انابرد باسلوب محترم تفتكرى يا اية لما اكلمك انا اشتغلت ومعهدى كذا وكذا تقومى انتى رادة علية ياروحى ويا طمطم ويا مدام ولما مجبش سيرة معهدكو باى شى مش كويس يعنى شتيمة وغلط ( مع العلم ان تجارب الناس الى قدموا عندكو كويسة او وحشة دية تجارب مش سب علنى بدون شواهد ) وانتى فى الاخر تقوليلى صاحب معهدكو كذا وكذا وبنتة كذا وكذا ومعندكوش مضيفين وحد يقولى المعهد دة على اساس انة كشك سجاير تفتكرى دة اسلوب كويس فى الحديث من واحدة مغلطتش فى اى حد اتكلم معاها ولا حتى غلطت عن معهدكو ومع كل هذا عايزانى اقول دية اخلاق مضيفين لا يا اية يبقى كدة انا بكدب على نفسى وعليكو ورغم هذا معتقدش انى غلطت غلطة مهينة وفظيعة زى ما انتى غلطتى وانا للمرة المليون مش هديكى اى ارقام لاوراق تخص المعهد لانة مينفعش واظن انك اتاكدتى من راى دة من عضوة قالت كدة الموضوع مش محتاج اوراق الموضوع محتاج تفتيح مخ وخبرة بالبيزنس فى وجهة نظرك يا اية انتى واحدة فاتحة مشروع تجارى وعمالة تنزلى اعلان ومنتشرة ومكانك باين بذمتك لو انتى مش دافعة الضرايب مش هتخافى وتكشى ومش تنزلى اعلانات وتعملى مكانك فى مكان مدارى عشان الضرايب مطبش عليكى وتطالبك بالى عليكى اية الموضوع محتاج دماغ تفهم وتفكر وتستوعب الاشياء الى حوليها مش اوراق طيب ماحنا لو مش عاملين اوراق اكيد لازم نعمل اوراق مزورة ولو انتى عيزاها اديكى ارقامها استفدتى بقى انتى اية من الاوراق دية يا اية لعاشر مرة الموضوع محتاج دماغ تفكر مش عين تشوف العين ياما بتشوف المزور والصادق لكن المخ هو الى بيكتشف الحقيقة وانا كمان مش اتكلمت على التربية خالص ومجبتش شيرتها انا جبت سيرة اخلاق المضيفين لان اخلاق المضيفين دية حاجة تانية ومختلفة عن الاخلاق العامة تماما اخلاق المضيفين الى بيميزها عن اخلاق الناس العادية الصبر وطولة البال وتحمل الناس وكيفية التحكم فى اعصابك وكيفية الرد بادب واخلاق دون نرفزة مهما الى ادامك نرفزك دية اخلاق المضيفين الى بتميز اى واحد عادى عن واحد مضيف ولو كان كلامى غلط مكنوش عملوا تيستات لاختبار اعصابك تحت الضغط وسالوكى اسئلة متتسالش عشان يشوفوا مدى استيعابك دة الى انا اعترف حقا انة مش موجود عندكو واظن اكتر من عضوة علقت على اسلوبكم مش انا بس
قديم 26-05-2010, 02:06 PM  
  مشاركة [ 80 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

هو مية مية دة اسلوب مضيفة ولا اسلوب سمسار بيبيع شقة ففصيل

مرسى ليكى على اسلوبك الى اكتر من رائع :poster_nospam:
قديم 26-05-2010, 03:40 PM  
  مشاركة [ 81 ]
علي طارق علي طارق غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
علي طارق مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

علي فكره يا ايه انا شايف انا فاطيما مش بتغلط هيا بتتكلم عن المعهد بتاعها وده من حقها ليه بقي الهجوم الغريب ده عليها
علي طارق غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 03:42 PM  
  مشاركة [ 82 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

]مش دربوكوا كويس على السيطرة على الاعصاب والتحكم فى نفسك ومهما قالك الى ادامك تحاول الرد علية بطريقة مش مهينة لا بطرريقة تخلية هو يتحرج وميكونش عارف يقولك اية لان فى الانترفيوهات بينرفزوا الشخص لاقصى درجة عشان يشوفوا درجة استيعابك فى الطيارة لللاسف انا حبيت اشترك فى الموضوع دة كنت فاكرة انى هلاقى اخلاق وطريقة مضيفين ادربوا عليها فى معاهدهم كويس بس لللاسف اكتشفت انى الوحيدة الى بتكلم باسلوب كويس ومحترم والكارثة ان باقى الناس الى بتتكلم بطريقة محترمة جدا وفى غاية الاخلاق مش خريجين معاهد ضيافة يعنى مثلا الانسة اية واضح انك مغلطيش ابدا المهم مردتيش يعنى رقم السجل التجارى واسماء البنات والولاد الى اتقبلو فى المريتس والعربية واليمنية ومصر للطيران فيييييين
قديم 26-05-2010, 03:46 PM  
  مشاركة [ 83 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

ميرسي اوي يا ايه علي ذوقك
علي طارق غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 03:47 PM  
  مشاركة [ 84 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

تسمعى عن حاجة اسمها الريان لو مش عارفاها اسالى حد كبير الوسيط مش جريدة رسمية يعنى اى حد من الشارع ممكن يعمل العلان عن اى حاجة والفليرز عادى العيال بيوزعوها حد لو عندهم حاجة زى الى كانت فى اوبن داى اربيا
قديم 26-05-2010, 03:50 PM  
  مشاركة [ 85 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

على ذوقى انا كتبت الكلام الى فاطيمة قالتة محدش عندة اخلاق المضيفين وللاسف الناس المحترمين الى كلموها مش فمعهد متشكرة بس فييييييييييييييييييييين الرقابة
قديم 26-05-2010, 03:53 PM  
  مشاركة [ 86 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

مقلتييييييييش يا مضيفة هو اسماء زمايلك الى اتقبلو اه انتى لية بتهربى من السؤال دة والشركات والعدد بليييييييز ولا انتى بتكدبى صح
قديم 26-05-2010, 04:08 PM  
  مشاركة [ 87 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

مش عيب يا فطيمة لما تقولى ان للاسف حبيت اشترك فى الموضوع دة بس للاسف كنت فاكرة انى حلاقى اخلاق وطريقة مضيفين بس للاسف اكتشفت انى الوحيدة الى بتكلم باسلوب كويس دة كلامك يا استاذة فطيما ولا اه ياريت لو اى حد مسؤل يرد وياريت تكونى مضيفى عشان انتى لسة مش مضيفة ياريت تحسبى اوى على كلامككككك وتمسكى اعصابك انتى حتبقى لسة مضيفة
قديم 26-05-2010, 04:11 PM  
  مشاركة [ 88 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

ياريت نحسب بالعقل يامؤمن زى متفضلت المضيفة تحت الانشاء على الرد ممكن بقى يامؤمن نعرف فين الناس الى اشتغلت واسماءهم والشركات علشان اعقل ال20 الى اشتغلو هو اتقبل فى اليمنية 2 وتكرمنا وترجمنالهم العقود بتاعتهم مع ان دة مش من طبعنا علشلن مش بنعرف نضايف حد زى ما فطيما قالت بالنسبة لل18 المفقوديين
قديم 26-05-2010, 04:29 PM  
  مشاركة [ 89 ]
::FroZen:: ::FroZen:: غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

::FroZen:: مازال في بداية الطريق
::FroZen:: ::FroZen:: غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
::FroZen:: مازال في بداية الطريق
افتراضي Re: هل يعقل

Bas ana bardo mesta3'arab??? ma7dsh barek lel farashat el et2balo w el farashat el lisa hayt2blo 3eeb keda ya gam3a dol el farashat msh ay 7ad ya3ny
::FroZen:: غير متواجد حالياً  
قديم 26-05-2010, 04:33 PM  
  مشاركة [ 90 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي