قديم 17-04-2011, 05:33 AM  
  مشاركة [ 1 ]
whispermind whispermind غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
whispermind مازال في بداية الطريق
whispermind whispermind غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
whispermind مازال في بداية الطريق
Plainicon نصيحة لاخوكم

السلام عليكم

دى اول مشاركة ليا فى المنتدى و انشاء الله اكون خفيف عليكوا

انا بفكر ادرس طيران لكن بعد بحث على النت و فى المنادى بقيت متلخبط ما بين المدرسة دى ولا دى ولا دى

الحقيقة قلت اسأل اهل الخبرة مادمت انا مش عارف

اول مدرسة هى مدرسة Epic فى ولاية فلوريدا فى امريكا و الحقيقة من اكتر المدارس اللى شفت فيها مميزات من حيث السعر $ 39,966.00 CPL-250 hrs و $ 56,170.00 للCPL-A320 Type Rating

و دى من احسن الاسعار اللى انا شفتها

المدرسة التانية مدرسة اسمها Academy of Aviation و دى فى نيويورك امريكا برضو الحقيقة انا دخلت على الموقع بس كاتبين على الهوم بيج ارقام عن الكورسات و فى صفحة تانية كاتبين ارقام مختلفة؟

او يمكن انا اللى مفهمتش ده الرابط لو حابب تشوفhttps://www.academyofaviation.com/training.htm
و ده من على الموقع
Professional Pilot Course
$39,999
16 week Program
includes: All Required Flight & Ground Time.
private, instrument, commercial single,
flight instructor & flight instructor instrument.*

Professional Pilot Course Finish Up
$35,999
10 week Program
includes: All Required Flight & Ground Time. instrument, commercial multi & single, flight instructor & flight instructor instrumenti.*

lمش فاهم ايه الفرق بين الاول و التانى غير ان واحد لرخص و وقته اقل فى 10 اسابيع يكون معايا كل الرخص؟؟؟ مع العلم ان فى معظم المدارس اقل مدة شفتها للرخص دى هى 6 او 7 شهور فلو ممكن حد يوضح

فى مدرسة تالتة بس المرة دى فى مونتريال بكندا و هى مدرسة saint hubert flying school
الحقيقة مدرسة شكلها محترم جدا و ميرها مصرى و بتدى كل الCPL/IR/ME و ATPL فى 18 شهر

انا راسلتهم و لسة مردوش عليا عشان اعرف الاسعار لكن انا اكتر حاجة عاجبانى فى المدرسة انها بتدى رخصة frozen ATPL لان اعتقد بيطلبوها لما اقدم فى شركة زى مصر للطيران

انا محتار ما بينهم الحقيقة و عندى سؤال تانى بخصوص الATPL هو فى كل المدارس بياخد مدة طويلة كده علما بان فى مدرسة saint hubert رخصة الCPL/IR/ME فى حدود 9 شهور من غير الATPL

فهل اروح مدرسة بتدى CPL و ااجل الATPL ولا اخد الاتنين مع بعض محتاج نصيحة

و اسف جدا للاطالة
whispermind غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17-04-2011, 12:01 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية اللآثري
اللآثري اللآثري غير متواجد حالياً
((اللهم صلى وسلم
على نبينا مـحـمد))

تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
اللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقدير
اللآثري اللآثري غير متواجد حالياً
((اللهم صلى وسلم
على نبينا مـحـمد))

الصورة الرمزية اللآثري

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
اللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: نصيحة لاخوكم

الي يرد عليك بصح هو امير النهرين راسله
اللآثري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17-04-2011, 12:41 PM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية حلمي التحليق
حلمي التحليق حلمي التحليق غير متواجد حالياً
طيار اهبل ^_^

حلمي التحليق مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل ICQ إلى حلمي التحليق إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى حلمي التحليق
حلمي التحليق حلمي التحليق غير متواجد حالياً
طيار اهبل ^_^

الصورة الرمزية حلمي التحليق

مشاهدة ملفه الشخصي
حلمي التحليق مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل ICQ إلى حلمي التحليق إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى حلمي التحليق
افتراضي رد: نصيحة لاخوكم

[QUOTE=whispermind;

فى مدرسة تالتة بس المرة دى فى مونتريال بكندا و هى مدرسة saint hubert flying school
الحقيقة مدرسة شكلها محترم جدا و ميرها مصرى و بتدى كل الCPL/IR/ME و ATPL فى 18 شهر

انا راسلتهم و لسة مردوش عليا عشان اعرف الاسعار لكن انا اكتر حاجة عاجبانى فى المدرسة انها بتدى رخصة frozen ATPL لان اعتقد بيطلبوها لما اقدم فى شركة زى مصر للطيران

[/QUOTE]

معلوماتي قليلة عن الاكادميات لذا :poster_nospam::poster_nospam::poster_nospam::post er_nospam: هههههههه بس ابغى اسئلك
عن سعر هاذي الاكادميه لي الثلاث رخص وشكراً :iconloli:
حلمي التحليق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
أكاديميات ومدارس الطيران Academic School