الملاحظات

موضوع مغلق

قديم 08-03-2009, 07:12 PM  
  مشاركة [ 1 ]
Secret Secret غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
Secret has a spectacular aura aboutSecret has a spectacular aura aboutSecret has a spectacular aura about
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
Secret has a spectacular aura aboutSecret has a spectacular aura aboutSecret has a spectacular aura about
Cool حصريا خاص بالخطوط وكل مصدر موثوق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تيجوا تروحوا الويلكم بارتى للخطوط ونشوف ايه بيحصل هناك
الخطوط ابدعت واحنا طبعا مفروض نبروز الإبداعات دى ونشكرهم عليها لانها فريده من نوعها
بنظرة المقاييس الأساسيه لأى خطوط لأى دوله اكيد لها مقاييس معينه
ولكن الخطوط تكرمت ولغت اى مقاييس للمقبولات
1-متقلقش اى بنت اوفر وايت لأنه الراكب الوحيد هو اللى يقلق على نفسه وعلى الطياره
تم قبول بنات لا طول ولا وزن ولا يعقل ابدا ان يتم القول من هنا لغاية معاد السفر تعملوا دايت دايت ازاى اللى عاوز يعمل دايت فى 3 او 4 كيلوا
مش بنت يكون طولها 157 ووزنها 63 دايت ايه وطول ايه اللى تقدر بيه توصل لمعدات السلامه هتلبس كعب 7 سم وله تقول للركاب بليز هاتوا لنفسكم معدات السلامه وهتوهالى انا قبلكم شئ يفرح ونعم المقاييس
2-تكرمت الخطوط كرم كبيررررررر جدااااااا بقبول متزوجات ولا يوجد اى مانع ان يكون لديها اطفال بس بشرط تكتب فى الابلكشن كام طفل لييييييييييه علشان يتحدد فى العقد كام نص ساعه هتاخدها رضاعه اول مره تكون فى خطوط تقبل فى عقدها الاول مع المتقدمات وتسمح بالمتزوجات
3-طبعا الشكل ده بتاع ربنا وخلقة ربنا شريفه مهما كانت بس اكيد فى مقياس طبعا لإختيار المضيفه لان الشكل والمظهر العام يعكس على الخطوط ومظهرها وتم قبول عدد كبير جدا وتخيلت انه من الجميلات بلاش جميلات مقبولات بلعكس دول طلعوا ملكات جمال اوىىىى على العموم اوكيييييييه نعدى دى
4-بلاش طول ووزن بلاش مظهر وجمال بلاش بلاش بلاش طيب يمكن يكون فيهم لغات وخبره لكن اعرف بنااااااااااات كتير وده عن حقيقه انهم لا يفقهوا شئ فى الانجلش ماقولتش لغه تانيه قولت انجلش فقط ومع ذالك تم القبول يمكن فى امكانيات محدش يعرفها اللغه اصبحت نظره فإبتسامه فهزار ونغنى ونشوف جمال خطوتك دى بقت اللغه يمكن
لماذا تم القبول بهذا التصرف وهو واضح جدا لكل اللى عارف الخطوط اكيد طبعا يوجد هدف لهم؟؟؟؟؟
نقفل على المقاييس كفايه كده عليكم ونروح نشوف جنب الاستيدج بتاع اللجنه ووقفت على الباب لاقيت الأستاذ الفاضل (س.ب ) خارج من جنبى وبيبص لبنت معينه وبيغمز بعنيه انا شفت قولت اكيد فى شئ غير طبيعى ماعلينا تمر البطيخه من جنبى (البنت طبعا) وتروح للأستاذ الكبيروانا كبرت دماغى اد البطيخه كده وبعدين قولت اروح اظبط مكياجى رحت هناك قبلت البنوته هناك وطلعت مضيفه اصلا فى الخطوط دار الحوار بينى وبينها وانامش من المقبولات ولكن رحت للتأكد من اسمى موجود ام لا فعلا
المضيفه: انتى متزعليش انتى ربنا نجاكى والله من الخطوط دى
انا: ليه مالها الخطوط بقى كل البنات دى وحشين يعنى
المضيفه: لاء بس هيسلكوا انتى شكلك محترم اوى ومش هتنفعى
عاوزه تشتغلى بصى عشمى اى حد من اخواناااااااااا ولما تتقبلى طنشيه ده انا بوست ايد فلان الفلانى (س. ب) علشان يقبل وحده قريبتى اوى اعملى انتى كمان كده
انا: رديت طبعا انامعملش كده ليه الواحد يعد طول عمره يصوم يصوم ويفطر على بطيخه واتقفل الموضوع ومشيت وسبتها
وعرفت ان المصادر الموثوقه هنا تبع اللجنه وفرد منهم
ودى حكاية الوثوق فيهم ونقولهم يافرحه ماتمت خدها غبره وطار
ورجاء للإداره ان لاتلغى هذه المشاركه كما نظهر الجانب الإيجابى لأى شركه يجب ان يظهر الجانب السلبي ايضا

Secret غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 08:18 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية Sr.Flight Attendant
Sr.Flight Attendant Sr.Flight Attendant غير متواجد حالياً
][ Ahmed Mousa ][
مؤسس
الضيافة الجوية وسلامة المقصورة

تم شكره 59 مرة في 28 مشاركة
Sr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Sr.Flight Attendant
Sr.Flight Attendant Sr.Flight Attendant غير متواجد حالياً
][ Ahmed Mousa ][
مؤسس
الضيافة الجوية وسلامة المقصورة

الصورة الرمزية Sr.Flight Attendant

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 59 مرة في 28 مشاركة
Sr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقديرSr.Flight Attendant يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Sr.Flight Attendant
افتراضي رد: حصريا خاص بالخطوط وكل مصدر موثوق

بالنسبة لكلامك الي فوق مراح اعلق عليه ولا راح احذفه طالما لم يمس الادب العام .. ومن حقك تتكلمي ..
ولكن مادري انتي قصدك بالمصدر الموثوق انو طلع منهم !! مين المصدر الموثوق وايش اللي خلاكي تقولي كدا ؟؟
توجدة عدة مصادر موثوقة في المنتدى وانا منهم فهل يعني اني احد الاشخاص المذكورين ؟؟ وان لم اكن
مافكرتي ان بعض الظن اثم ؟؟
السنة الي فاتت جات عضوة وقالت انو واحد ضحك عليها وانو طلع مدير في الخطوط وبعد فترة اكتشتفت انها غلطانة وان المدير دا كان في جدة وماطلع الانترفيو ..
ارجو انك تتحري الاخبار قبل كتابة اي شي
وانا ما انكر انو الواسطة موجودة في كل مكان
وموجودة عندنا ..

وبالنسبة للمصادر الموثوقة راح اراسلها انو ماتنزل اي خبر لا مني ولا منهم
واللي عاوز اي خبر يسأل بنفسو ..
وراح يتم ارسال الموضوع هذا للأستاذ امين غبرة شخصيا للاطلاع عليه ..
التوقيع  Sr.Flight Attendant

لايسمح بنقل او نسخ مواضيعي والاستفادة منها تجارياً بأي حال من الاحوال
Sr.Flight Attendant غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 08:50 PM  
  مشاركة [ 3 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

هلا بيك كابتن موسى انا لااقصد اى مصدر من المصادر المعلن عنها ولكن اقصد بمصادر معينه وهى تعرف نفسها وهتفهم الكلام وهتعرف انا اقصد ايه بالظبط
وثانيا الواسطه نعم موجوده فى كل مكان ولكن الواسطه بهذه الطريقه لايتم القول عليها واسطه فقط
وثالنيا انامتأكده من هذا الكلام جداااااااااااااااااا ولن اكتب شئ فيه مجرد الشك
وطبعا الكلام ده يوصل للأستاذ امين غبره ده مفهوش اى شئ اذا انا استطيع اوصله له سأقوم بتوصيله له ولكن لا اعلم عن الوصول له اى شئ
اما عن معرفتى لهذه الشخصيه فهو كلام تم اعلانه فى البارتى يخص هذا المصدر فقط وانا اؤكد لك انه سيعلم تماما انه كلام حقيقى وهو سيعلمه وخصوصا هذه السنه هو حضر شخصيا بنفسه
واخيرا اقول انه سيعلم ايضا عن (س.ب) واذا دور عن المضيفه وعن الشخصيه التى تتوسط لها بالطريقه دى سيجدها وسيعلم ان الكلام ده حقيقى
وطبعا اى شخص حر تماما فى كتابة اى معلومه عن اى شئ واى شخص له الحريه فى السؤال واى شخص له الحريه فى الإجابه
Secret غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 08:54 PM  
  مشاركة [ 4 ]
الصورة الرمزية coconut17
coconut17 coconut17 غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

coconut17 مازال في بداية الطريق
درجة الضيافة

الصورة الرمزية coconut17

مشاهدة ملفه الشخصي

بصى اما مش حضرت الحفله ولا قدمت اصلا فى الأعلان بس واضح ان كل اللى حضروا الأنترفيو متفقين فى الراى ان اللجنه كانت كويسه ومحترمه جدا معاهم.
اكيد اللجنه كان ليها مقاييس فى الأختيار انتى طبعا مش عرفاها ولو كانوا اختاروا ناس وزنهم زياده شويه بيبقى اكيد عندهم مؤهلات تانيه كويسه.
ياريت ميكونش زعلك انك مقبلتيش فى الأنترفيو يخليكى تتجنى على الشركه.
وزى ماقالك كابتن احمد الواسطه موجوده فى كل مكان فى الدنيا.
التوقيع  coconut17

ساهم معنا في دعم خط الطيران وتعرف على الترتيب من هنــا
بـريد الطـيران
coconut17 غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 09:04 PM  
  مشاركة [ 5 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

بصى اما مش حضرت الحفله ولا قدمت اصلا فى الأعلان بس واضح ان كل اللى حضروا الأنترفيو متفقين فى الراى ان اللجنه كانت كويسه ومحترمه جدا معاهم.
اكيد اللجنه كان ليها مقاييس فى الأختيار انتى طبعا مش عرفاها ولو كانوا اختاروا ناس وزنهم زياده شويه بيبقى اكيد عندهم مؤهلات تانيه كويسه.
ياريت ميكونش زعلك انك مقبلتيش فى الأنترفيو يخليكى تتجنى على الشركه.
وزى ماقالك كابتن احمد الواسطه موجوده فى كل مكان فى الدنيا.

انا لااشكك فى ان اشخاص اللجنه جميعهم وانا متأكده تماما ان البنات هنا هتقول علشان انا لم اقبل وده شئ ليس فى يد اللجنه فقط تذكرى ذالك تماما وان كل شئ نصيب
Secret غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 09:08 PM  
  مشاركة [ 6 ]
الصورة الرمزية gogoo
gogoo gogoo غير متواجد حالياً
][ مشرفة سابقة ][
][ الضيافة الجوية وسلامة المقصورة][

gogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقدير
gogoo gogoo غير متواجد حالياً
][ مشرفة سابقة ][
][ الضيافة الجوية وسلامة المقصورة][

الصورة الرمزية gogoo

مشاهدة ملفه الشخصي
gogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقديرgogoo يستحق الثقة والتقدير

بصي يا اختي بالطبع انتي ليكي رائيك وحرة فيه ومش هقولك انك كذابة بس خليكي مكان بنات كتير هنا في المنتدى ماشاء الله قبلو من غير واسطة وومكن اكتبلك اسمائهم وكل اللي حضر هنا وحتى ما اقبلش قال ان اللجنة كانت ليها مقاييس معينة في الاختيار واكيد انت ماتعرفيهاش
وبعدين للعلم في اكتر من شركة طيران بتاخد الطول من 158 و156 كمان وابقي شوفي مضيفات مصر للطيران طولهم قد ايه هما وغيرهم في اليمنية وغيرها وبالنسبة للوزن يا قمر ممكن الوزن يزيد عن الطول لغاية 5كيلو ويبقى باين ان الشكل مناسب ويبان ان فيه تناسق كمان لان كل جسم وعلى حسب طبيعته وللعلم انا قريبة ماما دكتورة تخسيس وهي اللي قالتلي كده
وخر الكلام ربنا يوفق البنات اللي اتقبلو ويحفظهم يارب ويعوضك عن الشغلانة دي بشغلانة خير منها
التوقيع  gogoo
gogoo غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 09:23 PM  
  مشاركة [ 7 ]
الصورة الرمزية PRINCESS OF FLYINGWAY
PRINCESS OF FLYINGWAY PRINCESS OF FLYINGWAY غير متواجد حالياً
][ مشرفة سابقة ][
][English Council][

تم شكره 4 مرة في 4 مشاركة
PRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى PRINCESS OF FLYINGWAY
PRINCESS OF FLYINGWAY PRINCESS OF FLYINGWAY غير متواجد حالياً
][ مشرفة سابقة ][
][English Council][

الصورة الرمزية PRINCESS OF FLYINGWAY

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 4 مرة في 4 مشاركة
PRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقديرPRINCESS OF FLYINGWAY يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى PRINCESS OF FLYINGWAY

والله انا شايفة ان مفيش شركة طيران هتبقي قاصدة تهز صورتها
لان طاقم العمل في اى شركة بيكون واجهة الشركة
واكيد الخطوط كان عندها مقاييس معينة او اشياء بتعوض اشياء
يعنى مااعتقدش مثلا انها اختارت بنات ignorly
او مثلا طولها 160 ووزنها 100
انا شايفة انها كلها حاجات ممكن معالجتها وفي فترة قصيرة كمان
يعنى مثلا اللي طولها158 ووزنها 63 مااظنش انها محتاجة اكتر من 20 يوم تضبط وزنها او كمان ممكن يكون طولها متناسق مع وزنها وافتكرى انهم كاتبين في الشروط الطول متناسق مع الوزن مش الطول _100
وربنا يوفقك في شغل تانى ان شاء الله
التوقيع  PRINCESS OF FLYINGWAY
ولا اي كلام في اغاني اتقال في حبيبتي وكفى.. ده انا مصر حبيبتي في كفة وكل الدنيا في كفة
ام الدنيا مين ـ ولا في زيها فين ..بلدى في حباب العين لا واقرب من كده
مصر بحبها . . بلدي واللي يمسها اكله بسناني وانتهى .. اللي يفكر غير كده
PRINCESS OF FLYINGWAY غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 10:28 PM  
  مشاركة [ 8 ]
الصورة الرمزية lolo Abdullah
lolo Abdullah lolo Abdullah غير متواجد حالياً
عالم الضيافة الجوية

lolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقة
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى lolo Abdullah
lolo Abdullah lolo Abdullah غير متواجد حالياً
عالم الضيافة الجوية

الصورة الرمزية lolo Abdullah

مشاهدة ملفه الشخصي
lolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقةlolo Abdullah يستحق الثقة
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى lolo Abdullah

على فكرة فعلا اللجنة كانت محترمة جدا وكويسة ع الاقل ما عملوش زي السنة اللي فاتت لكن انا شايفة من وجه نظري ان الخطوط السعودية ما بتهتمش بالخبرة قوي او اللغة للدرجة يعني لان انا مثلا شغالة في مجال الطيران وعندي لغة صحيح مش قوية قوي بس انا خريجة تربية انجليزي ع الاقل ممكن اكون مقبولة وشكلي مقبول ووزني 57 وطولي 164 وكمان قبلت من شركات طيران تانية

لكن حسيت انا انتي في المقابلة ما تبيينش ان انت عندك خبرة او غيره يعني عايزينك ابيض وهم يعلموكي كل حاجة بس ده اللي حسيته من المرتين اللي قدمت فيهم
التوقيع  lolo Abdullah
lolo Abdullah غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 10:43 PM  
  مشاركة [ 9 ]
الصورة الرمزية المعتز
المعتز المعتز غير متواجد حالياً
إداري سابق
أقسام الضيافة الجوية وسلامة المقصورة

تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
المعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى المعتز
إداري سابق

الصورة الرمزية المعتز

مشاهدة ملفه الشخصي
المعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقديرالمعتز يستحق الثقة والتقدير

اولا نقول الحمدلله على كل حال
وان شاء الله يجييك نصيبك بوظيفة احسن
ثاني شي جميع المواضيع تعبر عن رأي اصحابها
ووجهة نظرك نحترمها مادام انتي عايشتي التجربة
واللجنة مثل مافيها ناس قبلت بالواسطة فيها ناس قبلت من دون واسطة
ومثل مافيها شخص مثل (س.ب) اكييد فيها اشخاص نزيهين
الله يوفقك وتلقي فرصة احسن وان شاء الله يكون نقدك نقد بناء
علشان نشوف الانترفيو بحال احسن مع انه في تقدم عن العام الماضي
التوقيع  المعتز
المعتز غير متواجد حالياً  
قديم 08-03-2009, 10:54 PM  
  مشاركة [ 10 ]
الصورة الرمزية Oumnia
Oumnia Oumnia غير متواجد حالياً
InFlight Service
Cabin Safety Member &

Oumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقدير
InFlight Service
Cabin Safety Member &

الصورة الرمزية Oumnia

مشاهدة ملفه الشخصي
Oumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقديرOumnia يستحق الثقة والتقدير

السلام عليكم
اريد فقط ان اقول انه من غير المعقول ان يتم اختيار اشخاص ليس بمقدورهم النجاح من اكادمية الخطوط لان هدا سيكلفهم امواااااال عالفاضي و اللجنة ستتحمل المسؤولية عن هدا لانها من اختارهم يعني لو فكرنا شوية حنلاقي ان اختيارهم سيتابعهم يعني مستحيل يختارو شخص غير مؤهل ...
و لا ننسى ان الشخصية وطريقة التعامل: customer serviceمهمة اكتر من اللغة و الطول وغيره ...
التوقيع  Oumnia
Oumnia غير متواجد حالياً  
قديم 09-03-2009, 12:35 AM  
  مشاركة [ 11 ]
الصورة الرمزية coconut17
درجة الضيافة

درجة الضيافة

الصورة الرمزية coconut17

مشاهدة ملفه الشخصي

انا لااشكك فى ان اشخاص اللجنه جميعهم وانا متأكده تماما ان البنات هنا هتقول علشان انا لم اقبل وده شئ ليس فى يد اللجنه فقط تذكرى ذالك تماما وان كل شئ نصيب

اكيد طبعا كل حاجه فى الدنيا قسمه ونصيب
وان شاء الله ربنا يوفقك فى حياتك
coconut17 غير متواجد حالياً  
قديم 09-03-2009, 02:21 AM  
  مشاركة [ 12 ]
الصورة الرمزية Hend
Hend Hend غير متواجد حالياً
????

Hend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيران
Hend Hend غير متواجد حالياً
????

الصورة الرمزية Hend

مشاهدة ملفه الشخصي
Hend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيرانHend نجم متميز في خط الطيران

كل واحد ليه وجهة نظر واللى بيشوفوا بيكتبوا على المنتدى وفعلا كلام لولو عبدالله انهم مااهتموش بالشهادات والخبره فى خدمة العملاء وان فى بنات كانت طولها ووزنها مناسبين وشكلهم كويس بس معرفناش ايه اساسيات الاختبارات عندهم وفعلا كان فى بنات كتير طولها ووزنا مكنش ينفع وكان فى برده بنات مكنتش تعرف تجاوب ازاى عن الاسئله اللى بيسألوا عنها بالأنجلش حتى انا اعدت مع كذا بنت وقولتلهم يقولوا ايه بالانجلش لو سألوهم وحاولوا يحفظوا لانهم مابيعرفوش انجلش كويس وبرده مااعرفش اللجنه اختارت على اساس ايه لانى مدخلتش السنه اللى فاتت انترفيو والسنه دى بس اللى دخلتها معرفتش الفرق
وان فعلا فى بنات متزوجات قدموا بس معرفناش قبلوهم وله لاء
وحقيقه ان السنه دى كان فى كنترول عن السنه اللى فاتت بس فى إختيارهم للمتقدمات منعرفش ليه حصل كده
وان شاء الله ربنا يكرمنا فى وظيفه احسن وخطوط تانيه فى خطوط تانيه دلوقتى طالبه مصر للطيران والقطريه يعنى ماتوأفوش نفسكم على حاجه وحده
وكل حاجه قسمه ونصيب
Hend غير متواجد حالياً  
قديم 09-03-2009, 04:39 AM  
  مشاركة [ 13 ]
الصورة الرمزية salma22
salma22 salma22 غير متواجد حالياً
loumy23

salma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيران
salma22 salma22 غير متواجد حالياً
loumy23

الصورة الرمزية salma22

مشاهدة ملفه الشخصي
salma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيرانsalma22 نجم متألق في سماء خط الطيران

اية الكلام دا بس
خلى عندكم ثقة فى ربنا المسالة مش واسطة دا نصيب ورزق ربنا مقسموة يا بنات طيب انا هقولكم ع حاجة انا تقريبا معظم عمامى طيارين وشريك بابا فى الشغل كان مسئول كبير جداااااا فى الطيران المدنى فى مصر بدون ذكر اسمامى طبعا
بابا كان مبدائيا موافق عشان متفتح وعارف انة ربى اساس ويقدر يسبنى لو فى النار
اما عمامى عرفوا كدا قلبو الدنيا وبابا رفض رفض تماما لدرجة انهم شريك بابا ادى اسمى لحد صاحبوة مسئول لو انا اتقبلت هترفض هترفض
يعنى بقا واحدة فى موقفى تمشى تنكش شعرها وتجنن من الحصرة
اى واحدة فيكم هتقول اية الحظ دا بنات هتموت عشان حد يتوسطلها
الحياة ماشية بالعكس وبعدين يا بنات انا لاحظ ان كل بنت متماسكة بحلم لو فكروتوا انا الى صنعت الحلم دا بس لا يمكن اسمحلوة انا يكسرنى او يهدنى انا مش بقول تستسلموا بس بالهدوء
ومتعلقوش شماعات على كلمة اسمها الواسطة لو ربنا كاتبهالك لو الناس كلها واقفت ادامك هتاخديها
اى بنت متقبلتش تستمر حياتها ومتضيعش وقت فى الزعل نمى مهاراتك فى الشغل فى خدمة العملاء
اى كان جت مجتش الضيافة حياتك لازم تستمر
انا من 3 سنين كنت مقدمة فى شركة اهالى قولى لا يا سلمى استنى خلصى دارسة وان شالة تهاجرى مش هنقولك لا وشوفوا الى حصل اما اتخرجت
دا نصيب يا بنات ينفع حد اما اى شخص عزيز علية يجبلوة حاجة يلوى بوقوة اكيد لا طبعا مش من اللياقة تخيلى ربنا بقا اما يبعدك او يزرقك بحاجة محدش يعرف عدم القبول دى نعمة ولا نقمة
وبلاش نبرة الاتهامات والياس دى
انا يا بنات هتسمر فى شغلى الى كنت فية لحد اما الالقى فرصة تانية السعودية كان زمان مفهاش غير الخطوط الرسمية بتاعتها دلوقتى ماشاء الله
سما وناس والوفير
اعملوا الى عليكم والباقى على الله
بس ياريت مضعيوش حياتكم ووقتكم باللوم والغضب الى شايفة نفسها من دلوقتى الانجلش بتاعها وحش تقوم تاخد كورسات الى مش مهتمية بنفسها تخس وتهتم اى انسان عمل انترفيو اكتر واحد عارف هو كان مرتبك امتى اية الغلط الى عملوة ومكنش ينفع يعملو صدقنونى كل دى خبارات بتكتسبوها من الانترفيوهات الى بتعملوها و good luck to all girls get vacancy & hard luck to me and another girls didnt accept
التوقيع  salma22
SaLma
salma22 غير متواجد حالياً  
قديم 10-03-2009, 06:04 PM  
  مشاركة [ 14 ]
الصورة الرمزية عبير الورد
عبير الورد عبير الورد غير متواجد حالياً
InFlight Service
Cabin Safety Member &

عبير الورد له تواجد مميز في خط الطيرانعبير الورد له تواجد مميز في خط الطيران
عبير الورد عبير الورد غير متواجد حالياً
InFlight Service
Cabin Safety Member &

الصورة الرمزية عبير الورد

مشاهدة ملفه الشخصي
عبير الورد له تواجد مميز في خط الطيرانعبير الورد له تواجد مميز في خط الطيران

كل شي قسمه ونصيب وان شاء الله خيرها في غيرها
التوقيع  عبير الورد
عاشت المغرب بلادي وبلاد أجدادي
عبير الورد غير متواجد حالياً  
قديم 16-03-2009, 08:20 PM  
  مشاركة [ 15 ]
الصورة الرمزية Oumnia
InFlight Service
Cabin Safety Member &

InFlight Service
Cabin Safety Member &

الصورة الرمزية Oumnia

مشاهدة ملفه الشخصي

السلام عليكم
اريد فقط ان اقول انه من غير المعقول ان يتم اختيار اشخاص ليس بمقدورهم النجاح من اكادمية الخطوط لان هدا سيكلفهم امواااااال عالفاضي و اللجنة ستتحمل المسؤولية عن هدا لانها من اختارهم يعني لو فكرنا شوية حنلاقي ان اختيارهم سيتابعهم يعني مستحيل يختارو شخص غير مؤهل ...
و لا ننسى ان الشخصية وطريقة التعامل: customer serviceمهمة اكتر من اللغة و الطول وغيره ...

اسحب كلامي و اعتذر
Oumnia غير متواجد حالياً  
قديم 17-03-2009, 03:08 AM  
  مشاركة [ 16 ]
الصورة الرمزية fati_288
fati_288 fati_288 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

fati_288 له تواجد مميز في خط الطيران
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى fati_288
fati_288 fati_288 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية fati_288

مشاهدة ملفه الشخصي
fati_288 له تواجد مميز في خط الطيران
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى fati_288

اللجنة محترمة أدي شهادة صادقة الله إوفق كل البنات
التوقيع  fati_288
يارب لك الحمد الى ان ترضى و لك الحمد اذا رضيت ولك الحمد بعد الرضى
fati_288 غير متواجد حالياً  
قديم 17-03-2009, 07:35 PM  
  مشاركة [ 17 ]
sou2009 sou2009 غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

sou2009 مازال في بداية الطريق
sou2009 sou2009 غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي
sou2009 مازال في بداية الطريق

والله انا شوفت ان اللجنة كانت فى قمة الادب واللياقة وبعدين مع احترامى للموضيفة الى تكرمت و شرحتلك كل حاجة عن الخطوط السعودية بس انا كنت موضيفة و عيشت حياة الموضيفات مفيش حاجة اسمها ابوس ايد حد ولا اعشم حد بحاجة الموحترمة يا سيكرت بتفرض نفسها في شغلها و بعدين لما الموضيفة الحترمة قالتلك ان ربنا كرمك علشان مروحتيش و ان الشركة مش محترمة اية يا ترى المخاليها لسة هناك و باست الايادى كمان علشان قريبتها؟؟؟؟؟
sou2009 غير متواجد حالياً  
قديم 22-03-2009, 01:35 AM  
  مشاركة [ 18 ]
الصورة الرمزية Lolwa79
Lolwa79 Lolwa79 غير متواجد حالياً
الامتياز

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Lolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

Lolwa79 Lolwa79 غير متواجد حالياً
الامتياز

الصورة الرمزية Lolwa79

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Lolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقديرLolwa79 يستحق الثقة والتقدير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة كنت طالعه من الموقع وصدفة شفت الموضوع وما قدرت أطلع بدون ما أكتب تعليقي

الأخت Secret أنا مضيفة سابقة لدى الخطوط السعودية وبحاول أرجع أشتغل معهم مرة تانية إنشالله ربي يختارلي الخير.

أول شي
(وعسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئاً وهو شر لكم)
إنشالله ربنا يرزقك بشغل أحسن إنشالله

تاني شي
ما أقدر أقول إنه كلامك غلط لإني في السابق سمعت عن بعض حالات مشابهه لما حصل معك، فلا أستطيع أن أقول إنك غلطانه

ولكن...

ولكن أبداً أبداً ما نقدر نعمم - سواء عما حدث أو ما سمعنا عنه في السابق أو ما نسمع عنه حالياً أو ما سنسمع عنه مستقبلاً - ما نقدر نعممه لعدة أسباب:
1- مش كل الناس متل (س.ب) ولا كل الناس متل (المضيفة البطيخة)
2- أحيانا الخطوط بتضطر تاخد بنات من قوائم الاحتياط بالمتقدمات (يعني بنات تنطبق عليها معظم الشروط ولكن ليس كل الشروط) لإكمال عدد معين من المقبولين - واضح أن هذا السبب غير متوفر بما حدث معك لإنه الأعداد عندكم كانت هائلة ماشالله ولكن حبيت اوضح.
3- وهو الأهم : لو تعميمك عما يحدث في المقابلات وشروط القبول هو تعميم صحيح فهذا يعني أنك تتهمي كل من تشتغل بالخطوط بأنها أخلاقها مش تمام وأنها غير كفؤ بوظيفتها ! وهذا في شرع ربنا اسمه قذف المحصنات !

أنا فاهمه إنك متضايقه ومقهوره من موقف حصل معك وهو غلط 100%
لكن كمان ما نعمم على الجميع
ولا حتى على أسلوب الخطوط السعودية في اختيار المضيفات
مثلما يوجد بعض أمثال (س.ب) ولكن أيضاً يوجد ناس تخاف ربها وتراعي شغلها بحق الله

ورداً على كلامك عن المضيفة البطيخة إنها قالت لك (ربنا رحمك من الشغل بالخطوط السعودية)
فأنا آسسسسسسسففففففففة جداً إني أقول (شكلها هي تحب تتعامل بهاد الأسلوب)
ولو كلامي غلط ما كانت بقيت تشتغل بالخطوط ولا يوم طالما إنها شايفه الشغل مع الخطوط نقمة وليست نعمة !
لو هي شايفه إنه كل من يشتغل بالخطوط متل (س.ب) وإنها لازم تتعامل مع الجميع بالأسلوب إللي شرحتلك ياه (تبوسي يد فلان وتعشمي فلان) فا ليش هي قابله على نفسها تشتغل بالخطوط ؟!؟!؟!؟!؟! وليش تعمل واسطه لقريبتها تشتغل معها؟!؟!؟!

أنا عن نفسي طالما أحترم نفسي فا بفررررررررررررررررضضضضضضضضضضض احترامي على الجميع بأسلوب تعاملي
ولو الشخص إللي أمامي غير محترم - ولو كان في مقابلة عمل - سوف أجبره على التعامل معي باحترام من خلال ردودي عليه بأدب، وساعتها هو بيضطر يتعامل معي بأدب و رح يعرف إني أنا مش من النوع إللي بيدور عليه، فما رح يحاول يتعب نفسه معي بمحاولات فاشله أكتر، وبيروح يدور على ناس من شاكلته.

أخت Secret أتمنى ما تفهمي كلامي إنه تحامل عليكي إنتي لشخصك، ولكنه توضيح بشكل عام عن شركة أنا اشتغلت فيها وأكلت من خيرها وساعدت نفسي وأهلي من راتبها وشفت فيها الخير والشر وسمعت الصح والغلط.......
ولكني اخترت ما يناسبني أنا ومشيت عليه بقممممممممة احترامي لديني ولنفسي ولأهلي.

آسفة على الإطالة وأتمنى إني ما أكون زودت بالكلام، وربنا يوفق الجميع.
التوقيع  Lolwa79
يقيني بالله يقيني
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
Lolwa79 غير متواجد حالياً  
قديم 23-03-2009, 12:38 AM  
  مشاركة [ 19 ]
الصورة الرمزية zahratagadir
zahratagadir zahratagadir غير متواجد حالياً
InFlight Service
Cabin Safety Member &

zahratagadir مازال في بداية الطريق
InFlight Service
Cabin Safety Member &

مشاهدة ملفه الشخصي

اختي يمكن جزء من كلامك صحيح
مثلا انا رحت يوم المقابلة بس ما جاتني حتى الفرصة اني اعمل المقابلة
وفي بنات كانت عندهم الفرصة وعدوا المقابلة وفي جزء منهم ما فيه المواصفات
لكن مافيني اقول انه كلهم واسطة واقول انه البعض خالفه الحظ لانه ما عرفت على اي اساس تم انتقاء البنات
ادا شفت حالي فيني المواصفات فكان معايا بنات احسن مني لكن هم كمان ما حالفهم الحظ
اللي اقدر اقوله انه مافي نصيب
وانا اؤمن
zahratagadir غير متواجد حالياً  
قديم 23-03-2009, 12:39 AM  
  مشاركة [ 20 ]
InFlight Service
Cabin Safety Member &

InFlight Service
Cabin Safety Member &

مشاهدة ملفه الشخصي

اختي يمكن جزء من كلامك صحيح
مثلا انا رحت يوم المقابلة بس ما جاتني حتى الفرصة اني اعمل المقابلة
وفي بنات كانت عندهم الفرصة وعدوا المقابلة وفي جزء منهم ما فيه المواصفات
لكن مافيني اقول انه كلهم واسطة واقول انه البعض خالفه الحظ لانه ما عرفت على اي اساس تم انتقاء البنات
ادا شفت حالي فيني المواصفات فكان معايا بنات احسن مني لكن هم كمان ما حالفهم الحظ
اللي اقدر اقوله انه مافي نصيب
وانا اؤمن انه اللي صار خير لي وانه رزقي مش في هالمكان وان شاء الله ربي يعوضني باحسن منه
واتمنى التوفيق لكل البنات اللي اتقبله فيها
zahratagadir غير متواجد حالياً  
قديم 26-03-2009, 03:15 AM  
  مشاركة [ 21 ]
malk2010 malk2010 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

malk2010 مازال في بداية الطريق
malk2010 malk2010 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
malk2010 مازال في بداية الطريق

انا كنت عايزه اكتب تعليق على كلام الخوات والله ياجماعه اللجنه غايه فى الاحترام واقولكم على حاجه انا اكبر دليل على ده
والله انا قدمت وقبلت من غير واسطه ومن غير مابوس ايد حد لانى ببساطه تنطبق على الشروط اللى هما طالبنها والله يابنات دى شهاده انا ماشفت اخلاق زى اخلاق هذه اللجنه واشهاده لله
malk2010 غير متواجد حالياً  
قديم 28-03-2009, 03:18 AM  
  مشاركة [ 22 ]
arwa2009 arwa2009 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

arwa2009 مازال في بداية الطريق
arwa2009 arwa2009 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
arwa2009 مازال في بداية الطريق

ana ba3d kadamt we kabaloni min ghir wassta ahtarim lajnat el khotoot saudia kteeer mohtaramiin we tayebiin kteeer awajah liihom shokr we atmanalihom tawfik we agolohom eni maghreb yhibkom kteeer we yrahib feekom
arwa2009 غير متواجد حالياً  
قديم 01-04-2009, 07:18 PM  
  مشاركة [ 23 ]
الصورة الرمزية نايفة
نايفة نايفة غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

نايفة مازال في بداية الطريق
نايفة نايفة غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية نايفة

مشاهدة ملفه الشخصي
نايفة مازال في بداية الطريق

اول شي راح اقول ان لجنة الخطوط محترمين جدا جدا ولا شفت ولا سمعت اي بنت تكلمت عن اخلاقهم او ضايقوها او احرجوها بكلمة بالعكس احنا مثلا طلبوا منا نجي يوم الاحتفال بلبس محترم وهذا يؤكد انهم محترمين وهذا مثال واحد بس لحسن اخلاقهم

نايفة غير متواجد حالياً  
قديم 28-04-2009, 03:18 AM  
  مشاركة [ 24 ]
الصورة الرمزية kokez
kokez kokez غير متواجد حالياً
مساعد طيار

kokez is just really nicekokez is just really nicekokez is just really nicekokez is just really nicekokez is just really nice
kokez kokez غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية kokez

مشاهدة ملفه الشخصي
kokez is just really nicekokez is just really nicekokez is just really nicekokez is just really nicekokez is just really nice

انا كنت مضيفة سابقة فى شركة طيران خاصة بالقاهر والله حبيت اعلق على الموضوع يا سكرت اى وظيفة فى العالم تكون مخطلطة وارد يكون فيها بوس الايدى زى مابتقولى لاكن صدقينى لو من الاول كل واحد حط حدود للقدامة هتكون المعاملة واضحة وصريحة يعنى المحترم بيفرض نفسة على الجميع
kokez غير متواجد حالياً  
قديم 28-04-2009, 06:47 AM  
  مشاركة [ 25 ]
الصورة الرمزية المعتز
إداري سابق

إداري سابق

الصورة الرمزية المعتز

مشاهدة ملفه الشخصي

احب اني اتكلم بشكل عام الامر لايختص بشركة معينة
ولا بقطاع معين
من تبني حياتها على باطل وعلى امور خفية وعلاقات مشبوهة
تبقى حياتها دائما قائمة على الغلط وعلى الحرام وبأي وقت ستجني مازرعت
لن تجني سوى التعب والخوف وستظهر لها عواقب تلك العلاقات
كل فتاة عليها ان تفرض احترامها على الجميع
بأدبها واخلاقها وزيها ولاتجعل لاحد مدخل عليها
الوظيفة شي مهم لكن اعتقد حفظ الدين والكرامة والشرف هيا اشياء اهم منها بكثير
المعتز غير متواجد حالياً  
قديم 15-05-2009, 06:03 PM  
  مشاركة [ 26 ]
reka ahmed reka ahmed غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

reka ahmed مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى reka ahmed
reka ahmed reka ahmed غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
reka ahmed مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى reka ahmed

حبيبتى ربنا يوفقك انا من ضمن الناس اللى قدمت واتقبلت والحمد الله قربت اخلص التدريب بس شهادة حق اللجنه ناس محترمه جدا ومن ضمنهم الشخص اللى انتى تقصديه وللعلم انا مكنش عندى واسطه غير ربنا والحمد الله هو قسمه ونصيب وعلى فكرة مقومات الشخصيه هى اهم شئ لانهم فى التدريب بيعرفوكى كل شئ من الالف للياى عن الضيافه الجويه وان شاء الله ربنا يوفقك وتحقيقى حلمكوسبيها على ربنا
reka ahmed غير متواجد حالياً  
قديم 17-05-2009, 10:26 PM  
  مشاركة [ 27 ]
bandar mansour bandar mansour غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

bandar mansour مازال في بداية الطريق
bandar mansour bandar mansour غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي