قديم 10-02-2012, 05:44 PM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية الطيار الافضل
الطيار الافضل الطيار الافضل غير متواجد حالياً
طيار لا يكرره الزمان

شكر غيره: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
الطيار الافضل مازال في بداية الطريق
الطيار الافضل الطيار الافضل غير متواجد حالياً
طيار لا يكرره الزمان

الصورة الرمزية الطيار الافضل

مشاهدة ملفه الشخصي
الطيار الافضل مازال في بداية الطريق
افتراضي Cathay Pacific استفسار هام جدااااا

بسم اللــــــــــــــــــــــه الرحمن
الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
راسلت شركة Cathay Pacific واستفسرت منهم عن برنامجهم التدريبي للمتقدمين عديمي او قليلي الخبرة وسالتهم عن الشروط اللازمة للانضمام الى البرنامج وكان جوابهم:

Dear Mr Abdulaal

Thank you for your interest in the Second Officer Programme.

It takes time for us to screen the application so we suggest that you apply for this Programme about 2 months before you are ready for selection process.

If you are sure that you are able to take leave from your school to attend the selection process, you may apply for this programme before graduation
حسب ما فهمت من الرسالة اني اخذ اجازة من المدرسة واسافر لحضور عملية الاختيار لكن السؤال هو:

هل ساضمن ان يتم اختياري والانضمام الى البرنامج؟؟
ومع ذلك لم يذكروا الشروط فياريت لو احد من الخوان يعرف شيء عن شروطهم يقول لنا
الطيار الافضل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-02-2012, 10:26 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية اللآثري
اللآثري اللآثري غير متواجد حالياً
((اللهم صلى وسلم
على نبينا مـحـمد))

تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
اللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقدير
اللآثري اللآثري غير متواجد حالياً
((اللهم صلى وسلم
على نبينا مـحـمد))

الصورة الرمزية اللآثري

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
اللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقديراللآثري يستحق الثقة والتقدير

حبيب قلبي يقولولك شكرا على انك مهتم بالدرساة والتدريب على برنامج فرست اوفسر , ياخذ وقت كثير بالنسبة لنا ان نقوم بالنظر بالمعاملة الخاصة بك فننصحك بالتقديم لهذا البرنامج بفترة قبل شهرين من كونك جاهز للدخول بالبرنامج واذا كنت متاكد من انك تستطيع النجاح بالثانوية من مدرستك فقدم على البرنامج قبل التخرج من مدرستك

بس مقالولك انقبلت ولا جابو طاري

موفق حبيبي
اللآثري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-02-2012, 10:39 PM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية pilot A380
pilot A380 pilot A380 غير متواجد حالياً
leader of SimSkyTeam
][ مشرف قسم ][
][ ساحة الطائرات ][

شكر غيره: 246
تم شكره 331 مرة في 181 مشاركة
pilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى pilot A380 إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى pilot A380
pilot A380 pilot A380 غير متواجد حالياً
leader of SimSkyTeam
][ مشرف قسم ][
][ ساحة الطائرات ][

الصورة الرمزية pilot A380

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 246
تم شكره 331 مرة في 181 مشاركة
pilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقديرpilot A380 يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى pilot A380 إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى pilot A380

هذة الشركة من أفضل شركات الطيران فى العالم ,,, وانا متفق مع كلام اخونا الكابتن الآثرى ,,,

تحياتى لك ,,, موفق إن شاء الله
pilot A380 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-02-2012, 09:17 AM  
  مشاركة [ 4 ]
reda1920 reda1920 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

تم شكره 4 مرة في 4 مشاركة
reda1920 مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى reda1920
reda1920 reda1920 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 4 مرة في 4 مشاركة
reda1920 مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى reda1920

انا مش فاهم حاجه ... مش قصدي علي الترجمه ... لا انا اقصد ايه هي البرامج التدريبيه دي وعباره عن ايه وايه فائدتها وكده يعني ؟

يا ريت حد يفهمني ولكم جزيل الشكر

والله الموفق والمستعان
reda1920 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-02-2012, 04:30 PM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية PiLOt LIgHT
PiLOt LIgHT PiLOt LIgHT غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

PiLOt LIgHT مازال في بداية الطريق
PiLOt LIgHT PiLOt LIgHT غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية PiLOt LIgHT

مشاهدة ملفه الشخصي
PiLOt LIgHT مازال في بداية الطريق

cathay pacific شركة محترمة جدا وتعتبر رقم 5 على العالم وكل حاجة محتاج تعرفها موجودة على السيت بتاعهم والبرامج بتفرق من واحد للتانى يعنى هما عندهم 3 برامج واحد للى معندوش خبرة خالص وواحد للى مخلص دراسة ومعاة 250 ساعة واخر واحد للى معاهم اكتر من 1500 ساعة ومدة كل واحد منهم مختلفة والدراسة بتكون فى استراليا ودة السيت بتاعهم
Cathay Pacific - Careers : Careers Home
هتلاقى مقدمة ومتطلبات بتعتهم وكل برنامج وقتة قد اية وبعد كدا هتشتغل فين وهتاخد كام والمميزات اللى هتاخدها انا فتحت قسم ال فليت كروو كل المعلومات مكتوبة ياباشا بس فى الاول اللى سمعتو انهم بيعملو انترفيو صعب شويا وإن شاء الله
تتقبل فية ربنا يكملك بس ليا طلب خاص عندك يعنى لو فى اى تطورات فى الموضوع تقولنا عليها اول باول وشكرااا
PiLOt LIgHT غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-02-2012, 04:52 PM  
  مشاركة [ 6 ]
الصورة الرمزية ك . محمد
ك . محمد ك . محمد غير متواجد حالياً
cpt.Mohammed Khalid
][ مشرف قسم ][
][ أكاديميات ومدارس الطيران ][

شكر غيره: 107
تم شكره 24 مرة في 13 مشاركة
ك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

ك . محمد ك . محمد غير متواجد حالياً
cpt.Mohammed Khalid
][ مشرف قسم ][
][ أكاديميات ومدارس الطيران ][

الصورة الرمزية ك . محمد

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 107
تم شكره 24 مرة في 13 مشاركة
ك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقدير

عن نفسي سمعت انتقادات بسيطة بخصوص هذا البرامج من أشخاص سجلوا شخصيًا .. ولكن ليست سببًا مقنعًا لتضييع فرصة كهذه ,, كذلك لا يمكننا أن نكتفي بكلامهم ونحكم .
ك . محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-02-2012, 05:08 PM  
  مشاركة [ 7 ]
الصورة الرمزية da7oomy_16
da7oomy_16 da7oomy_16 غير متواجد حالياً
captain. Abdulrahman

تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
da7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى da7oomy_16
da7oomy_16 da7oomy_16 غير متواجد حالياً
captain. Abdulrahman

الصورة الرمزية da7oomy_16

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
da7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقديرda7oomy_16 يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى da7oomy_16

بصراحه صعبه الواحد ياخذ بالكلام اللي على موقعهم لاني كذا مره طلعت على الكاثي وطيارينهم كبار في السن وخبره طويله
وحتى الكابين كرو اغلبهم كبار في السن وعندهم خبره طويله وهذا احد اسباب نجاح الكاثي باسيفيك بس ان شاء الله
يفتحوا برامج تدريب وتتسهل الامور للشباب ،،،،، بالتوفيق للجميع
da7oomy_16 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 13-02-2012, 02:17 PM  
  مشاركة [ 8 ]
الصورة الرمزية يا رب عايز ابقى طيار
يا رب عايز ابقى طيار يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً
الامتياز

شكر غيره: 2
تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير
يا رب عايز ابقى طيار يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً
الامتياز

الصورة الرمزية يا رب عايز ابقى طيار

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 2
تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير

يعنى المصاريف كام و كام ساعة والرخص الى تكون معايا امريكية ولا اوروبية يا ريت الى عارف يقول ما يبخلش
يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
أكاديميات ومدارس الطيران Academic School