قديم 09-01-2010, 02:27 AM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية alooka
alooka alooka غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

شكر غيره: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
alooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقدير
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية alooka

مشاهدة ملفه الشخصي
alooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقدير
Chat في عام و تحقق الاحلام

بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة الاعضاء بعد مرور سنة كاملة في البحث عن وسيلة لدراسة الطيران و تاوسيلة مادية طبعاا فلم اجد الا الحل الوحيد بسبب ان قرض البنك يجب تسديدة و البدء في التسديد قبل تكملة الكورس و العمل فسوف يترتب علية عائق مادي اكبر من القرض بكثير فلذلك رايت فكرة و نرجو التشاور بها
اولا الفكرة هي العمل نعم العمل بس في امريكا( مش مصدقين تعالو نحسبها)
انا لو لدي فلوس الطيران سوف ادرس في مدرسة فونكس ايست بفلوريدا و تكلفة الدراسة بها 35000 دولار امريكي و كورس بة كل ما تحتاجة لتجد فرصة عمل سريعة و مدرسة مضمونة طيب هنجيب المبلغ لزاي؟
المبلغ ممكن تجيبة في خلال سنة تقريبا و لازم نستحمل لتحقيق الحلم فالطيران من الاحلام الصعبة اذا كان العائق مادي و انشاء الله هيكون سهل لو نفذنا الفكرة و اهو نتعب سنة و نحقق الحلم و نستريح علي طووول
اولا احنا هنقدم علي فيزا امريكا للسياحة و دي تعتبر العائق الوحيد لو اخدتها يبقي كدة حققنا نص المطلوب
هنعتبر ان احنا اخدنا الفيزا
هنروح نشتغل في امريكا اي حاجة مثلا في توصيل الطلبات او في مطعم او في محطة بنزين ب 8 دولار امريكي تقريباا و دا يفضل انو يكون في نفس الولاية التي بها مدرسة الطيران الي عايز تدرس فيها اذن نحسب بقي
احنا عايزين 35000 دولار و بناخد 8 دولار في الساعة و محتاجين 500 دولار شهريا اكل و اقامة في غرفة بسرير و حمام فقط حاجة صغيرة يعني
هنقول هنشتغل في اليوم 14 ساعة( مهو لازم نشتغل رجالة علشان الحلم مش سهل)
8*14=112 دولار في اليوم
هنقول هنشتغل 27 يوم في الشهر؟ و ممكن تزود
117 * 27 =3024 دولار في الشهر
هنشيل منهم 500 للاقامة و الوجبات؟ دا لو انت اكيل و عايز تدلع نفسك يعني
3024-500=2524 دولار شهريا
هنجمع بقي في السنة اذن
2524*12=30288 دولار في السنة
اية رتيكم بقي؟ يعني لو اشتغلنا 16 ساعة و كمان 29 يوم في الشهر احسبها انت بقي علشان الي فاضلك هيكون حوالي 5000 دولار يعني شهرين شغل و بكدة هيكون حققت المبلغ الي انت عايزة و بمجهودك بدون الاحتياج لاحد ولا لذل البنوك بس في مشكلة
الفيزا كلنا بناخدها 6 شهور طيب و الباقي هنعمل اية؟
بعد 5 شهور من وجودك بامريكا هتكون عامل لا يقل عن 13 الف دولار هتاخدهم و تدفعهم في مدرسة الطيران و تتعاقد معهم و هتدرس عندهم و هم بالتالي سوف يعطوك وقت اضافي علي الفيزا و لذلك سوف تجعل وجودك قانوني و مش لازم تاخد فول تايم في الدراسة ممكن علي مهلك حسب نظام مدرستك بقي و ترجع بعد كدة معاك مصاريف الطيران يعني ممكن تاخد منك سنة و نصف للعمل و الدراسة و صدقني انت تعبت اكيد باذن الله ربنا هيكرمك و هتلاقي شغل علشان ساعتها هيكون معاك لغة انجليزية و علاقات يمكن انها تساعدك في العمل اكثر
دي فكرتي و الي ناوي اعملها و عايز اعرف رايكم اية
و السلام ختام
alooka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-01-2010, 04:45 AM  
  مشاركة [ 2 ]
milanoboy2010 milanoboy2010 غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

تم شكره 2 مرة في مشاركة واحدة
milanoboy2010 له تواجد مميز في خط الطيران
milanoboy2010 milanoboy2010 غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 2 مرة في مشاركة واحدة
milanoboy2010 له تواجد مميز في خط الطيران
افتراضي رد: في عام و تحقق الاحلام

احب احيي حلمك و محاولاتك لتحقيقه و لابد ان تحاول بكل السبل حتى تحقق حلمك

و لكن كما قلت كيف ستجد فيزا سياحة الا ان كنت شخص السفارة تثق بك كل الثقة انك سترجع بعد انتهاء مدة الفيزا و مستقر فى مصر و عندك من الدولات ملايين

ثانى مشكلة لو كسرت الفيزة بامريكا ستعتبر OU OF STATE يعنى مطلوب القبض عليك كاى مجرم و ليس اى مجرم سيبحث عنك الاف بى اى و يرحلك الى دولتك

الطريق الوحيد هو ايجاد عقد عمل و هو من اصعب الاشياء فى الوقت الراهن نتيجة الازمة الاقتصادية و لكن حاول من يعرف

و انت تتحدث عن 5000 الالف راتب شخصى من توصيل الطلبت و هذا مستحيل
لانك حتى و ان وجدت فيزة دراسةF1 و اعطى لك تصريح بالعمل ستستطيع العمل 20 ساعة اسبوعيا و تستطيع ان تكسرها و تشتغل اكثر و لكن صاحب العمل سيعطيك اجر اقل لانك تخالف القانون و اذا ثبت انك تشتغل خارج لمدة المسموح بها سيتم الغاء اقامتك و ترحيلك

الحل الادق لتحيقي الحلم هو الدراسة و البحث عن عمل فى الداخل او الخارج و من ثم تجمع مبلغ الدراسة و الذهاب لتحقق حلمك

و اخيرا اقول لك انت لك كل الحق فى المحاولة و لكن كن قانونيا حتى لا تفشل كل خططك و تصاب بالاحباط
milanoboy2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-01-2010, 07:35 AM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية cockpite
cockpite cockpite غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
cockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقدير
cockpite cockpite غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية cockpite

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
cockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقديرcockpite يستحق الثقة والتقدير

كلامك مضبوط ...إجمع المبلغ وبعدها إطلع
عسي ربي يفرج عليك أمورك موفق إن شاء الله
cockpite غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-01-2010, 08:27 AM  
  مشاركة [ 4 ]
الصورة الرمزية KUWAIT ATC
KUWAIT ATC KUWAIT ATC غير متواجد حالياً
الاعضاء

تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
KUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى KUWAIT ATC
KUWAIT ATC KUWAIT ATC غير متواجد حالياً
الاعضاء

الصورة الرمزية KUWAIT ATC

مشاهدة ملفه الشخصي
KUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقديرKUWAIT ATC يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى KUWAIT ATC

ياخي الحين 30 الف دولار ممكن صعبه لك او شي

بس الكلام لو واحد جابها ولا جاب 3 اضعافها

بعدها هل راح تضمن انك راح تتوظف؟؟؟
KUWAIT ATC غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-01-2010, 01:05 PM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية alooka
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

الصورة الرمزية alooka

مشاهدة ملفه الشخصي

مشكورين علي الردود و لكن مع كامل احترامي لوجهة نظركم هي صعوبتها في الفيزا و كمان بعد 6 شهور هيكون معاك مبلغ تستطيع انك تاخد اول مرحلة في الدراسة و دي بتاخد فيزا زيادة عليها و كمان علي فكرة انا واحد صحبي اعد 3 سنين بعد الفيزا بيقولي والله محد سالة انت بتعمل اية الا لو عمل حاجة غلط بس بدال انت في السليم خلاص متقلقش
قديم 09-01-2010, 04:37 PM  
  مشاركة [ 6 ]
الصورة الرمزية المعتزبالله
المعتزبالله المعتزبالله غير متواجد حالياً

(¯`·._) (محبة الناس) (¯`·._)

المعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى المعتزبالله
المعتزبالله المعتزبالله غير متواجد حالياً

(¯`·._) (محبة الناس) (¯`·._)

الصورة الرمزية المعتزبالله

مشاهدة ملفه الشخصي
المعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقديرالمعتزبالله يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى المعتزبالله

الله يوفقك كابتن ويسهل الله لنا ولك يارب ....ويحققلك كل طموحاتك القادمه
التوقيع  المعتزبالله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
لااله الاالله عدد ماكان وعدد مايكون وعدد الحركات والسكون
لااله الاانت سبحانك اني كنت من الظالمين
المعتزبالله غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-01-2010, 10:29 PM  
  مشاركة [ 7 ]
الصورة الرمزية الطيار السوداني
الطيار السوداني الطيار السوداني غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
الطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقدير
الطيار السوداني الطيار السوداني غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

الصورة الرمزية الطيار السوداني

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
الطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقديرالطيار السوداني يستحق الثقة والتقدير

حقيقة ماشاء الله فكره في قمة الروووعه
\
نسئل الله أن يوفقك
الطيار السوداني غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-01-2010, 04:55 AM  
  مشاركة [ 8 ]
Labanita Labanita غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

Labanita مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة الاعضاء بعد مرور سنة كاملة في البحث عن وسيلة لدراسة الطيران و تاوسيلة مادية طبعاا فلم اجد الا الحل الوحيد بسبب ان قرض البنك يجب تسديدة و البدء في التسديد قبل تكملة الكورس و العمل فسوف يترتب علية عائق مادي اكبر من القرض بكثير فلذلك رايت فكرة و نرجو التشاور بها
اولا الفكرة هي العمل نعم العمل بس في امريكا( مش مصدقين تعالو نحسبها)
انا لو لدي فلوس الطيران سوف ادرس في مدرسة فونكس ايست بفلوريدا و تكلفة الدراسة بها 35000 دولار امريكي و كورس بة كل ما تحتاجة لتجد فرصة عمل سريعة و مدرسة مضمونة طيب هنجيب المبلغ لزاي؟
المبلغ ممكن تجيبة في خلال سنة تقريبا و لازم نستحمل لتحقيق الحلم فالطيران من الاحلام الصعبة اذا كان العائق مادي و انشاء الله هيكون سهل لو نفذنا الفكرة و اهو نتعب سنة و نحقق الحلم و نستريح علي طووول
اولا احنا هنقدم علي فيزا امريكا للسياحة و دي تعتبر العائق الوحيد لو اخدتها يبقي كدة حققنا نص المطلوب
هنعتبر ان احنا اخدنا الفيزا
هنروح نشتغل في امريكا اي حاجة مثلا في توصيل الطلبات او في مطعم او في محطة بنزين ب 8 دولار امريكي تقريباا و دا يفضل انو يكون في نفس الولاية التي بها مدرسة الطيران الي عايز تدرس فيها اذن نحسب بقي
احنا عايزين 35000 دولار و بناخد 8 دولار في الساعة و محتاجين 500 دولار شهريا اكل و اقامة في غرفة بسرير و حمام فقط حاجة صغيرة يعني
هنقول هنشتغل في اليوم 14 ساعة( مهو لازم نشتغل رجالة علشان الحلم مش سهل)
8*14=112 دولار في اليوم
هنقول هنشتغل 27 يوم في الشهر؟ و ممكن تزود
117 * 27 =3024 دولار في الشهر
هنشيل منهم 500 للاقامة و الوجبات؟ دا لو انت اكيل و عايز تدلع نفسك يعني
3024-500=2524 دولار شهريا
هنجمع بقي في السنة اذن
2524*12=30288 دولار في السنة
اية رتيكم بقي؟ يعني لو اشتغلنا 16 ساعة و كمان 29 يوم في الشهر احسبها انت بقي علشان الي فاضلك هيكون حوالي 5000 دولار يعني شهرين شغل و بكدة هيكون حققت المبلغ الي انت عايزة و بمجهودك بدون الاحتياج لاحد ولا لذل البنوك بس في مشكلة
الفيزا كلنا بناخدها 6 شهور طيب و الباقي هنعمل اية؟
بعد 5 شهور من وجودك بامريكا هتكون عامل لا يقل عن 13 الف دولار هتاخدهم و تدفعهم في مدرسة الطيران و تتعاقد معهم و هتدرس عندهم و هم بالتالي سوف يعطوك وقت اضافي علي الفيزا و لذلك سوف تجعل وجودك قانوني و مش لازم تاخد فول تايم في الدراسة ممكن علي مهلك حسب نظام مدرستك بقي و ترجع بعد كدة معاك مصاريف الطيران يعني ممكن تاخد منك سنة و نصف للعمل و الدراسة و صدقني انت تعبت اكيد باذن الله ربنا هيكرمك و هتلاقي شغل علشان ساعتها هيكون معاك لغة انجليزية و علاقات يمكن انها تساعدك في العمل اكثر
دي فكرتي و الي ناوي اعملها و عايز اعرف رايكم اية
و السلام ختام

الفكرة من الخارج بتكون حلوة و تحسسك أنك فعلاً ممكن تعملها و كل شى تمام ، بس صدقنى الواقع مختلف تماماً، و أنا مش ححبطك و لكن أنا ححكيلك من تجربة شخصية، أنا بعد لما خلصت ثانوية عامة بمصر و الحمد لله كنت جايب مجموع كويس دخلت به هندسة ، و لكن أنا كنت عايز طيران و بحلم بيها لكن المشكلة كانت طبعاً فى الأهل و الفلوس ، الأهل كانوا عايزينى أخلص الكلية الأول و بعدين أعمل الى أنا عايزه عشان أبقى على أرض صلبة زى ما بيقولوا، لكن انا كنت مصمم على الطيران، فأعدت أفكر فى أعمل أيه أعمل أيه، جاتلى الفكرة ده فعلاً، و لقتها من برة مغرية و بدات أحس أن الدنيا أبتدت تضحكلى و الحلم حيتحقق، فبدأت فعلاً أستشير الناس و رحت فعلاً و قدمت على الفيزا، و طبعاً كنت خايف جداً لأن ده كانت أهم خطوة، فتوكلت على الله و الحمد لله جاتلى و قبلت ، ساعتها فعلا كنت أسعد أنسان و قلت كدا الباقى مجهود منى بقا، أستعنت بالله و رحت مسافر، و رحت على نيويورك عشان الناس كلها بتنزل الأول عليها عشان الشغل فيها إلى حدما كتير و فيه عرب كتير ممكن تشغلك من غير ورق، و من هنا بدأت الأمور تبدأ تبان على حقيقتها، أول حاجة الشغل ده بتاع ربنا أنت بتنزل كل يوم تدور و تسأل يمين و شمال على أى شغلانة ، و زى ما أنت بتقول أنت بدور على أى شغلانة و فاكر انك بكل بساطة حتقدر تعملها ، و فعلاً الحمد لله أشتغلت و لكن ابتديت المشكلة من هنا ، أول حاجة أنت ليس معك ورق فالناس تقريباً بتنصب عليك فى المرتب و بتحسبك مس بالساعة و لو حسبتها بالساعة بتلاقيها صفصفت على 3 أو 4 دولار فى الساعة كبداية .
غير كدا حط فى اعتبارك أنك خلاص بقيت عامل يعنى أنسى أنك خريج ثانوية عامة أو فى جامعة ،أنت مجرد عامل ، يعنى بتمسح و بتغسل و تتبهدل، ده حاجة كمان غير أنك فى غربة و فعلا صدقنى الغربة صعبة صعبة صعبة مهما تفتكر انك قدها لكن الى فى الغربة و مليونير برده الغربة صعبة فما بالك بمجرد عامل.
طبعا فى حاجات تانية كتير بس ده شوية حاجات كده من الى بتقابلها و تلاقى نفسك محتاج على الأقل 2.5 سنة أو أكتر شغل طحن عشان تعرف تجمع الفلوس و صدقنى يوم لما تجمعها بالطريقة ده حتستخسر تدفعها بمنتهى السهولة لتدريب الطيران، ده لو عرفت تكمل و تستحمل و تجمع الفلوس.
أنا طبعا رجعت و مقدرتش بصراحة أكمل و لقيت فعلا أنك تدرس فى الجامعة الأول تضمن شهادة معاك و بعدين تخاطر براحتك على الأقل لو رحت و رجعت زيى كده تلاقى حاجة تبدأ بيها من جديد.
أما انك لو مصمم تجرب بنفسك أنا أنصحك انك تخش جامعة هنا عادى و بعدين تقدم على الفيزا و تطلع فى اجازة أخر السنة عشان يبقى قدامك وقت تقدر تجرب الموضوع قبل السنى الجديدة .

و ربنا يوفق الجميع إلى ما يحبه و يرضاه.
التوقيع  Labanita
Labanita غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-01-2010, 03:12 PM  
  مشاركة [ 9 ]
الصورة الرمزية alooka
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

الصورة الرمزية alooka

مشاهدة ملفه الشخصي

الفكرة من الخارج بتكون حلوة و تحسسك أنك فعلاً ممكن تعملها و كل شى تمام ، بس صدقنى الواقع مختلف تماماً، و أنا مش ححبطك و لكن أنا ححكيلك من تجربة شخصية، أنا بعد لما خلصت ثانوية عامة بمصر و الحمد لله كنت جايب مجموع كويس دخلت به هندسة ، و لكن أنا كنت عايز طيران و بحلم بيها لكن المشكلة كانت طبعاً فى الأهل و الفلوس ، الأهل كانوا عايزينى أخلص الكلية الأول و بعدين أعمل الى أنا عايزه عشان أبقى على أرض صلبة زى ما بيقولوا، لكن انا كنت مصمم على الطيران، فأعدت أفكر فى أعمل أيه أعمل أيه، جاتلى الفكرة ده فعلاً، و لقتها من برة مغرية و بدات أحس أن الدنيا أبتدت تضحكلى و الحلم حيتحقق، فبدأت فعلاً أستشير الناس و رحت فعلاً و قدمت على الفيزا، و طبعاً كنت خايف جداً لأن ده كانت أهم خطوة، فتوكلت على الله و الحمد لله جاتلى و قبلت ، ساعتها فعلا كنت أسعد أنسان و قلت كدا الباقى مجهود منى بقا، أستعنت بالله و رحت مسافر، و رحت على نيويورك عشان الناس كلها بتنزل الأول عليها عشان الشغل فيها إلى حدما كتير و فيه عرب كتير ممكن تشغلك من غير ورق، و من هنا بدأت الأمور تبدأ تبان على حقيقتها، أول حاجة الشغل ده بتاع ربنا أنت بتنزل كل يوم تدور و تسأل يمين و شمال على أى شغلانة ، و زى ما أنت بتقول أنت بدور على أى شغلانة و فاكر انك بكل بساطة حتقدر تعملها ، و فعلاً الحمد لله أشتغلت و لكن ابتديت المشكلة من هنا ، أول حاجة أنت ليس معك ورق فالناس تقريباً بتنصب عليك فى المرتب و بتحسبك مس بالساعة و لو حسبتها بالساعة بتلاقيها صفصفت على 3 أو 4 دولار فى الساعة كبداية .
غير كدا حط فى اعتبارك أنك خلاص بقيت عامل يعنى أنسى أنك خريج ثانوية عامة أو فى جامعة ،أنت مجرد عامل ، يعنى بتمسح و بتغسل و تتبهدل، ده حاجة كمان غير أنك فى غربة و فعلا صدقنى الغربة صعبة صعبة صعبة مهما تفتكر انك قدها لكن الى فى الغربة و مليونير برده الغربة صعبة فما بالك بمجرد عامل.
طبعا فى حاجات تانية كتير بس ده شوية حاجات كده من الى بتقابلها و تلاقى نفسك محتاج على الأقل 2.5 سنة أو أكتر شغل طحن عشان تعرف تجمع الفلوس و صدقنى يوم لما تجمعها بالطريقة ده حتستخسر تدفعها بمنتهى السهولة لتدريب الطيران، ده لو عرفت تكمل و تستحمل و تجمع الفلوس.
أنا طبعا رجعت و مقدرتش بصراحة أكمل و لقيت فعلا أنك تدرس فى الجامعة الأول تضمن شهادة معاك و بعدين تخاطر براحتك على الأقل لو رحت و رجعت زيى كده تلاقى حاجة تبدأ بيها من جديد.
أما انك لو مصمم تجرب بنفسك أنا أنصحك انك تخش جامعة هنا عادى و بعدين تقدم على الفيزا و تطلع فى اجازة أخر السنة عشان يبقى قدامك وقت تقدر تجرب الموضوع قبل السنى الجديدة .

و ربنا يوفق الجميع إلى ما يحبه و يرضاه.

علي فكرة بجد احترمك علي النصيحة و بالذات انها عن تجربة و اكيد هطلع في الصيف علشان انا في السنة قبل النهائية بهندسة الاتصالات و لكن الشغل انا رايح علي شغل علي طول يعني عارف هشتغل اية بس كل الي اقدر اعملة اني فعلا اجرب في الصيف
و مشكور علي المرور
قديم 10-01-2010, 08:47 PM  
  مشاركة [ 10 ]
الصورة الرمزية Colonel1954Dz
Colonel1954Dz Colonel1954Dz غير متواجد حالياً
طيار تحت التكوين

Colonel1954Dz مازال في بداية الطريق
Colonel1954Dz Colonel1954Dz غير متواجد حالياً
طيار تحت التكوين

الصورة الرمزية Colonel1954Dz

مشاهدة ملفه الشخصي
Colonel1954Dz مازال في بداية الطريق

أنا في رأيي مستحيل أن أعمل عمل شوارع في بلد مثل هذا
حتى و لو عنى ذلك الفقر في بلدي
Colonel1954Dz غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-01-2010, 10:25 PM  
  مشاركة [ 11 ]
الصورة الرمزية أمير النهرين
أمير النهرين أمير النهرين غير متواجد حالياً
سفير المنتدى في أمريكا

تم شكره 7 مرة في 7 مشاركة
أمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى أمير النهرين إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى أمير النهرين
سفير المنتدى في أمريكا

مشاهدة ملفه الشخصي
أمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى أمير النهرين إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى أمير النهرين

فكرتك جميله لكن دعني أعطيك وجهة نضري لاني عايش في أمريكا و أعمل حالياً و الحمد الله...اول شي بالنسبه للراتب الشهري 3000دولار بالشهر هاذ مبلغ كبير جداً يعني لو جبت 2000دولار أنت محضوض (وبشكل عام ترجع على حسب العمل) و العمل 16ساعه غير موجود أكثر شي 12ساعه وهو نضام الشفت..و لاتنسا ضريبة الفدراليه و ضريبة الولايه و ضريبة اليونيان و بعد في ضريبه نسيتها و هاذي تاخذ من الراتب مبلغ معتبر وليست بالشيئ القليل طبعاً هاذ غير أجار البيت و الكهرباء و المصرف الشخصي و وسيلة الاتصال (موبايل)

أذا جأت بـ فيزة سياحه غير مسموح لك بالعمل لازم يكون عندك تصريح عمل
أذا جأت بـ فيزة دراسه فـ مسموح لك العمل بـ وقت أقصاه عشرين ساعه في الاسبوع و لكن في نقطه نسيتموها وهي أن العمل يجب أن يكون داخل الجامعه أو المعهد وليس في أي مكان أخر

بالنسبه الى الاخ الذي جاء الى نيو يورك ولم يوفق و عاد الى بلده..سأحاول أوضح كم معلومه يمكن كثير من الناس ما يعرفوها .. أول شي نيو يورك من أغلى الولايات وصعب تلاقي فيها شغل و نفس الشي مع كلفورنيا و شيكاغو و بعض الولايات الكبيره..لازم تختار ولايه أقل شهره عشان تزيد حضوضك في التوضيف لان أغلب الولايات فيها مصانع و معامل و شركات أنتاجيه و هاذهي تحتاج عمال بشكل دائم و على مدار السنه و هاذ عكس نيويورك لانها ولايه تجاريه (مكاتب و شركات و أسواق)أذا أكتفو من الموضفين خلاص مافي وضائف شاغره..و أكيد راح يستغلوك لانك ماراح تاخذ راتب بما تستحق لانهم عارفين أنك راح ترضى بـ أي ثمن و لايوجد شيئ يحميك لانك خارج عن القانون أصلاً

أذا كانت عندك شهاده و أشتغلت فيها بيكون راتبك بشكل عام 5000دولار بالشهر فما فوق و أذا بدون شهاده مابيرتفع أكثر من 2000دولار

أنا أيضاً ناوي أنشاء ألله أدرس في أكادمية فونكس لاكن المبلغ الي ذكرته هو مبلغ في الموقع وهو قديم جداً و المبلغ الحالي حسب ما سمعت 50000دولار و ألله أعلم ولاكن قدمت على منحه دراسيه و الان أنتضر الجواب

ما أبي أحبطك في كلامي لكن هاذ الواقع الي أنا فيه لكن بما أنك وصلت لهاذي الفكره معناها أن الفكره القادمه أعضم منها ....تقبل تحياتي
أمير النهرين غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-01-2010, 11:41 PM  
  مشاركة [ 12 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

فكرتك جميله لكن دعني أعطيك وجهة نضري لاني عايش في أمريكا و أعمل حالياً و الحمد الله...اول شي بالنسبه للراتب الشهري 3000دولار بالشهر هاذ مبلغ كبير جداً يعني لو جبت 2000دولار أنت محضوض (وبشكل عام ترجع على حسب العمل) و العمل 16ساعه غير موجود أكثر شي 12ساعه وهو نضام الشفت..و لاتنسا ضريبة الفدراليه و ضريبة الولايه و ضريبة اليونيان و بعد في ضريبه نسيتها و هاذي تاخذ من الراتب مبلغ معتبر وليست بالشيئ القليل طبعاً هاذ غير أجار البيت و الكهرباء و المصرف الشخصي و وسيلة الاتصال (موبايل)

أذا جأت بـ فيزة دراسه فـ مسموح لك العمل بـ وقت أقصاه عشرين ساعه في الاسبوع و لكن في نقطه نسيتموها وهي أن العمل يجب أن يكون داخل الجامعه أو المعهد وليس في أي مكان أخر

بالنسبه الى الاخ الذي جاء الى نيو يورك ولم يوفق و عاد الى بلده..سأحاول أوضح كم معلومه يمكن كثير من الناس ما يعرفوها .. أول شي نيو يورك من أغلى الولايات وصعب تلاقي فيها شغل و نفس الشي مع كلفورنيا و شيكاغو و بعض الولايات الكبيره..لازم تختار ولايه أقل شهره عشان تزيد حضوضك في التوضيف لان أغلب الولايات فيها مصانع و معامل و شركات أنتاجيه و هاذهي تحتاج عمال بشكل دائم و على مدار السنه و هاذ عكس نيويورك لانها ولايه تجاريه (مكاتب و شركات و أسواق)أذا أكتفو من الموضفين خلاص مافي وضائف شاغره..و أكيد راح يستغلوك لانك ماراح تاخذ راتب بما تستحق لانهم عارفين أنك راح ترضى بـ أي ثمن و لايوجد شيئ يحميك لانك خارج عن القانون أصلاً

أذا كانت عندك شهاده و أشتغلت فيها بيكون راتبك بشكل عام 5000دولار بالشهر فما فوق و أذا بدون شهاده مابيرتفع أكثر من 2000دولار

أنا أيضاً ناوي أنشاء ألله أدرس في أكادمية فونكس لاكن المبلغ الي ذكرته هو مبلغ في الموقع وهو قديم جداً و المبلغ الحالي حسب ما سمعت 50000دولار و ألله أعلم ولاكن قدمت على منحه دراسيه و الان أنتضر الجواب

ما أبي أحبطك في كلامي لكن هاذ الواقع الي أنا فيه لكن بما أنك وصلت لهاذي الفكره معناها أن الفكره القادمه أعضم منها ....تقبل تحياتي

بالنسبة لى انا لما رحت نيويورك لقيت شغل على طول ،و على فكرة انا رحت تانى الصيف الى فات، و انا شايف انك لو معكش ورق لازم تروح على ولاية كبيرة كنيويورك او كاليفورنية او غيرهم عشان تختفى عن الزحمة، و فرص العمل بتكون حلوة للى من غير ورق لكن المشكلة فى الأستغلال و السكن الغالى.

لكن لو معاك ورق يعنى اقامة او جنسية يبقى طبعا ابعد عن الولايات الكبيرة عشان الضرايب قتل.
قديم 10-01-2010, 11:42 PM  
  مشاركة [ 13 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

علي فكرة بجد احترمك علي النصيحة و بالذات انها عن تجربة و اكيد هطلع في الصيف علشان انا في السنة قبل النهائية بهندسة الاتصالات و لكن الشغل انا رايح علي شغل علي طول يعني عارف هشتغل اية بس كل الي اقدر اعملة اني فعلا اجرب في الصيف
و مشكور علي المرور

هو انت بتدرس فين؟
قديم 11-01-2010, 02:26 AM  
  مشاركة [ 14 ]
الصورة الرمزية فني تايفون
فني تايفون فني تايفون غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

فني تايفون is a jewel in the roughفني تايفون is a jewel in the roughفني تايفون is a jewel in the roughفني تايفون is a jewel in the rough
فني تايفون فني تايفون غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية فني تايفون

مشاهدة ملفه الشخصي
فني تايفون is a jewel in the roughفني تايفون is a jewel in the roughفني تايفون is a jewel in the roughفني تايفون is a jewel in the rough

انا أفكر عندك سالفة .... مع احترامي الشديد تفكير واحد جالس يحلم

لو تفكر فيها بطريقة أخرى و بأسلوب بدون قانون أو قيم

ترى أمريكا مليانه فقاره يدورون السنت على الطرقات

تتوقع جالسين هناك لو كان فيه هذه الفرصة انهم يعلمون

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

أعذرني تتعتبر فكرتك نكته

تقبل التحية
فني تايفون غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-01-2010, 02:57 AM  
  مشاركة [ 15 ]
الصورة الرمزية alooka
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

الصورة الرمزية alooka

مشاهدة ملفه الشخصي

طيب ازاي انت قدمت علي منحة هو انت معاك الجنسية؟ اصلي قالولي مفيش منح الا لما تكون امريكي الجنسية او معاك اقامة؟
قديم 11-01-2010, 02:58 AM  
  مشاركة [ 16 ]
الصورة الرمزية alooka
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

الصورة الرمزية alooka

مشاهدة ملفه الشخصي

انا أفكر عندك سالفة .... مع احترامي الشديد تفكير واحد جالس يحلم

لو تفكر فيها بطريقة أخرى و بأسلوب بدون قانون أو قيم

ترى أمريكا مليانه فقاره يدورون السنت على الطرقات

تتوقع جالسين هناك لو كان فيه هذه الفرصة انهم يعلمون

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

أعذرني تتعتبر فكرتك نكته

تقبل التحية

يا كابتن لو موضوعي نكتة انا مبسوط علشان ضحكك
قديم 11-01-2010, 03:00 AM  
  مشاركة [ 17 ]
سفير المنتدى في أمريكا

مشاهدة أوسمتي

سفير المنتدى في أمريكا

مشاهدة ملفه الشخصي

نعم عندي أقامه مدى الحياة و تصريح عمل مفتوح وضمان أجتماعي ورقم وطني و جميع الاوراق الرسميه
أمير النهرين غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-01-2010, 03:04 AM  
  مشاركة [ 18 ]
الصورة الرمزية مونيمووو
مونيمووو مونيمووو غير متواجد حالياً
مساعد طيار

مونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقدير
مونيمووو مونيمووو غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية مونيمووو

مشاهدة ملفه الشخصي
مونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقديرمونيمووو يستحق الثقة والتقدير

لا اله الا الله عدد ما كان ,وعدد ما يكون , وعدد الحركات والسكون
مونيمووو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-01-2010, 04:27 PM  
  مشاركة [ 19 ]
f - 16 f - 16 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

f - 16 مازال في بداية الطريق
f - 16 f - 16 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران