قديم 01-03-2011, 04:43 PM  
  مشاركة [ 30 ]
الصورة الرمزية e_wais
e_wais e_wais غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
e_wais مازال في بداية الطريق
e_wais e_wais غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية e_wais

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
e_wais مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: ستفسار مهم عن إنترفيو فى القطريه لوظيفه فى الدوحه

الله يبارك فيكم جميعا.. و ربنا يوفقكم ان شاء الله

انا قدمت عادي زي اي حد.. و بعدين اتصلوا بيا و عملوا معايا Telephone Interview سألوني اسئلة شخصية من بيانات ال C.V بتاعي . و في اخر المكالمة بلغوني بميعاد الانترفيو.. و بعتولي ايميل فيه كل التفاصيل
و في المقابلة كان معايا حوالي 22 زميل.. قسموهم لمجموعتين.. وكان فيه 3 ممتحنين...و كل مرشح بيمتحنه واحد بس من التلاتة ..

و الاسئلة بصراحة انا كنت شايفها عادية و متوقعة.. بس بتكون وراها مغزي.. يعني بيكون عايز يشوف رد فعلك اية؟ و بتتصرف ازاي.. اسلوبك في الكلام.. استخدام الفاظك.. و مدى تواصلك و كل ده باللغة الانجليزية طبعا..
لدرجة انه ممكن يستفزك مثلا بسؤال عشان يشوفك هتنفعل ازاي..و عشان يختبر مدي صبرك... و ده اللي حصل معايا بالظبط

بالاضافة الى اسئلة تصاعدية خاصة بفنيات الشغل..عشان يقدر يقيم خبراتك.. يعني مثلا: بتعرف تحسب الاسعار مانيوال؟؟ طيب ازاي؟؟بتعرف تعمل MCO؟ ازاي؟ بتعرف تعمل REFUND؟ ازاي؟ و هكذا...

انا بصراحة طول معايا جدا و سألني في تفاصيل صغيرة جدا مايعرفهاش غير حد متمرس.. بس الحمد لله ربنا كرمني و جاوبته على كل الاسئلة.. لأني الحمد لله بشتغل في المجال بقالي 3 سنين في شركة كبرى ومعايا دبلومة الاياتا

و في الاخر قالي هناخد قرار في خلال اسبوعين..

و من كام يوم كده بعتولي على الايميل و قالولي اني نجحت و بعتولي العقد..

اتمني التوفيق للجميع ..
e_wais غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس