قديم 29-08-2011, 05:45 AM  
  مشاركة [ 47 ]
الصورة الرمزية Cpt.Mohammed
Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

الصورة الرمزية Cpt.Mohammed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

كابتنا الغالي كابتن محمد

الحقيقه انا قريت الموضوع اكتر من مرة انا فاهمه بشكل مجمل بس هل ممكن تقولي انت بتختار ال sid وال start على اي اساس

يعني مثلا من خريطه مطار القاهرة لو انا عايز اطير للكويت او السعوديه مثلا فكيف احدد انسب sid او انسب رانواي للsid ده ؟

ولو انا واصل من الكويت او من السعوديه على اي اساس احدد الstar والRW بتاع الstar ده ؟

ياريت حد يفهمني قبل ما اتجنن ياجماعه :ANSmi le29:

حاجه تانيه

لو ممكن طيب في حاجه اسمها الجو اروند دي بتحدد على حسب نقاط تانيه مش موجوده في خط سير الرحله ماشي بردو بتحدد على اساس ايه ؟؟؟؟؟: ANSmile29:

سأقوم بالشرح لك علي خريطة SID مطار القاهرة ..

كيف تختار الـ SID ؟؟ ... اولاً أعتبر الموضوع سهل جداً و خالي من التعقيدات لأني متأكد انك ستقول ذلك بعدما تقرأ هذا الشرح ..

سأرتب لك الشرح في خطوات ممنهجة .. أولاً انت تريد المغادرة من مطار القاهرة , بعد عمل تحليل أرصاد جوية و قراءة الرصدات الجوية .. تقوم بتحديد المدرج ( عكس أتجاه الرياح , او بالمدرج الـ active و المذاع علي تردد الـ ATIS ) , بعدما تحدد المدرج , تجلب كل خرائط الـ SID المتواجد بها المدرج الذي قمت بتحديده .. أنظر في الخريطة في مربع رقم 2 .. ستجد ثلاث مغادرات تعمل كلاهما علي مدرج 23R فقط ... ( ستجد خرائط تضم أكثر من مدرج , و خرائط أخري تضم مدرج واحد فقط ) .. بعد جلب كل الخرائط المتواجد بها المدرج الذي قمت بتحديده , أجلب مسار رحلتك ... أبحث عن أول نقطة ملاحية فيه Intersection علي الخريطة ..

فهذه الخريطة بالنظر فيها ( رقم 4 ) ستجد مسارات متعددة تربط بين المدرج و عدة نقاط ملاحية .. ISMLH و MENKU و BLT ... أيضاً ستلاحظ ان الثلاث مغادرات المتواجدون في مربع 2 .. هما المتواجدون علي الخريطة .. سنفرض ان رحلتك أول نقطة فيها MENKU ... فأنت ستتبع المسار MENKU 1 C ليأخذك من المدرج الي اول نقطة في مسارك وهي MENKU .... لو كان مسارك يبدأ بـ BLT ... ستأخذ مسار BLT 1 C لتغادر المدرج الي أول نقطة في مسارك و هي BLT .... أستوعبتها الأن أكيد ..

و تعليمات المسار MENKU 1 C ستجدها محددة علي الخريطة و هي الأتي :

بعد الأقلاع ستقوم بعمل أنترسبت لريديال 330 Outbound محطة CVO , و ستحلق حتي أرتفاع FL 130, و ستحافظ علي هذا الأرتفاع حتي تصل مسافة 23 NM علي الـ DME من محطة CVO , و عند هذه اللحظة ستبدأ بالأنعطاف يساراً علي اتجاه 268 و تقوم في نفس الوقت بضبط جهاز الـ VOR Reciever او الـ RMI علي ريديال 315 outbound من محطة CVO , و ستقوم بعمل انترسبت لهذا الريدال ( أي تطير بأتجاه 315 بعد الانترسبت ) , ستحافظ علي هذا الأتجاه حتي يشير لك الـ DME مسافة مقدارها 54 NM من محطة CVO ... أنت الأن فوق نقطة MENKU ... أول نقطة في مسارك ..

ملحوظة : هذه الأجراءات مخزنة في ذاكرة جهاز الـ FMS و يقوم هو بأتباعها تحت سيطرة الطيار الألي .. و يمكن للطيار أتباعها يدوياً .. و في كلتا الأحوال فهو يستخدم SID .. مادام قد استخدم المسار MENKU 1 C بغض النظر عن كونه أوتوماتيكياً ام يدوياً ...

لو فهمت الشرح ده علي الـ SID ... انت ممكن تشرحلي ازاي ممكن تطبقه علي الـ STAR ... الموضوع سهل جداً ..

بالنسبة لسؤال الـ Go around ....

بتتبع المسار اللي محدد في مربع الـ Missed Approach , بس مش أي خريطة ... خريطة المدرج و الأجراء اللي كنت متبعه سواء ILS بكاتوجيري او بدون , أو VOR او NDB او GPS ... او بمعني تاني الخريطة اللي كنت بتنزل بيها قبل ما تعمل الميسد أبروتش ..

تفسير الأجراء كالأتي :

ستقوم بعمل Up-wind علي أمتداد مدرج 07R حتي تصل لمسافة واحد NM من محطة FFM ( موضح تردداتها بالخريطة ) , ثم ستنعطف يميناً لكي تقوم بعمل أنترسبت لريديال 088 outbound من محطة FMM و تنتظر قراءة 8 NM علي جهاز الـ DME .. و عندما تصل لهذه النقطة ( 8 ميل من محطة FMM علي ريديال 088 أوت باوند ) ستطير مباشرة Direct باتجاه محطة RID و ستزيد أرتفاعك لكي تصل لـ 5000 قدم فوق سطح البحر و ستحافظ عليه .. كما تلاحظ علي الـ Profile View محطة RID هي IAF او Initial Approach Fix .. بالعربي نقطة أقتراب أولي ... وفيه مسار بريديال 302 Outbound من نفس المحطة رايح للمدرج ... هتنزل بالتدريج و هتحافظ علي أرتفاع 4000 قدم لأنه هنا أدني أرتفاع للعوائق اللي حولين المطار .. و لما تقرا علي الـ DME مسافة 14 ميل بحري .. هتعمل أنترسبت للران واي ....
التوقيع  Cpt.Mohammed
Mohammed Sayed
Flight Dispatcher

INGIN Airways Cairo Hub Manager
IVAO Simmer

Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس