الموضوع: هل يعقل
قديم 26-05-2010, 11:36 PM  
  مشاركة [ 120 ]
فاطيما1984 فاطيما1984 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
فاطيما1984 مازال في بداية الطريق
فاطيما1984 فاطيما1984 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
فاطيما1984 مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: هل يعقل

كل هذة مشاركات اساءة من المعهد الاول للمعهد التانى :-

احب اقول للانسة اللي بتقول ان الاياتا مالهاش علاقة بالطيران علشان كده كل المعاهد زى بعض الاول انتى تعرفي كلمة iATA اختصار لايه
International Air Transport Association
يعنى الاتحاد الدولى للنقل الجوى وده المفروض تكونى درستيه مش بحثتى عنه علي النت
وهعيد لك كلام كنت قولت لعضوة تانية توضح لك انه ماينفعش يتقارن بين المعهدين اساسا لان المقارنة هتبقي صعبة جدا بين مكان اتوظف منه حوالي 400 مضيف ومضيفة واللي بيدرس لك خبرة 20 سنة في الطيران والشركات بتجي في المعهد لعمل انترفيوهات ومعتمد من الاياتا
صعب جدا نقارنه بمكان تانى

مشكوووووورة زى مبيقولو ياروحى مبروك انك قبلتى فى مصر للطيران بس ياروحى حابة اعرفك حاجة تنفعك كمضيفة iata يعنى international air transportaion ascosation يعنى لو انتى مش فاهمة ادخولى موقع الاياتا اوفwww.authired training center.comافتحى ىnear to you حيجبلك north africa atc مش المعاهد زى بعد يا طمطم المعهد لما تفتحيه حتلاقية الوحيد فى شمال افريقيا المعتمد من الاياتا والمنهج الى حتاخده ان شاء الله فى مصر للطيران ياطمطم الاياتا هى الى بتنظمة ومرتبك +ساعات العمل الاضافية الاياتا هى الى بتحط كل دة وساعات عملك القانونية دةالاياتا المدربين بتوعك ياطمطم حتلاقيهم مش بيشتغلو مضيفين كانو لكن لازم يخدو شهادة معتمدة علشان يدربو المضيفين دة بالنسبة للاياتا المهمة لشركة السياحة انا مش حقولك ياطمطم انا عمى اة فى مصر للطيران لكن شووور انا حعرفهم ان فى مضيفة دخلت مصر للطيران وفهما الاياتا غلط المهم المضيفين مش بيتساو كذلك المكان الى جاين منة مثلا شركات الطيران بتروح للطلبة تصدقى مش بيروحو هما ليهم ماعلينا بالش دةالمعهد معتمد من الخارجية البحرانية +الخارجية المصرية +الوكيل الوحيد فى مصر لطيران البحرين +الوحيد فى شمال افرقيا المعتمد من الاياتا +مسجل فى امن الدولة وده ياطمطم حاجة مهما انتى عارفة قانون الطوارى اى تجمع اكتر من 5 بدون تصاريح اصل انا خطيبى وكيل النائب العام انا عشان كدة مقدرش اروح اى مكان ياطمطم +والدى مركزه مش سهل لازم ادخل مكان محترم وفى النور اعد كدة مستريحة والشركات هى الى تيجى عموما مرسى على وقتك وتجربتك الى اكيد استفد منها

azyk ya rohy 3mla eh ana m3aky 3la elkhas ok
طبعا ياطمطم مش حتسالك عنها بس انا حابة اعرفك حاجة شركة الطيران انتو قدمتو فى اليمنية تمام والناس كانت محترمة ومرديوش يخليكم تسافرو للقاهرة فجابوكم عندنا فى بتنا اولا احنا مش فارق معانا وثانيا هما ياحبيبتى ميقدروش يدخلو معهد ملوش وجود قانونى +انتو دخلتو العربية من برا احنا العربية جاتلنا فى معلومة عايزاكى تستفسرى عنها اولا فى فرق بين المضيف والاستركتر وحاجة كمان انتى مسالتيش نفسك الخبرات الشابة سابت الطيران ليه لو عايزة الاجابة كلمينى على الخاص فى حاجة وبالدليل
الاخت فاطمة اللى عمالة تقول بعرف فى علم الغيب وساحر ومشغوذ وحاجات غريبة كده حضرتك لو بتعرفى ترجعى الكلام كويس انا بقول الفترة اللى فتح فيها المعهد بتاعكم ولحد دلوقتى لو قارنها بنفس الوقت اللى كان معهدنا شغال فيه هتشوفى فرق الناس اللى اشتغلت كويس وياريت لما تيجى تعلقى مش تعلقى على نقط معينة وتهربى من باقى النقط وتقولى علم الغيب وحاجات غريبة الكلام على الماضى مش المستقبل لو معهدكم مثلا فتح من سنة او اتنين
هاتيلى احصائية بعدد الناس اللى اشتغلوا فى الفترة ديه لحد دلوقتى من عندكم وانا هقولك من عندنا كام فى نفس الفترة وهتشوفى الفرق.
الاخ مازن معتقدش اى واحد فينا بيدافع عن حاجة بيحبها يبقى بياكل من وراها عيش عشان ده فعلا كلام مش كويس فى حق حد وبعدين حضرتك اقرئ اللى مكتوب هتلاقى كل واحد بيقولك انا اتقدمت ورفضت تفتكر فعلا لو مش واثق فى المعهد ده من الاول كان هيقدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاخت نسمة كلامك محترم جدا وانا بحترم كلامك بس عايز اوضح لحضرتك معلومة ان احنا داخلين ندافع على الاهانات اللى نتعرض ليها من ساعة لما ربنا كرم البنات والشباب عندنا واشتغلوا الحمد لله فى اسرع وقت.
هو مية مية دة اسلوب مضيفة ولا اسلوب سمسار بيبيع شقة ففصيل
اعتقد انك بتغلطى لان مش من الاخلاق انك تشتمى وياريت لو سمحتى ملقتيش اخلاق مضيفين تتناسب معاكى ياريت تنسحبى وتدورى عليها لانك اهنتى كل حد اتكلم معاكى تمام انتى مضيفة محترمة ةاخلاقك اخلاق مضيفين زى مبتقولى وللاسف اهلنا معلموناش نتحكم فى اعصبنا لان التربية من البيت مش من المعهد يا جماعة مينا او سمر او اى حد من زمايلى المحترمين ياريت نوقف الكلام بس انا سالتك مليون مرة ادينى اى رقم ترخيص لمعهدك لو سمحتى واسماء الى اتقبلو فى الامارات والعربية واليمنية ومصر للطيران بعد اذنك لوكلامك دة صح

تسمعى عن حاجة اسمها الريان لو مش عارفاها اسالى حد كبير الوسيط مش جريدة رسمية يعنى اى حد من الشارع ممكن يعمل العلان عن اى حاجة والفليرز عادى العيال بيوزعوها حد لو عندهم حاجة زى الى كانت فى اوبن داى اربيا
مقلتييييييييش يا مضيفة هو اسماء زمايلك الى اتقبلو اه انتى لية بتهربى من السؤال دة والشركات والعدد بليييييييز
ولا انتى بتكدبى صح

اولا يا اخت فاطمة انا عارف ايه اللى بقوله كويس ومش انتى اللى هتقوليلى انا قلت ايه ومقلتش ايه وانتى للاسف برده بتتعمدى تهربى من الحقيقة بكلام فارغ ملهوش اى علاقة بالى بقوله
ثانيا انا مش محتاج الم حاجة عن المعهد بتاعك ده عشان هو اساسا ميشغلنيش فى اى حاجة ولا يهمنى مين بيدرس فيه ولا اتفتح امتة ولا هيتقفل امتة دا مش حاجة تهمنى .
ثالثا : لو المعهد بتاعك اتفتح بقاله اقل من سنة شوفى اللى اشتغل من عندك فى الفترة ديه وشوفى اللى اشتغله من عندنا فى نفس الفترة
رابعا: الاهم يكفينا فخرا ان اغلب الشركات المحترمة تاتى اللى المعهد بنفسها ودا بيدل على احترام الشركات للكابتن اسامه (ربنا يباركه) ولمدام ميرفت (ربنا يخليها) ودليل على ثقة الشركات فى المعهد والطلاب الموجدين بيه.
خامسا : انا ولا يهمنى اعرف نظرك حلو ولا وحش عشان تقوليلى عملولى اختبار ومعملوليش اختبار وكفاية انك قلتى اختبار فى مصر للطيران كده بصراحة اقنعتينى
يا ريت تتكلمى على الناس بشكل محترم
الراجل اللى بتتكلمى عليه فى سن والدك والشت اللى بتتكلمى عليه فى سن مامتك
يا حضرت المضيفة المحترمة

بعد اذن الأدارة لازم تاخدوا موقف لو سمحتوا وأنا مش حرد علشان أنا لو رديت على كلامك ده بجد حزعلك

تفتكروا الكلام دة كلة مش غلط واساءة للمعهد ورينى مشاركة واحدة بتقول انة دية تجربة شخصية لاى حد منكو او من اصحابكو لكن لللاسف سب فقط انا لااعترض على وجهة النظر السلبية لكن بشرط ( اسلوب محترم فى طرحها - دلائل عليها - تقبل وجهة النظر الاخرى
اسفة المستند مش مرتب لكنى عملتة بسرعة ردا على الانسة كات كات
مع العلم ان المشاركات المحذوفة لطلاب المعهد الاول 12 مشاركة ومن طالبة المعهد التانى 3 مشاركات اعتقد دة بيدل على سوء النقاش وعدم ايجاد طريقة جيدة للحديث مع العلم انى لى3 مشاركات محذوفة لكن اظن كل الاعضاء خلاص عرفوا اسلوبى من مشاركاتى وعارفين انى مش ممكن اغلط فى حد واتهكم علية
برجاء رؤية هذا الملف من قبل امبراطور الطيران وتحديد المخطى بالظبط فى هذا الموضوع وانا فى طريقى ايضا لتجميع مشاركاتى ورؤيتها جيدا ثم اخد القرار من المخطا فى حق الثانى
فاطيما1984 غير متواجد حالياً