قديم 04-06-2009, 12:52 AM  
  مشاركة [ 122 ]
الصورة الرمزية Capt. Kareem Al-Ashry
Capt. Kareem Al-Ashry Capt. Kareem Al-Ashry غير متواجد حالياً
][ مدير فيرتشوال فلاي انجن ][
المتميزين

شكر غيره: 16
تم شكره 6 مرة في 5 مشاركة
Capt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Capt. Kareem Al-Ashry إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Capt. Kareem Al-Ashry
Capt. Kareem Al-Ashry Capt. Kareem Al-Ashry غير متواجد حالياً
][ مدير فيرتشوال فلاي انجن ][
المتميزين

الصورة الرمزية Capt. Kareem Al-Ashry

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 16
تم شكره 6 مرة في 5 مشاركة
Capt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Capt. Kareem Al-Ashry إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Capt. Kareem Al-Ashry
افتراضي رد: كيفية صناعة Cockpit منزلية - بأقل التكاليف

كابتن وليد .. انا خدت فكرتك وفككت الجويستيك خالص وقدرت احصل على عدد 20 زر بغير زرين اللي موجودين عند الضغط على المحاور وخليني اوريك تفصيل شويا للفكرة لما اركبه على الاوتوبايلوت

طبعا الشرح على جويستيك Star والخاص بالكمبيوتر وده فيه ميزة ان الـUSB واصل على عدد 2 جويستيك وطبعا كده وفرلي مخرج USB في الكمبيوتر او الـHub

ودي بعد فكه من الخلف وفك جميع ازراره

ودي بعد فكه نهائيا وطبعا الميزة الموجودة في اي جويستيك ان الازرار LR1+2 ليهم سلك طويل شويا ومش لازقين في البورد بتاعت الجويستيك وده يديني حرية شويا في وضعهم في اي مكان في الاوتوبايلوت

ودول الازرار واهم قطع ..القطع البلاستيكية المرنة الموجودة خلف الازرار لان بدونها يبقى الجويستيك مالوش لازمة وهي الازم ان احنا انخد بالنا منها واحنا بنفك طبعا في كمان 4 ازرار في الجويستيك للاتجاهات

ودي رسمة صغيرة تبين اماكن الازرار وعددهم طبعا انا استثنيت منهم الزرين الموجودين في المحاور X و Y في كلا من المحورين لان الضغط عليهم حيسببلي مشكلة في الاوتوبايلوت لان ممكن المحور يروح مني يمين او شمال من غير قصدي اثناء الطيران

طبعا عدد الازرار لما يوصل لـ 20 زر في جهاز تحكم واحد ده حاجة جميلة جدا وخاصة انه كمان بيديني امكانية اني احرك 4 ازرار منهم في اي مكان انا عاوزة ودي ميزة ده غير ان سعر تكلفة الجويستيك لاذكر له لانه رخيص جدا ...

المرحلة القادمة انا حركب زر فوق ازرار الجويستيك لتكون واقعية شوية وكنت عاوز اقول ان ممكن مكان الـ4 أزرار الموجودين في اليمين ان احنا نحط الارتفاع + و - (يمين وشمال ) والفيرتكال سبيد + و - (فوق وتحت) وفي اليسار 4 ازرار نستخدمهم في الهيدنج + و - ... الخ

تقبل تحياتي
واي جديد في الموضوع حقولك
RaiMei
وكبر الصورة علشان انا كاتب عليها
التوقيع  Capt. Kareem Al-Ashry

Capt. Kareem Al-Ashry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس