قديم 31-05-2009, 12:20 PM  
  مشاركة [ 60 ]
الصورة الرمزية جناح الحريه
جناح الحريه جناح الحريه غير متواجد حالياً
][.. كبار الشخصيات ..][

شكر غيره: 0
تم شكره 9 مرة في 8 مشاركة
جناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

جناح الحريه جناح الحريه غير متواجد حالياً
][.. كبار الشخصيات ..][

الصورة الرمزية جناح الحريه

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 9 مرة في 8 مشاركة
جناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقديرجناح الحريه يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: كيفية صناعة Cockpit منزلية - بأقل التكاليف

معليش شباب بس ياريت ماحد يزعل مني

اولاً :-
الفكر ة هذه موجودة من زمان في النت وكمان في اليوتيوب الى اقترح الكرة واحد امريكي مصورها بالكامل .
كان ياريت اخي كاتب الموضوع يكون وضع المصدر في موضوعة علشان مبداء الصراحة .
ثانياً :-
عملية الاوفرهيد سهلة جداً زي ماعملها صاحبنا في الموقوع وهو انه استخدم زر SHIFT بمعني اذا حب انه يضغط اي زي في الاوفرهد يضغط على زر الاول وهو الى يخلي زر الـ SHIFT مفتوح لحد ماينتهي من الشغلة .
لا وكمان ازيدكم من الشعر بيت عامل انه اذا كان زي الـ SHIFT مفتوح يعطية لون ازرق وهذه عملية سهلة جداً لمبة LCD واوم وخلاص .
ثالثاً :-
الشاشات وعددها نسي الاخ الكريم انه اذا انا اشتريت قطعة خارجية واسمها MOUNTER SWITH او حاجة زي كدة زي الى في الصورة السابقة طبعاً هذا سوف يؤثر كثير على اداء المعالج واللوحة والام .
طيب ايش الحل
الحل سهل شراء لوحة ام تدعم عددة كروت شاشة واسمها ATI 7 SIRES موجودة في النت وفي كل مكان وطبعاً نحط عليها اي عدد نريدة من الشاشات يصل الى 8 شاشات .
بالنسبة لسؤال احد الاخوان كيف انه خلي الشاشة مقسمة
الاجابة سهلة جداً وهي من القائمة العلوية في الفلايت تحت ال VIEW تلاقي زي مكتوب علية UNDOK وهذا الزر راح يخلي كل شاشة لوحدها يعني عندي الفكرة راح تكبر شوي

ركزو معاي

وهذه فكرتي وليس من النت

يعني بدل لوحات المفاتيخ والشغلات هذه نجيب شاشة باللمس ونخليها الاوفر هيد بانل سهلة جداً والان صارت رخيصة ونخلي الاوفر هد بانل لوحدة
ونفس الموضوع نجيب شاشة صغيرة ونخليها الـ FMC بعد مانعمل لها الشغلات اللازمة
ونفس الشي في شاشة الملاحة والارتفاع الموضوع جداً سهل .
بس المشكلة في شي واحد وهو لوحة MCP هذه الى مالها حل عندي الى الان غير فكرة ل وحة المفاتيح يعني شاشة اللمس ماتنفع بس لوحة المفاتيح ماراح تعطيني الارقام الظاهرة في ال MCP يعني هنا الواحد وقف في الموضوع وانا ماشي في موضوعي لحد ماشوف حل للموضوع
على فكرة شباب في شي نسية كاتب الموضوع الكريم

علشان الرؤية تكون حقيقية لازم يعدل في الشاشة وتكون WIDE افضل شي وشوفو وراح تقولو واواوااواواوا
على فكرة

نقدر نعملها لاصحاب اللاب توبات
سهلة جداً
في في الجنب في اللاب توب فتحة لشاشة ثانية
نركب الشاشة الثانية وعند الاختيار اختار ان شاشة اللاب توب هي الاساسة والثانية الثانوية اوكي وبعدين ناخذ شاشة المدرج بالكامل ونحطها في الشاشة الخارجية وياريت تكون LCD والشاشات الثانية في اللاب توب

يعني حل سريع علشان نعيش حياة الطيران الحقيقي

واسف على الاطالة بس ياريت صاحب الموضوع الكريم يحط المصدر وانا عندي الفيديو بالكامل اشوف يمكن ارفعة

أخي وليد,,

بالنسبة للفكرة

أنا مفتحتش اليوتيوب بقالي حوالي شهر

يعني مشفتش حاجة فيه أصلا ,,

وبعدين مش أنا الي آخد فكرة غيري وأنسبها لنفسي عيب الكلام دة يا كابتن

الفكرة جاتلي وأنا بكلم كابتن كريم على الهوتميل وهو يشهد بالكلام دة

ثانيا فكرتك حلوة لاكن لاحظ عنوان الموضوع""بأقل تكاليف"" وفكرتك بصراحة محتاجة

تكاليف كتير,, كفاية شاشةLCD بحجم الاوفرهيد دي بس تكاليفها جامدة وإحنا عايزين فكرة

بأقل تكاليف

.............
جناح الحريه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس