قديم 24-03-2014, 08:01 PM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية Pilot:Mohammed
Pilot:Mohammed Pilot:Mohammed غير متواجد حالياً
Çø Pilot

شكر غيره: 0
تم شكره 28 مرة في 12 مشاركة
Pilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقة
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Pilot:Mohammed
Pilot:Mohammed Pilot:Mohammed غير متواجد حالياً
Çø Pilot

الصورة الرمزية Pilot:Mohammed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 28 مرة في 12 مشاركة
Pilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقةPilot:Mohammed يستحق الثقة
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Pilot:Mohammed
افتراضي اخيرا وصولى للاكاديميه وزى ماوعدتكم *تقرير اكاديميتى بجنوب افريقيا*

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم لك الحمد حمدا أبلغ به رضاك.
أؤدي به شكرك و أستوجب به المزيد من فضلك.

اللهم لك الحمد على حلمك بعد علمك.
و لك الحمد على عفوك بعد قدرتك.

اللهم لك الحمد كما أنعمت علينا نعما بعد نعم.

اللهم لك الحمد بالإسلام. و لك الحمد بالقرآن
و لك الحمد بالأهل و المال و المعافاة.
و لك الحمد في السراء و الضراء.
و لك الحمد في الشدة و الرخاء.
و لك الحمد على كل حال.

دعاء فك الكرب "

دعاء الكرب

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي اللَّه عنْهُما أَنَّ رسُولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم كَان يقُولُ عِنْد الكرْبِ :
« لا إِلَه إِلاَّ اللَّه العظِيمُ الحلِيمُ ، لا إِله إِلاَّ اللَّه رَبُّ العَرْشِ العظِيمِ ، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّه رَبُّ السمَواتِ ، وربُّ الأَرْض ، ورَبُّ العرشِ الكريمِ » متفقٌ عليه .

اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين ِ وأصلح لي شأني كله لاإله إلا أنت الله ، الله ربي لاأشرك به شيئاً .رواه ابن ماجه .

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

" دعوة النون إذ دعا بها وهو في بطن الحوت :" لاإله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لم يدع بها رجل مسلم في شئ قط إلا استجاب الله له ..صحيح الترمذي"

حبيت ابدأ موضوعى بالادعيه عشان بجد والله ياشباب ربنا مش بينسى حد لجأله

لعل وعسى حد قرى الادعيه دى دلوقت ربنا يفرجها عليه ويلاقى نفسه مسافر يدرس الطيران بكرة :poster_dont:

انا هكتب التقرير بطريقتى عشان اعرف اتكلم على راحتى بقى

اسم الاكاديميه بعد مابحثت واطقست كويس واينعم كنت مسافر متوتر وخايف تكون مش كويسه
لان مفيهاش طلبه كتير

اسم الاكاديميه Central flying academy

قبل اى كلام دا فيديو للاكاديميه واتنين من المدربين بتوعها اللى هيظهرو فالفيديو اللى هيبقى على الشمال اسمه رينارت واللى عاليمين الابيضانى الحليوة دى اسمه ستيفان رسسو دا مدربى حاليا :infomilies14:

ودا لينك الاكاديميه https://www.cfasa.co.za/

دى الاكاديميه الوحيدة فراند اللى عندها سيميوليتور FNPT II Simulator وكل اللى فالاكاديميات اللى حوالينا بيجو عشان يطيرو عليه

Stephan My instructor and my private pilot license kits

طبعا الاكاديميه نضيفه جدا والتعامل فيها رراقى والدراسه فجنوب افريقيا فعلا ااحسن دراسه وتدريب ومهارة وخبرة على مستوى العالم باللى شوفته هنا وقابلت كباتن فمطار الدوحه لما وصلت هناك ترانزيت حكولى ان لهم اصدقاء كتير شغالين فالاماراتيه وشركات كبيرة معظمهم درس فجنوب افريقيا يعنى الدراسه هنا قويه جدا

سيبك من اللى يقول صعبه طبيعيى مفيش حاجة بالساهل يعنى ربنا مش هيساوى واحد راح دفع فلوس وطار كام ساعه واخد الرخص ورجع زى واحد اتبهدل وزاكر وطلع عينه دا اكيد يعنى

المهم دى صور صورتها اول ماوصلت طبعا كلها صور بكمره موبايل

دى صور صورتها فالهانجر 28 اللى هو هنجر الاكاديميه

انا طلعت من مطار برج العرب فالاسكندريه مصر الام لمطار الدوحه وقعدت هناك ترانزيت 9 ساعات

وبعدين من الدوحه لجوهانسبرج كان ستيفان مستنينى فصاله A فالمطار هنا بصراحه زوء جدا

نستنتج من كدة ايييييه !!!

ان انا سافرت على الخطوط القطريه ههههههه عشان كدة عملت ترانزيت فالدوحه ماحبتش اسافر على مصر للطيران لانها غاليه والخدمه فيها مش كويسه

المهم

وصلت هنا وقابلت ستيفان اخدنى بعربيته على مطار راند حولت دولارات لراند الاول عشان اعرف اتعامل فالبلد

رحت على مكان فالمطار اسمه academy air عندهم سكن ب450 راند فالليله قعدت حوالى 5 ليالى

وحاليا اتنقلت فسكن ب3500 راند فالشهر ولاقيت سكن تانى اقرب للمطار ب3000 هنقل فيه اول شهر 4 باذن الله

اول يوم رحت الاكاديميه دفعت اول قسط طبعا الاقساط ونظام الدفع بتتفق عليه مع الاكاديميه انا دفعت 25 الف راند اول قسط
ودخلت بريفنج لمدة 3 ايام وانهاردة كان اول طيران ليا مع ستيفان على c173 ZS-OMN كانت بجد جميلله جدا والكلام مع المراقب والتاكسى والtake off وكل حاجة طبعا انا كنت متعود اطير سميوليتور عاللاب توب بتاعى واول مرة اطير بجد فكانت تجربه جديده والمنظر كان ميتوصفش

رجعنا المطار سجلت الطيران فاللوج بوك عملنا 0.7 عشان كان فى سحب بدأت تتكون واضطرينا نرجع

طبعا الطيران كان متحددلى الساعه 6 واستنينا لما الشمس طلعت عشان الشبورة تنزل

بعدين طلعنا ورجعنا عملت بريفنج EX.5 وهطير اطبق عليه بكرة الساعه 8 باذن الله

دلوقت كله بيسال عن السعر

الرخصه البرايفت هتتكلف 82290 راند

النايت ريتنج 22328 راند

الhour building هنا نظامين

اول نظام اسمه hire&fly (Wet rate) يعنى الاكاديميه بتديلك كارت تزود بيه وقود للطيارة من غير ماتدفع فالمطار ودا بيتكلف 114325 راند والساعات 85 ساعه بيبقو سولو PIC وبتاخد راحتك خالص ههههه

وفى ال hire&fly (Dry rate) دا انت بتاخد الطيارة وتطلع ولما توصل المطار بتزود الوقود وبتدفع فلوس من جيبك بيتكلف 57375 راند والساعات بردة 85 ساعه بس لما تحسب الوقود اللى هتستخدمه وتضربه فالساعات هيطلع اعلى من السعر الwet فدا مناسب جدا وانا هاخدة باذن الله

وبعدين الhead seat انا اشتريتها انهاردة ب1500 راند

سعر الجراوند سكول للcpl/ifr 11500 راند

نيجى لرخصه الCPL/IR على السنجل c172 و c172RG هتتكلف 55.950 راند

والCPL/IR على multi engine PA-30 هيبقى عليها 15 ساعه و10 ساعات على c172 وسيميوليتور 15 هتتكلف 76250 راند

السكن زى ماقولت هيتراوح من 3500ل3000 ل 4000

والمصاريف الشخصيه على حسب كل واحد

كدة اكون خلصت التقرير بالاسعار وكل حاجة

اللى حابب يستفتسر يتفضل يسأل

واللى حابب يقدم فالاكاديميه لو عجبته انا موجود بردة هقوله عالخطوات بالظبط

دعواتكم ليا انا لسه فبدايه البرايفت وربنا يسهل واخلصها فخلال 4 شهور باذن الله

تحياتى وكدة اكون وفيت بوعدى انى هنزل التقرير

عذرا على الاطاله

التوقيع  Pilot:Mohammed

regulations are written in the blood of those whohave been lost in aviation

Pilot:Mohammed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
8 أعضاء قالوا شكراً لـ Pilot:Mohammed على المشاركة المفيدة:
Abdelrhman salah (23-04-2014), Cpt.Majed (25-03-2014), marawan gamal (07-07-2014), najy ibrahim (30-03-2014), pilot A380 (25-03-2014), shetos17 (21-10-2014), Submarin7 (21-05-2014), نادر عبدالرحمن (25-03-2014)