قديم 14-12-2012, 02:00 PM  
  مشاركة [ 123 ]
الصورة الرمزية يا رب عايز ابقى طيار
يا رب عايز ابقى طيار يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً
الامتياز

شكر غيره: 2
تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير
يا رب عايز ابقى طيار يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً
الامتياز

الصورة الرمزية يا رب عايز ابقى طيار

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 2
تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير

Day 44 .. الثلاثاء 11 ديسمبر

الحمدلله كان الجو معتدل في الصباح و قدرنا اننا نطير .. مفيش جديد كالعادة روحت الاكاديمية قبل الميعاد بنص ساعة و قمت بعمل الweight and balance و performance و طبعا متابعة الاجواء في فيرو بيتش و المناطق المحيطة ..

اليوم عملنا الground maneuvers و هي : - rectangular pattern
- s-turns accross road
- turns about a point

بعد ذلك قمنا بعمل الstall power off & on in turning flight

و في النهاية قمت بعمل 4 touch and go في مطار sebastien قبل ان اعود الي مطار فيرو بيتش ..

Day 45 .. الاربعاء 12 ديسمبر

الحمدلله مهارة التحدث علي الراديو بتزيد يوم بعد يوم .. معظم المكالمات قمت بها اليوم ..

راجعنا معظم الmaneuvers السابقة و لم تأخذ الكثير من الوقت لانها بصراحة مفيهاش اي صعوبة الحمدلله .. بعد ذلك تدربنا علي engine power loss emergency landing طبعا مش بهبط في اي مكان فاضي لكنه مجرد تمثيل لما سيحدث لو لقدر الله حدث اي عطل بالمحرك

بعد ذلك تدربنا علي العطل في الاجهزة الكهربائية و في النهاية ذهبنا الي مطار sebastien و قمت بعمل 3 touch and go قبل ان اقوم بعمل full stop landing في sebastien لتبادل المقاعد مع زميلتي.

الحمدلله افضل 2 لاندينج عملتهم منذ بداية دراستي كانوا اليوم و الثالث لم يكن سيئ و لكن هذه نسبة جيدة ..

ان شاء الله لو لم تلغي اي حصة بسبب الجو حتي يوم السبت، سأقوم بعمل الpre solo stage check يوم الاثنين و السولو الثلاثاء ان شاء الله

طب معلش سؤال لولىبى :poster_stupid:
الناس كلها بتمدح فى الجو بتاع فلوريدا بشكل عام و أنها كويسة طول السنة و انا شايف ان فى حصص كتير بتتلغى ليك عشان الجو ..... أيه بقا ها ؟!
ده أحنا فى أكتوبر عندنا نعمة و زى الفل على كده D: بغض النظر عن حر الصيف :iconloli:

يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس