قديم 08-12-2010, 01:14 AM  
  مشاركة [ 72 ]
الصورة الرمزية Moemen
Moemen Moemen غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

شكر غيره: 0
تم شكره 32 مرة في 9 مشاركة
Moemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقدير
Moemen Moemen غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

الصورة الرمزية Moemen

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 32 مرة في 9 مشاركة
Moemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: كل ما تحتاجه للعمل في أي شركة طيران عربية

طيب يا مؤمن لو انا حابب أضيف طراز علي رخصة الديسباتش .. هتكون بنفس تكلفة التايب ريتينج اللي بيعمله الطيار ؟؟ ولا عشان ظابط العمليات مش بيتعلم سيميوليتور او قيادة الطائرة هيقل المبلغ ؟؟؟

لأ طبعا
بص هي الفكرة في التكلفة بالنسبة للطيار هي الـ sessions علي السيموليتر + تكاليف مدرب (الأجر بالساعة) = النتيجة بتكون تكلفة عالية

لكن لو نظرنا لتكلفة التايب ريتينج قبل السيموليتر (الـ Ground Course / VACBI) بيكون رخيص جدا جدا

بخصوص الـ Dispatch انا كنت مره سألت لواحد من أصدقائي - هو مرحل جوي - و علي ما أتذكر, السعر كان 2000 جنيه مصري - انا مش متأكد علي الأطلاق, لكن هو حاجة مشابهة لذلك

و علي فكرة, عمل المرحل الجوي, عمل رائع جدا جدا
Moemen غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس