قديم 09-10-2010, 04:29 PM  
  مشاركة [ 67 ]
الصورة الرمزية radwa
radwa radwa غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
radwa مازال في بداية الطريق
radwa radwa غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية radwa

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
radwa مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: ميدويست للطيران فى حاجه الى مضيفات جويات

أولا أحب أشكرك يا رضوي علي مساعدتك لزمايلك هنا جزاك الله كل خير

ثانيا كلامي ده ممكن يكون صعب عليكي لاني عارف إن اللي وصلتيله ده حلم كل بنت نفسها تحققه وتكون مكانك لكن انا مش هقدراباركلك إلا في حالة واحده إنك تتركي العمل في هذه الشركة بسبب علمك إنها تقدم ما حرمه الله سبحانه وتعالي

العمل في الشركات التي تقدم فيها الخمور محرم ؛ لأن ذلك من التعاون على الإثم والعدوان ، والله تعالى يقول : (وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ) وعلى ذلك فالدخل المكتسب مقابل العمل في هذا الشركات مال مُحَرّم

قال تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ) المائدة/90 .

قال تعالى : ( وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا . وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ . وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ) ،

ومن ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه .

وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أتاني جبريل فقال يا محمد ان الله عز وجل قد لعن الخمر وعاصرها ومعتصرها وشاربها وحاملها والمحموله اليه وبائعها ومبتاعها وساقيها ومسقيها) رواه أحمد.

فكما ترى قد لعن الله في الخمر تسعة أصناف، فإياك أن تكون من هؤلاء.

وإذا حرصت على الكسب الحلال فإن الله سوف يُهيئ لك من أمرك رشدا ، ويجعل لك فَرَجا ومخرجا .

وكفاك الله بحلاله عن حرامه ، وأغناك بِفَضله عمّن سواه .

تقبلي مروري

اولا انا متقبلة مرورك جدا .. ثا نيا ميرس ليك علشان نعنشت البنوتة روبي دي ثالثا انا فعلا رديت كذا مرة قبل كدة اني بقول اللي حصلي بس انا مش رايحة لان الشركة صدمتني لما عرفت انهم بيقدموا خمور بعد ما تقبلت للاسف ...الاسف انهم بيقدموا خمور مش لاني مش رايحة... والله انا ماترددت لحظة دة امر مفروغ منة
يعني انا بحلم بالطيران فيوم مايجي يبقي علي معصية من ربنا .....؟؟؟؟؟
صدقيني ماقدرتش قلبي ماجبنيش انا اساسا مافكرتش انا اعتبرت اني ماقدمتش اساسا ... ربنا هايحلها من عندة والله انا متاكدة .... مع ان كان فية بنات كانوا بيقولوا احنا هانقدم مش هانشرب مالناش دعوة منهم مدام ايمان نفسها كانت بتقول كدة ....بس انا كدة ابقي بضحك علي نفسي قبل ماضحك علي ربنا...
رابعا بقي ودة الاهم يسلم كلامك ولسانك الحلو اللي زادة حلاوة كلام الله اللي فيه.
....ومبسوطة جدا انك متابع الناس كلها .....
ربنا يبارك في لسانك ويجزيك الخير :ANSmile15:
التوقيع  radwa
whether you
think you can,or think you can't,
you're right
radwa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس