:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   مقابلتي مع وزير الطيران المدني المصري و شروط التعيين في مصر للطيران - للأهمية (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=29198)

Moemen 12-06-2008 07:40 PM

مقابلتي مع وزير الطيران المدني المصري و شروط التعيين في مصر للطيران - للأهمية

السلام عليكم

لقد كنت علي مكالمة هاتفية اليوم مع وزير الطيارن المدني المصري

و ذكر من ضمن اجاباته علي اسألتي, ان مصر للطيران تقبل فقط رخص الطيران F.A.R 141

و ليس F.A.R 161 اطلاقاً و هذا حسب قرار 234 لسنة 1963

و عندما سألته عن الفرق, اجاب ان الفرق بين ال 41 و الـ 61 هو ان الـ 41 تكون قد حصلت عليها من اكاديمية او كلية للطيران

اما الـ 61 فتكون قد حصلت عليها من مدرسة او مركز للطيران. فسألته عن ما الفرق؟ اجاب ان يكون هناك فرق في طريقة التدريس و الامتحان. و يمكنك ان تتأكد ان اتصلت بقسم التعينات في مصر للطيران.

و بذلك تكون كل اماكن الطيران المعتمدة كمدارس غير مقبولة في مصر للطيران نظراً لأنها تعطي شهادة F.A.R 161

و لكن موضوع F.A.R فهو محظور فقط علي الرخص الامريكية الـ FAA فهي مختصر لـ Federal Aviation Regulation و هي شق من شقوق الـ FAA

و لكن ماذا عن الكندية ؟ انا ان شاء الله ذاهب للطيار المحترف, و اسمه Professional Flight Center هل احد يعلم اذا كان موضوع الـ F.A.R ينطبق علي الاماكن الكندية ؟؟

ايضاً لكل المصريين, ان كان في نيتكم العمل في مصر للطيران, تأكدوا من ان مكان الدراسة اكاديمية او كلية او معهد للطيران و ليس مدرسة

و كما قلت هذا الكلام من لسان وزير الطيران المدني و موثوق به 100%

ارجو الرد علي السؤال ممن لديه علم.

تحياتي

Cpt.Ahmad 12-06-2008 09:42 PM

رد: مقابلتي مع وزير الطيران المدني المصري و شروط التعيين في مصر للطيران - للأهمية

السلام عليكم أخوي مؤمن كلامك مزبوط ومشكور على نقل المعلومة وبلنسبة لسؤالك اظن انو بس الرخصة الامريكية يلي فيها قسمين وباقي الرخص كلها قسم واحد يعني طريقة واحدة انا هادا يلي بعرفوا وهادا يلي لاحظتو من مراسلة الأكاديميات بكندا يعني ماحكولي انو في قسمين متل 141و161
وبلتوفيق وارجو انو حد من الاعضاء يثبت كلامي او ينفيه

Moemen 12-06-2008 10:58 PM

رد: مقابلتي مع وزير الطيران المدني المصري و شروط التعيين في مصر للطيران - للأهمية

والله شكراً لردك السريع, لكن ماذا عن الـ Professional Flight Center. هل هو يعتبر اكاديمية او معهد ام يعتبر مجرد مدرسة للطيران ؟ لأن مدارس الطيران غير مقبولة.

ارجو الافادة ضروري

علي احمد محمد 13-06-2008 12:27 AM

مشكور ع الموضوع
مش شرط مدرسه اومركز المهم المكان الي تروح تدرس فيه هيديك اي بارت منه وبيكون موجود من ضمن المعلومات وكمان بيسالوك انت عايز اي بارت فيهم
يعني مثلا في مدارس بتدرس الاتنين وفي مدارس لا مش شرط الاسم مدرسه او مركز المهم الرخصه الي عاطيها السلطه لمكان التدريب عطيها البارتين (61 او 141) ولا لا

zbady71 13-06-2008 07:33 AM

شكرا
يا باشا عقبال منشوفك كابتن قد الدنيا

scorpion777 13-06-2008 12:14 PM

شكرا مؤمن بس أنا من مصر و عايز أعرف شوية حاجات عن المعهد مصر للطيران أخر سن للتقديم؟ المصاريف ؟هل يوجد انتساب؟هل بيتم التخرج فعلا فى نفس المدة فعلا؟
شكرا على الأهتمامز

marospy 13-06-2008 12:35 PM

احسن حاجة اسئل ال
professional flight center
على نوع الشهادة الى بيديها

و كلم اسئل مصر الطيران عن حالة الطيران فى كندا

Moemen 13-06-2008 03:43 PM

شكراً لكم جميعا

و بالتحديد كابتن علي علي التوضيح

علي فكرة, اريد ان اقدم اعتذاري لك يا كابتن علي امام الجميع علي اي شئ فعلته قد اغضبك او كان طريقة قد كنت تكلمت بها

شكراً

Captain MIDO 13-06-2008 05:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علي احمد محمد (المشاركة 303782)
مشكور ع الموضوع
مش شرط مدرسه اومركز المهم المكان الي تروح تدرس فيه هيديك اي بارت منه وبيكون موجود من ضمن المعلومات وكمان بيسالوك انت عايز اي بارت فيهم
يعني مثلا في مدارس بتدرس الاتنين وفي مدارس لا مش شرط الاسم مدرسه او مركز المهم الرخصه الي عاطيها السلطه لمكان التدريب عطيها البارتين (61 او 141) ولا لا

:icon_g6::onlinelong::icon_g6::onlinelong::icon_g6 :

شكرا كابتن على التوضيح من هنا لازم كل شاب فكر في مصر للطيران إنه يسأل عن نوع المنهج اللي هو يدرسة 161 ولا 141

علي احمد محمد 14-06-2008 02:00 PM

والله يامومن ده كرم اخلاق منك كبير بس انت مش تعذر علي حاجه لانك ببساطه معملتش حاجه غلط او زعلتني
لاني مابزعلش من اخواتي ابدا
ومتفتكرش اني اما انا ساعات بتكلم بحده يعني بكون زعلان لا خالص يعني انا دايما ودراكولا بنشد في الكلام بس مش معني كده بنكره بعض بس بيبقي عصبيه موقف
وتقبل تحياتي
واخيرا ياكابتن محمد الهلالي انت واحشني موت وعلي فكره انت من اغلي الناس عندي والله
احبكم فالله

momo_2010_2015 12-08-2008 04:23 PM

شكرا للجميع علي المعلومات وايضا اشكر كل ما في خط الطيران علي روح الخلاق الجميلة وشكرا

Moemen 12-08-2008 05:42 PM

شكراً علي مرورك يا momo

serag eldin 12-08-2008 06:50 PM

لابأس
مشكوور

رحال العرب 12-08-2008 08:09 PM

شكرا لك و عقبال ما تصير كبتن مثل ما قال اخونا

ahmedmansour 13-08-2008 05:55 AM

alf shokr yaregaala 3ala el information el gamda de

c.king 13-08-2008 02:55 PM

فى نقاط عايزة توضيخ اكتر يا كابتن مؤمن

1. انت ذكرتكلام وزير الطيران انه فى فرق فى الامتحانات بين المدارس والاكاديميات والكلية
انا راى ان اى مدرسة من شروطها انها تديك رخصة معترف بيها وتدرسلك141 far يبقى مش حيبقى فيها فرق لان مادام معترف بيها خلاص
2. ان الاختبارات بتبقى من الهيئة الفيدرالية ازاى بيبقى فى اختلاف؟!!!
ممكن يكون قصده على مدراس الهواية او الا مش بدرس الfar141 والله اعلم

من الاخر مادام مدرسة طيران معترف بيها وبتديك جميع الرخص وبتدرسلك far 141 يبقى خلاص (للعلم جميع المدارس والاكاديميات الطيران الا معترف بيها من icao بتدرس نفس المنهج وبتديك نفس الرخص)

واذا كنت حابب تستفسر اكتر انت الان على ماعتقد من كلامك انك
لسة فى مصر روح الوزارة واتاكد بنفسك افضل
بس ال Professional Flight Center معروفة على مستوى العالم كله

هذا والله اعلم

قـهــييم 13-08-2008 03:57 PM

thnxxxxxxxxxx subject very imbortnt

the pailot 14-07-2009 06:01 AM

انا عايز اعرف هو مهم ان يكون النظر 6\6

طيار تحت الطلب 14-07-2009 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the pailot (المشاركة 663163)
انا عايز اعرف هو مهم ان يكون النظر 6\6

أنا على حسب علمي إنو لازم يكون النظر 6/6 سواء كان بنظارة ولا من غير المهم 6/6

طيار تحت الطلب 14-07-2009 07:31 PM

وبعدين يا كابتن مؤمن أنا عايز أعرف حاجة بسيظة ومتفتكرش إني بكدبك هو إنت كلمت الوزير بصفتك إيييييه بالضبط وليه إنت بالذات ليييييييييييه ماخلوش رئيس الأكادمية هو اللي يكلموا

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههههه

واسعة قويييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييي

وبعدين لو إنت في معهد الطيران بجد ليه مابتجاوبش ع الأسئلة اللي بنسألهالك

مثلا

فين مكان المعهد

هل لازم 6/6 للنظر بنظارة ولا لأ

إيه الموقع الإلكتروني للمعهد

من فين بتتسحب الملفات ومتى

ده بعض من الأسئلة اللي الأعضاء بيسئلوك عليها ومابتردش وبتتهرب منها..........

(Gemy) 14-07-2009 11:33 PM

لا انا لما كلمت كابتن مؤمن رد عليه وقالي كول حاجة بعدين الراجل عمل موضوع عن الاكاديمية دور عليه

MeDo_ZoNe 15-07-2009 12:04 AM

طيب هل صحيح ان الاكادميه مش هتدرس Frozen ATPL و Multi Engine ؟
و هل ممكن نعرف الدفعه الى هتدخل 2009 هيتخرجو معاهم ايه بالزبط ..
شكرا جدا لكل الكباتن

Omar Paketa 20-01-2011 11:47 AM

يا جماعة من فضلكو حد يقولي ماذا عن phoenix aviation academy

amroo15 21-01-2011 09:47 AM

ana delwa2te fe professional flight center school we 7alyan ba5las fe multi-ifr hya school momtaza el7a2e2a we maodo3 el parts dah mesh maogod hena fe canada aslan ya3ne hena kolo mo3tarf beeh we 3ade enk terga3 te3adl elicense beta3k be license masre we teshtaghal fe masr leltyran ensha2lah

medo200039 02-02-2011 01:52 PM

شكرااااااااااااااااااااااا

Capt.m7md 05-02-2011 09:02 AM

شكرا يا كابتن مؤمن على المعلومات و الظاهر ان كان وشك حلو عليه لانه بعدها بقى رئيس وزراء مصر اهو

cpt. A.A 06-02-2011 05:18 PM

مشكور على الموضوع

الساعة الآن 11:15 AM.