:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   ][.. استفسارات الضيافة الجوية وسلامة المقصورة ..][ (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=133)
-   -   مصر للطيران تطلب مضيفات جويات اعتبارا من تاريخ 6-9-2012 ولمدة 3 شهور لغير المحجبات (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=126875)

سوف احلق في السماء 05-09-2012 04:21 AM

مصر للطيران تطلب مضيفات جويات اعتبارا من تاريخ 6-9-2012 ولمدة 3 شهور لغير المحجبات

https://desmond.imageshack.us/Himg217...pg&res=landing

شركة مصر للطيران تطلب مضيفات جويات بنظام التعاقد لمدة سته اشهر
تاريخ التقديم اعتبار من يوم الخميس 6-9-2012 ولمدة 3 اشهر

شروط التعاقد على وظيفه المضيفه الجويه
1- مؤهل عالي او ثانوية عامة لغات
2- اجادة تامة للغة الانجليزية
3- هذا الاعلان للإناث فقط
4- في حالة ( عدم توفر الخبره ) السن لا يقل عن 21 سنه عند بدء قبول الطلبات ولا يزيد عن 30 سنه
5- في حالة ( ذوي الخبرات السابقة في مجاله الضيافه الجوية ) السن لا يزيد عن 35 سنه بشرط احضار ما يثبت الخبره السابقه من شهادات خبره
6- ان يكون الطول متناسب مع الوزن
7- ان تكون المتقدمات حاصلين على الجنسيه المصرية
8- تقدم الطلبات شخصيا على النموذج المعد لذلك بالادارة العامة للموارد البشرية بشركة مصر للطيران للخطوط الجويه
العنوان : طريق المطار - المجمع الادارة لمصر للطيران - المبنى الجنوبي الدور الثالث - جناح 6

وذلك اعتبار من يوم الخميس 6-9-2012 ولمدة 3 اشهر مستوفاه رسم الدمغه وقدره 105 قرشا وصورتان فوتوغرافيتان حديثه مقاس 4 في 6 بالاضافه الى صورة المستندات الاتيه :-

A بطاقه الرقم القومي سارية المفعول
B السيرة الذاتيه باللغه الانجليزية
C صورة شهاده الميلاد
D شهاده الخبره لذوي الخبرات السابقة
E صورة المؤهل الدراسي

9 - توريد المصروفات الادارية المقرره بواقع 20 جنيه مصري لخزينه الشركة و لا ترد
10 - يتم تحديد الاجر للناجحات التى يتم التعاقد معهن بمكافاة شهريه مغريه وحوافز اضافيه يتم تحديدها وفقا لمستويات التشغيل والكفائه في الاداء
11- لغير المحجبات

heba heba 05-09-2012 06:24 AM

مؤهل عالى لغات ولا عادى ؟؟؟؟؟ ونفسى افهم مطلبوش محجبات ليييية هو لا اخوان ولا حاجة نافعة معاهم

سوف احلق في السماء 05-09-2012 08:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba heba (المشاركة 1252554)
مؤهل عالى لغات ولا عادى ؟؟؟؟؟ ونفسى افهم مطلبوش محجبات ليييية هو لا اخوان ولا حاجة نافعة معاهم

مؤهل عالي مش شرط يكون لغات بس شرط اجادة تامه للغة الانجليزية

بخصوص الحجاب
https://www.flyingway.com/vb/images/icons/mimeico.gif وزير الطيران المدنى: لا مكان فى «الضيافة الجوية» لأصحاب اللحية والحجاب
https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=126510

heba heba 05-09-2012 09:22 AM

ميرسى اوووى على الرد الحمد لله الحمد لله الحمد لله انهم لغو شرط مؤهل عالى لغات دا

سوف احلق في السماء 05-09-2012 11:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba heba (المشاركة 1252572)
ميرسى اوووى على الرد الحمد لله الحمد لله الحمد لله انهم لغو شرط مؤهل عالى لغات دا

تحت امرك يا انسه هبه
نورتي الموضوع

AUSSH 05-09-2012 01:24 PM

سوف احلق فى السماء صدقت ان كلامى كان صح وان الخبر صحيح والاعلان نزل فعلا

سوف احلق في السماء 05-09-2012 02:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AUSSH (المشاركة 1252646)
سوف احلق فى السماء صدقت ان كلامى كان صح وان الخبر صحيح والاعلان نزل فعلا

تمام يا انسه كلامك صحيح ومعلش اصل كان فيه شويه اكشن بسبب موضوع الحجاب ده بس كويس ان الاعلان نزل

OmarAbdelmajid 05-09-2012 02:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba heba (المشاركة 1252554)

For the Hijab , it is known quite a long time and this is the settlement at Egyptair (it has nothing to do with politics )

AUSSH 05-09-2012 03:27 PM

من سن 30 الى 35 يكون خبره حد يعرف ان الى معاه كورسات دى تعتبر خبره ولا لاء ولا لازم يكون طار ومعاه رخصة طيران

new dreem 09-09-2012 02:18 AM

انا لسه 4 تجارة ياترا ينفع ااقدم ولالا

ولو فى مكان اخد فى كورس ضيافه ياريت تقولولى مكان منهم
وكمان ايه المكان اللى بيعتمدوا منه كورس ال الاانجليزى

eslam taher 09-09-2012 09:57 AM

..hellloooooo.. ana ba2ali keteeer awe mada5altesh 3al site .bas ana da5a't enahrda ahoooooo:)))) ya gama3a plzzz ay 7ad ye7tag ay 7aga yes2al fe ay 7aga plzz contact me ([email protected])
bel tawfeeeeeeeeeeeee2 leeko koloko ya rab ..

OmarAbdelmajid 09-09-2012 10:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة new dreem (المشاركة 1254283)
انا لسه 4 تجارة ياترا ينفع ااقدم ولالا

ولو فى مكان اخد فى كورس ضيافه ياريت تقولولى مكان منهم
وكمان ايه المكان اللى بيعتمدوا منه كورس ال الاانجليزى

Try to prepare and present your CV , maybe you will be admitted and ask all questions do you want . Yes , there are courses :
-Empire Cabin Crew Qualifying Center E.C.C.Q.C
Our services includes : training courses , language courses , proffesionnal preparation
(at the end of the course E.C.C.Q.C help you to build your CV ) and provides its graduates the opportunity to work for the leading Airlines compagnies in Egypt and Gulf countries

You can apply if you fit the following conditions :
1- Age betwenn 18 and up to 28
2-Height 160 and 170 cm that is the proportionnel with the weight
3- Language school or University graduates
4-Good command of English

Adress : 14 El Sadaka Street , Abbass El Akaad , Nasr city , Egypt
-------------------------------------------------------------------------------------
Egyptair Training Center
Adress : Cairo Airport
--------------------------------------------------------------------------------------
For English courses :
-Al Azhar English Training Center
-Direct English Heliopolis Training Center (Adress : 90 El Thawra Street , Heliopolis Cairo)
-YAT Learning Center (Adress 1 : Rama tower , Ring road , Kattameya , Cairo - Adress 2 : 15 M. Youssef El Kady Street , Kolleyet El banat Heliopolis , Cairo - Adress 3 : 5th Floor 68 Makram Ebaid Street , Nars City - Adress 4 : 48 Street No 7 , Maadi Cairo - Adress 5 : 77 Syria Street , Sudan Intersection . Mohandessen , Giza - Adress 6 : El massaha Square , Dokki , Cairo , There are also in Alexandria , Tanta , Mansourah , Port Said , Assiut )
- Episcopal Training Centre (Adress : Maadi www.etcegypt.org )
-Direct English Center (Adress : Alexandria , www.eacc-egypt.com )
If you want anything else tell me . Good Luck and wish you all the best .

new dreem 09-09-2012 11:40 PM

سورى معلش انا عاوزة اعرف كورس القوات المسلحه بيعتمد هناك ولالا؟؟؟
والسنتر بتاع كورس الضيافه مفيش رقم تليفون لان العنوان مش عارفه اوصله كدة خالص
انا اسفه ع الازعاج
بس انا فعلا مهتمه بالموضوع وحضرت الورق بتاعى خلاص

OmarAbdelmajid 09-09-2012 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة new dreem (المشاركة 1254706)
سورى معلش انا عاوزة اعرف كورس القوات المسلحه بيعتمد هناك ولالا؟؟؟
والسنتر بتاع كورس الضيافه مفيش رقم تليفون لان العنوان مش عارفه اوصله كدة خالص
انا اسفه ع الازعاج
بس انا فعلا مهتمه بالموضوع وحضرت الورق بتاعى خلاص

E.C.C.Q.C : 016 66 45 434

new dreem 10-09-2012 12:05 AM

ميرسى جدا ع الاهتمام والرد

fadwa elsayed 10-09-2012 12:29 AM

أكد محمود خيري، رئيس نقابة المضيفين الجويين، أن الاتفاق الذي جرى اليوم بين مضيفي مصر للطيران ومستشاري رئاسة الجمهورية ووزير الطيران المدني، تضمن السماح لمن ترغب من المضيفات بارتداء الحجاب، وتضمّن الاتفاق: «تقرر تمكين المضيفات المحجبات من الطيران باليونيفورم والحجاب، بناء على طلبهن». بالنسبة للقرار ده حد يعرف هياخدو بيه فى التقديم ولا ده للمضيفات اللى شغالين بس ؟؟

princess mishmisha 10-09-2012 06:10 AM

الحمد لله وافقووووووووا على الحجاب ياجماعة بس المطلوووب دلوقتى فى الاعلان غير محجبات ان شاء الله الاعلانات اللى جاية هتبقى للمحجبات والغير محجبات ادعوا ربنا بس ربنا معاااااااكوا ويوفقكوا

AUSSH 10-09-2012 11:58 AM

يا جماعه ما حدش عند معلومه مصر للطيران هتطلب ولاد امتى

ايمي25 11-09-2012 02:07 AM

يعنى انا عايزة افهم حاجه دلوقتى المضيفات الجويات ينفع بالحجاب القرار ده حقيقى فعلا؟؟؟؟ وانا بتكلم على اساس مضيفه لسه جديدة وعايزة تقدم فى الوظيفه وكمان ياريت لو تعرف كورس انجلش فى المطار ياريت تقولى لو فى هناك كورسات او تبع شكرة مصر للطيران ياريت تقولى لأنى انا عايزة اشتغل مضيفه وكل حاجه مناسبه الا اللغااااااااات للأسف ونفسى احسن مستوى اللغه بتاعى وعايزة اعرف ايه نوع الأسئلة بتاعت الأنترفيو بتكون ازاى
ياريت تهتم وتجاوب على السؤال بتاعى

heba heba 11-09-2012 02:41 PM

ياجماعة هو عنوان التقديم فين بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دقات القلب 11-09-2012 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess mishmisha (المشاركة 1254802)
الحمد لله وافقووووووووا على الحجاب ياجماعة بس المطلوووب دلوقتى فى الاعلان غير محجبات ان شاء الله الاعلانات اللى جاية هتبقى للمحجبات والغير محجبات ادعوا ربنا بس ربنا معاااااااكوا ويوفقكوا

يا اختي بعد اذنك اصلا اليونفورم المضيفة مش زي محجبات
يعني الحجاب ليس الا غطا للرأس في هذه الحالة
طب اليونيفور بيقي وصف الجسم كله
وقد عنها الحديث الشريف عن ادعاء ارتداء الحجاب مع ملابس تصف او تشف

habiba alsaeed 13-09-2012 02:58 PM

أنا عاوزة اعرف حاجة مهمه جدا مين اللي قال ان شرط الثانوية عامة لغات اتلغى؟؟؟ و متأكدين ولا لأ عشان أنا من اسكندرية و قدمت المرة اللي فاتت و رجعوني عشان كده مع إني كلية سياحة و فنادق قسم ارشاد سياحي بس للأسف مش معتبرين إن دي كلية لغات مع ان دراستنا كلها انجلش برجاء الإفادة ضروري ي ي ي ي

heba heba 13-09-2012 08:19 PM

عشان ياحبيبة الاعلان الى فات كان ياثنوى عام لغات يامؤهل عالى لغات والاعلان دا يامؤهل عالى عادى ياثانوى عام لغات يعنى الى معهوش مؤهل عالى لازم يكون ثانوية عامة لغات اطمنى انتى ينفع تقدمى عادى وانا من اسكندرية زيك وسياحة وفنادق قسم ارشاد زيك بردو وهاقدم ان شاء الله الاسبوع الجاى ودى معلومة مؤكدة قدمى وفكرى بقا فى الى جاى فى الامتحانات وكدة

Sandyamor 17-09-2012 05:49 PM

They accept veil ,You can go and apply with veil it's ok .... and your secondary school should be language (or) You should be graduated from a high qualified college ,

Hadeer Zohdi 18-09-2012 10:00 PM

من فضلكم انا محجبة وفي كلية الآداب قسم لغات شرقية
الكلية قسم لغات بس الثانوية عربي وانا لسة في سنة رابعة وتقديري السنة اللي فاتت جيد جدا
معايا انجليزي وتركي
ينفع أقدم؟ حد يقولي
وميرسي مقدما

heba heba 18-09-2012 11:37 PM

بصى ياقمر هما طالبين مؤهل عالى عادى او ثانوية عامة لغات يعنى الى معهوش شهادة مؤهل عالى هايقدم بشهادة الثانوية العامة الى لازم تكون لغااات لكن انتى ممكن تجربى تتصلى بيهم او تروحيلهم وتقوليلهم انك ممكن تجبلهم بيان من الكلية انك دارسة لغات كاتجربة يعنى مش هاتخسرى حاجة يمكن يقبلو

Hadeer Zohdi 19-09-2012 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba heba (المشاركة 1258174)
بصى ياقمر هما طالبين مؤهل عالى عادى او ثانوية عامة لغات يعنى الى معهوش شهادة مؤهل عالى هايقدم بشهادة الثانوية العامة الى لازم تكون لغااات لكن انتى ممكن تجربى تتصلى بيهم او تروحيلهم وتقوليلهم انك ممكن تجبلهم بيان من الكلية انك دارسة لغات كاتجربة يعنى مش هاتخسرى حاجة يمكن يقبلو

ميرسي جدا على اهتمامك يا جميل
انا ممكن كمان اجيبلهم بيان بدرجاتي السنة اللي فاتت تقديري جيد جدا
بس ممكن تقوليلي التليفون؟

heba heba 20-09-2012 01:12 AM

0226964300 بصى هما مش بيردو عشان تقريبا مشغولين لكن لو ردوا ممكن يكروتوتوكى فى الكلام وبقوللك مينفعش راى تروحيلهم احسن وتتفاهمى معاهم

Batool 2 28-09-2012 06:53 PM

طيب اللي موش معاه مؤهل عالي ولا ثانوي لغات
يعني مؤهل متوسط بس يجيد اللغه الانجليزيه اجاده تامه
مينفعش ؟

heba heba 29-09-2012 06:42 AM

لازم ياباتول مؤهل عالى او ثانوى عام لغات غير كدة مينفعش فى مصر للطيران بس ممكن ينفع فى شركات تانية

الساعة الآن 03:00 PM.