:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الدعم الفني - طلبات واستفسارات      (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   الايرباص من ويلكو (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=115314)

عاشق ال747 27-12-2011 01:15 AM

الايرباص من ويلكو

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني الاعزاء الاعضاء الكرام كل عام والجميع بالف خير وان شاء الله العام القادم يكون احسن من الذي مضى ويحقق كل منا فيه اماله وكل طموحاته

ياشباب الى الطيارين على الايرباص وخصوصا طائرات الويلكو او حتى ال cls او مش متذكر اسمها كويس المهم انها ايرباص

الحقيقه انا عندي مشكله مع الايرباص في تثبيت السرعه مش عارف اثبت السرعه ازاي وكيف لي ان احدد ال vnav على الاف ام سي ولو حبيت اني احدد انا او اثبت انا السرعه على سرعه معينه كيف لي ذلك هل ممكن حد يفهمنا بس ازاي نقدر نتعامل مع الطيار الالى وبالذات في تحديد او تثبيت السرعه

وجزاكم الله خيرا

captain_medo 08-01-2012 12:32 AM

click on speed roll by right click and change speed u aim to set

عاشق ال747 12-01-2012 02:20 AM

ماشي يا كابتن ميدو ما انا بعمل كده فرضا كنت على سرعه 290 وعايز انلها الى 250 بعمل كلك يمين على الروليت بتاعت السرعه بس السرعه لا تثبت
بتفضل تزيد وانا من احد الشروحات الفيديو سمعت الكابتن بيقول اننا لازم نرجع الثروتل الى ... وقال لفظ لا يذكرني حاليا الى انت يصبح مؤشر السرعه على هذا الشكر ----- وهذا معناه ان السرعه قد ثبتت من قبل الاف ام سي
وانا مش عارف اعمل كده فبضر اني اتحكم في الثروتل يدويا من خلال الجويستك اللى معايا !!!!

انا عايز طريقه تخليني مثلا بعد الاقلا اعمل السرعه الى 250 ومن ثم الى 300 وعند الهبوط اخليها على 250 تاني ثم الى الادنى والادنى حتى سرعه الرانواي

ك . محمد 12-01-2012 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق ال747 (المشاركة 1167185)
ماشي يا كابتن ميدو ما انا بعمل كده فرضا كنت على سرعه 290 وعايز انلها الى 250 بعمل كلك يمين على الروليت بتاعت السرعه بس السرعه لا تثبت
بتفضل تزيد وانا من احد الشروحات الفيديو سمعت الكابتن بيقول اننا لازم نرجع الثروتل الى ... وقال لفظ لا يذكرني حاليا الى انت يصبح مؤشر السرعه على هذا الشكر ----- وهذا معناه ان السرعه قد ثبتت من قبل الاف ام سي
وانا مش عارف اعمل كده فبضر اني اتحكم في الثروتل يدويا من خلال الجويستك اللى معايا !!!!

انا عايز طريقه تخليني مثلا بعد الاقلا اعمل السرعه الى 250 ومن ثم الى 300 وعند الهبوط اخليها على 250 تاني ثم الى الادنى والادنى حتى سرعه الرانواي

لأتو ثروتل في الإيرباص مقعقد جدًا ليس كما في البوينغ بتاتًا ..

طيب في الإقلاع حيكون فل ثروتل Full Throttle صح ؟!

بعد الإقلاع متى أردت تشغيل الأوتو ثروتل فقط وعن طريق الكيبورد قم بالضغط مرتين على اف 2 F2 وسيبدأ الأوتوثروتل بالعمل ..

جرب .. وأنتظر ردك ..

رحلة ممتعة

عاشق ال747 12-01-2012 03:13 AM

ربنا ينجحلك المقاصد راح اجرب واديلك خبر
بس سؤال هنا لو حبيت اني اخفف السرعه او ازودها على حسب حاله الطقس الرياح او حاله الطائره في تصاعد او في هبوط تدريجي ماذا علينا ان نفعل

الحقيقه انا شايف ان الحياة في البوينج اسهل وممتعه عنها في الايرباص او الويلكو لو مافيش ايرباص بروفشنال غيرها

ومرة تانيه ربنا ينجحلك المقاصد

الساعة الآن 01:35 AM.