:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الوظائف - Job, Employment, Career fairs (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=62)
-   -   جريدة الاهرام بتارخ 26 /6/2009 (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=58607)

hamada zidane 26-06-2009 06:12 PM

جريدة الاهرام بتارخ 26 /6/2009

السلام عليكم و ر حمة الله و بركاته
فيه اعلان مكتوب فى الصفحة 31 بجريدة الاهرام يوم الجمعة الصادر بتاريخ 26/ 6/2009 النهاردة يعنى ..
اولا انا مش لاقى الجريدة خااااااااااالص فى منطقتى و اتصلت بناس اصحابى و هما قروا ليا الاعلان بس عايز توضيح اكتر و يبقى جزاكم الله خيرا ..
على فكرة الموضوع فيه خير لناس كتير مع انى كنت قدمت قبل كده و حصلت معايا عملية نصب صغيرة كده و مكنليش نصيب بس اهو الواحد متفائل خير
ارجو سرعة الرد و شكرا

brave_heart698 26-06-2009 08:58 PM

رد: جريدة الاهرام بتارخ 26 /6/2009

نص الاعلان باختصار
بيـــــــــــــــــان
الاكاديمية المصرية للطيران المدني
يسعدها ان تعلن عن فتح باب القبول لدفعة جديدة من حملة المؤهلات العليا الجامعية للدراسة بكلية المراقبة الجوية
من يوم 15/07/2009
و لمدة اسبوعين
و يحصل الخريجين على درجة بكالريوس المراقبة الجوية و التي تؤهل للعمل كمراقب جوي بداخل الدولة بالشركة الوطنية لخدمات الملاحة الجوية او بالخارج

brave_heart698 26-06-2009 09:01 PM

شروط القبلو للدراسة بالكلية للذكور و الاناث
اجادة اللغة الانجليزية اجادة تامة مع تفضيل من يجيد لغات اخرى الى جانبها
مصري الجنسية
من سن 21 ال 26
اجادة الحاسب الالي
اتمام الخدمة العسكرية
اللياقة الصحية بما يتناسب مع طبيعة المهنة
اجتياز الاختبارات المقررة

brave_heart698 26-06-2009 09:04 PM

و بعد كده مكتوب بالنسبة للخريجين اللي هيلحقوا بالعمل للشركة الوطنية لخدمات الملاحة الجوية ليهم مميزات كالتالي
التعين كمراقب جوي فور التخرج
راتب شهري 3700 جنيه مصري
تامين صحي شامل
دورات تدريبيه
تامينات اجتماعية
حوافز و الخ .....
و دي ارقام التليفونات
33505162 - 33505425
و بالتوفيق للجميع

brave_heart698 26-06-2009 09:06 PM

عندي استفسار و اتمنى الاقي الرد
كام مصاريف الدراسة و مدتها ؟؟
و هل كل اللي هيتخرج هيتعين لصالح للشركة الوطنية لخدمات الملاحة الجوية و لا مش الكل ؟؟
و اللي امتحن قبل كده ايه هي الاختبارات ؟
شكرا جزيلا

yasmoo 26-06-2009 11:36 PM

ياريت من فضلكم ضرورى جزاكم الله عنا خيرا تردوا على السؤال السابق

dark_eagle 27-06-2009 12:34 AM

وفين الاكاديميه دي حد عنده اي معلومات ؟

dark_eagle 27-06-2009 12:40 AM

إنشاء معهد المراقبة الجوية والدراسات الأكاديمية عام 1991 ليكون أول معهد من نوعه فى الشرق الأوسط وأفريقيا يقوم بتخريج المراقبين الجويين المؤهلين بعد دراسة لمدة أربع سنوات يمنح بعدها الخريجين درجة البكالوريوس فى العلوم الجوية.
تمت معادلة درجة البكالريوس التى يمنحها المعهد بدرجة البكالريوس التى تمنحها الجامعات المصرية بقرار المجلس الاعلى للجامعات رقم 30 بتاريح 82/4/2004 .
يعتبر المعهد أحد ثلاثة معاهد على المستوى الدولى التى تمنح الدرجة العلمية.
يتم تعيين خريجى المعهد ضباط للمراقبة الجوية وذلك وفقا للإتفاق الموقع بين هيئة المعهد القومى للتدريب على الطيران المدنى والشركة المصرية القابضة للطيران المدنى بتاريخ 26/6/1991 والمعتمدة من السيد وزير النقل.
ينظم المعهد دراسات عليا دبلوم ، ماجستير فى تطبيقات الأقمار الصناعية فى الملاحة والأرصاد الجوية.
يجرى حاليا تطوير المعهد وتزويده بأحدث المعدات التدريبية المتوافقة مع نظم الملاحة وإدارة الحركة الجوية بالأقمار الصناعية ليكون على قمة المعاهد العالمية المتخصصة فى هذا المجال.

دي المعلومات اللي قدرت اجيبها

hamada zidane 27-06-2009 01:28 AM

شكرا لكل الناس ربنا يكرم كل واحد حاول يجيب معلومة
بس انا كنت عايز اعرف هل سحب الملفات من بكرة الصبح اللى هو السبت و لا بداية سحب الملفات من يوم 15/7 ؟؟؟
ياريت الرد بسرعة لو تقدروا علشان لو كده نروح من بدرى انا لسه جاى من الشغل و تعبااااان و الموضوع ده شاغل بالى عسى يكون فيه خير
و لو الموضوع هيبقى بكرة و حد اتأكد من كده و قال دلوقتى انا مستعد نتجمع و نروح كلنا مع بعض
نحدد مكان و نشوف الدنيا ايه ..

hamada zidane 27-06-2009 06:58 AM

الارقام دى فى الصحرا و لا ايه !!!!!!!!!
الله يخرب بيت الموظفين اللى بالشكل ده ...... محدش بيرد خالص لا امبارح و لا الصبح حتى يا مشغول يا جرس محدش بيرد ..
عايزين حد يشوفلنا سحب الملفات امتى يا نجيب بقى نمر تانية غير مكتب خدمة المواطنين ده الله يحرقهم
محدش بيرد عليا لييييييييييييييييييه

dark_eagle 27-06-2009 12:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada zidane (المشاركة 640825)
الارقام دى فى الصحرا و لا ايه !!!!!!!!!
الله يخرب بيت الموظفين اللى بالشكل ده ...... محدش بيرد خالص لا امبارح و لا الصبح حتى يا مشغول يا جرس محدش بيرد ..
عايزين حد يشوفلنا سحب الملفات امتى يا نجيب بقى نمر تانية غير مكتب خدمة المواطنين ده الله يحرقهم
محدش بيرد عليا لييييييييييييييييييه

يوم 15-7 ولمده اسبوعين مكتوب ف الاعلان

بس مشكله الواحد لسا هيضيع 4 سنين من عمره :S

واحد دلوقتي داخل ف 22 سنه انا عارف ان بعد لما تتخرج هتبقي حاجه كويسه بس مفيش حاجه مضمونه

انا بس عايز اعرف وقت الدراسه دا احنا هندفع فلوس ولا هيبقي زي تدريب هما هيدونا فلوس ولا ايه !!

العدل اساس المللك 27-06-2009 04:58 PM

يجماعه أى أكاديميه فى الدنيا هتاخد مؤهلات عليا أو جامعيه ...لابد وان تكون مده الدراسه لا تزيد عن 9 شهور مثل الاكاديميه الحربيه وأكاديمه الشرطه وباقى الاكاديميات الاخرى التى تاخد مؤهلات جامعه فمن رأى الدفعه ديه هتبأى نفس نظام باقى الاكاديميات لا تزيد فتره الدراسه عن 9 شهور ...والا بقى مكنش ليه لزمه البكالوريس أو اليسانس الى أخدناه...ده رأأأأأى يجماعه أما بالنسبه للمصاريف لسه معرفش اى حاجه عنهااا .......وعذراا للاطاله

yasmoo 27-06-2009 10:33 PM

كلامك سليم الدراسة مش اكترمن سنة يعنى بين 12 الى 18 شهر بس المشكلة فى المصاريف ياريت اللى يعرف يقولنا

dark_eagle 28-06-2009 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العدل اساس المللك (المشاركة 641375)
يجماعه أى أكاديميه فى الدنيا هتاخد مؤهلات عليا أو جامعيه ...لابد وان تكون مده الدراسه لا تزيد عن 9 شهور مثل الاكاديميه الحربيه وأكاديمه الشرطه وباقى الاكاديميات الاخرى التى تاخد مؤهلات جامعه فمن رأى الدفعه ديه هتبأى نفس نظام باقى الاكاديميات لا تزيد فتره الدراسه عن 9 شهور ...والا بقى مكنش ليه لزمه البكالوريس أو اليسانس الى أخدناه...ده رأأأأأى يجماعه أما بالنسبه للمصاريف لسه معرفش اى حاجه عنهااا .......وعذراا للاطاله

ياريت يكون كدا هنتصل بيهم ونشوف لو حد اتصل ياريت ميبخلش علينا ايه نظام دراسه ومصاريف وكلام دا

Princees 28-06-2009 10:03 AM

هيئة المعهد القومى للتدريب على الطيران المدنى:

وتتكون هيئة المعهد القومى من المعاهد التالية:ـ

1. معهد مصر للطيران
2. معهد هندسة وتكنولوجيا الطيران
3. معهد المراقبة الجوية والدراسات الأكاديمية
4. معهد الحاسبات وتكنولوجيا معلومات الطيران والفضاء

حيث يتم التعليم بمعاهد الهيئة طبقا للمناهج الدراسية الموصى بها من قبل المنظمة الدولية للطيران المدنى والمعتمدة من هيئة الطيران المدنى بجمهورية مصر العربية.

وكذلك المناهج الدراسية الموصى بها من قبل كليتي الهندسة و العلوم بجامعة القاهرة و كلية الحاسبات و المعلومات بجامعة عين شمس وذلك بناء على صدور قرار المجلس الأعلى للجامعات رقم 338 لسنة 1994 والذى تم تجديده بالقرار رقم 30 لسنة 2001 والذى يقضى بمعادلة درجة البكالوريوس التى يمنحها معهد المراقبة الجوية والدراسات الأكاديمية بدرجة بكالوريوس العلوم الذى تمنحه الجامعات المصرية.وقد تم بمقتضاه تخريج ست دفعات حتى الآن تم تعيينهم ضباط مراقبة جوية بالشركة المصرية القابضة للطيران

،كما قامت الهيئة أيضا بتوقيع اتفاقية تعاون مع كلية الهندسة جامعة القاهرة حيث تقوم الكلية بالإشراف العلمى على كافة مراحل الدراسة بمعهد هندسة وتكنولوجيا الطيران حيث تم صدور قرار المجلس الأعلى للجامعات رقم 53 لسنة 2002 بمعادلة بكالوريوس الهندسة الممنوح من المعهد ببكالوريوس الهندسة الممنوح من الجامعات المصرية.

كذلك قد قامت الهيئة بتوقيع اتفاقية تعاون مع كلية الحاسبات و المعلومات بجامعة عين شمس بإنشاء معهد الحاسبات وتكنولوجيا معلومات الطيران والفضاء لمنح خريجى المعهد بكالوريوس
الحاسبات وتكنولوجيا معلومات الطيران والفضاء المعادل لدرجة البكالوريوس الذى تمنحه الجامعات المصرية.
وتم:
بناءا على توجيهات السيد رئيس الجمهورية تحويل الهيئة إلى }أكاديمية جوية{ الأمر الذى يعكس أهمية دورها فى تنمية و تطوير تدريب الطيران فى مجالاته المختلفة

لمزيد من المعلومات
يرجى الاتصال بأرقام تليفونات هيئة المعهد القومى للتدريب على الطيران المدنى على الأرقام التالية :
* سويتش ت: 33505425
* علاقات عامة ت: 33505162
* إدارة خدمة المواطنين ت: 33505434
* خدمة الاستعلام الصوتى رقم : 33505409
* فاكس رقم: 33505359

** أو البريد الألكترونى على العنوان التالى:-
E-MAIL : [email protected]

** يتم سحب الطلبات من مكتب خدمة المواطنين بمقر الهيئة بمطار 6 أكتوبر.

بالتوفيق للجميع

Princees 28-06-2009 10:23 AM

معهد المراقبة الجوية والدراسات الأكاديمية
حول المعهد

تم إنشاء معهد المراقبة الجوية والدراسات الأكاديمية عام 1991 ليكون أول معهد من نوعه فى الشرق الأوسط وأفريقيا يقوم بتخريج المراقبين الجويين المؤهلين بعد دراسة لمدة أربع سنوات يمنح بعدها الخريجين درجة البكالوريوس فى العلوم الجوية.
تمت معادلة درجة البكالريوس التى يمنحها المعهد بدرجة البكالريوس التى تمنحها الجامعات المصرية بقرار المجلس الاعلى للجامعات رقم 30 بتاريح 82/4/2004 .
يعتبر المعهد أحد ثلاثة معاهد على المستوى الدولى التى تمنح الدرجة العلمية.
يتم تعيين خريجى المعهد ضباط للمراقبة الجوية وذلك وفقا للإتفاق الموقع بين هيئة المعهد القومى للتدريب على الطيران المدنى والشركة المصرية القابضة للطيران المدنى بتاريخ 26/6/1991 والمعتمدة من السيد وزير النقل.
ينظم المعهد دراسات عليا دبلوم ، ماجستير فى تطبيقات الأقمار الصناعية فى الملاحة والأرصاد الجوية.
يجرى حاليا تطوير المعهد وتزويده بأحدث المعدات التدريبية المتوافقة مع نظم الملاحة وإدارة الحركة الجوية بالأقمار الصناعية ليكون على قمة المعاهد العالمية المتخصصة فى هذا المجال.

العدل اساس المللك 28-06-2009 04:09 PM

يعنى معنى أن البكلوريوس الى يعطيه كليه المراقبه الجويه هو نفس الى بيعطيه الجامعات المصريه وذلك بالاتفاق مع كل منهاا للاخر ده يعنى أن فتره الاكاديميه مش هتحتاج الاربع سنين بمعنى أوضح أن بكده تكون فتره الاكاديميه هتبأى فتره لا تتعدى ال12 شهر طيب ياريت يبأى توقعى فى محلو ..........طيب بالنسبه للمؤهلات المطلوبه ياريت أى حد يفيدنى فى الموضوع ده

ahmedan 28-06-2009 05:17 PM

يا جماعة ... الاتصال من الاحد الى الخميس لان غالبا الجمعة والسبت اجازة

سشسش88 28-06-2009 07:23 PM

يريت الى يعرف مصاريف معهد المرقبة الجوية و الدراسة الاكادمية يقول الان انا من الصبح بتصل مشغول

hamada zidane 29-06-2009 04:49 AM

يا جماعة التليفونات دى فى الصحرا زى منا قولت
زفت خالص و محدش بيرد نهاااااااااااائى
انا ان شاء الله رايح يا بكرة يا بعده مطار اكتوبر مش هستنى لغاية يوم 15 /7
اهو حتى اعرف المكان و كده و ان شاء الله اى معلومة هعرفها هكتبها هنا
و هسأل على كل حاجة موجودة فى دماغ الناس و دماغى

هو مطار اكتوبر فين فى اكتوبر ؟؟
انا هركب ميكروباصات اكتوبر من ش الهرم و هسأل السواقين بقى :)
اخوكم :- محمد عبد السلام

سشسش88 29-06-2009 06:13 PM

اركب اي حاجة ريحة طريق الوحات و اعتقد مفيش موصلات ريحا هناك لازم موصلة خاصة

dark_eagle 30-06-2009 01:16 AM

مع الاسف في ناس سألت

الدراسه سنتين ومصاريف 150 الف جنيه

عموما برده لو حد رايح يتأكد يبقي كتر خيره بس هيا عمليه شكلها كدا

brave_heart698 30-06-2009 11:18 PM

ياريت تبلغنا يا اخ محمد عبد السلام باي مستجدات

و لو ب 150.000 الف جنيه
ههههههه يبقى الله الغني

الارقام علطول مشغولة

RoMioX 01-07-2009 12:14 AM

السلام عليكم يا جماعه
الرد ده كتبه أحد الأعضاء فى موضوع يستفسر عن نفس النقاط
https://www.flyingway.com/vb/showpost...89&postcount=9

أنا فتحت موقع الشركة اللى مكتوب فى الجريدة ملقتش الصورة دى بس هيا موجوده فى أرشيف الموقع
و ده لينك للصورة دى

بصارحة أنا معنديش أى خلفية عن صدق الكلام ده بس هيا الصورة مأخوذة من موقع الأكاديمية نفسه و ده لينكها الأصلي

و ربنا يكرم و الناس دي ترد و يقولولنا سعر الملف و قيمة المصاريف
و ربنا يستر و ميكونش الموضوع تابع لسياسة صنع الفلوس من الهوا و يكون الفكرة أنه كل الناس تقدم و خلاص و يدفعوا 200 فى الملف و هما عايزين 20 و لا 30 واحد و يكونوا معروفين من بدري
الله المستعان و ان شاء الله لو وصلنى أى خبر جديد هشاركم بيه فى أقرب وقت
و السلام ختام

hamada zidane 01-07-2009 02:36 AM

https://www.eaaegypt.com/html/news.php?NewsID=3
للاسف الموضوع صحيييييييح 100% فعلا الدراسة سنتين ب 150 الف جنيه مصرى
انا لله و انا اليه راجعون
ربنا يعوض علينا انا مش عارف البلد دى مش عايزالنا الراحة باين عليها
و على فكرة انا كنت فى الدفعة اللى فاتت بس كانوا دفعة ظباط معلومات و ترحيل و كده
و فعلا انا حسيت انها طريقة من طرق جمع المال لاننا كنا 4000 واحد و اللى نجحوا 6 بس
ربنا يتولانا برحمته و يفرجها من عنده
قولوا جميعا " لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين "
سلام

kholio2150 01-07-2009 04:34 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا رحت ياجماعة مطار 6 أكتوبر اللي فيه الأكاديمية وسألت عن كل حاجه وفعلا المصروفات
150000 جنية والملف بمائتان جنية وكل اللي بيعرف إن المصروفات 150000 جنية بيصرف نظر عنها خالص. وسألت أحد العاملين بالأكاديمية أكد لي إن برده الموضوع محتاج واسطة رغم العدد القليل لأنها بتقبل من في حدود ( 300 : 500 ) طالب.
والدراسة سنتين + سنة عملي والمصروفات تدفع علي أقساط علي سنتين.
وبصراحة الراجل كتر خيره قال إن الشغلانه دي ليها مميزات هايلة بس العيب الوحيد في المصروفات بتاعتها بس هما بيقولوا : إن كده كده فلوس المصاريف هترجع تاني في حدود 3 سنوات. علشان كده هما شايفين المصاريف قليله.
وربنا يوفق الجميع
أه ممكن تسحب الملف من دلوقتي بس التقديم من 15 /7 :30 / 7 وشكرا

brave_heart698 01-07-2009 07:38 PM

انسى يا عمرو
:iconloli:

zallota 02-07-2009 04:33 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم /
يا ريت يا جماعه بالنسبه للأخ اللى راح وسأل وبيقول ان ممكن نسحب الملفات
يا ريت يشرح الطريق بالظبط ازاى خاصه ان انا من اسكندريه
وكان فيه واحد سألى وقال ان مفيش من اكتوبر وعتتسحب من امبابه نص سبعه:qust:

TOP GUN 03-07-2009 03:06 AM

السلام عليكم لوسمحت ارجو اى حد من الاخوه سواء شغالين مراقبين او فى مصر للطيران يوضحلنا مدى مصداقيه هذا الاعلان لانى حاسس لاسف الشديد ريحه نصب فى هذا الاعلان لانى لاسف قدمت فى مصر للطيران عدد لانهائى ومنهم لله بالسياسيه اللى بيتبعوه من اخذ فلوس الغلابه من طريقه توضيحهم للمراتبات يا على اسلوبهم بحيث يجى اكتر عدد يسحب ملفات الملف 200 ج وبالتالى ملايين تجيلهم وبعدين ربنا كرمك ودخلت الاكاديميه تدفع 150 الف جنيه وممكن بعد ماتتخرج ماتشتغلش كمان لانى عارف واحد اتخرج منها واقعد سنتين وماشتغلش منها زى مايقولى فى شركه الملاحه

كل اللى اقدر اقوله حسبى الله ونعم الوكيل

على فكره ياجماعه اقسم بالله انا مش اقول الكلادم دى لاحباط بالعكس انا اتمنى الكل يقدم لان دى من نوع السعى وربنا عمره باذن الله مايضيع سعى بنى ادام وعلشان حد مجتلوش بردوا مايزعلش بس يكون على بينه

ارجو بردوا افاده من اهل العلم والاختصاص وياؤيت لو حد بيدرس فى المعهد يفدنا وجزاكم الله كل خير

zallota 03-07-2009 04:10 PM

بالنسبه للجزء الخاص بالجيش انا معايا تأجيل 3 سنين
ده ممكن يجى تحت بند اتمامها ولا لأ

الساعة الآن 06:32 PM.