:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   للمصريين اللذين يريدون الإستفسار عن دراسة الطيران (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=113912)

crazy_pilot 21-11-2011 06:14 PM

للمصريين اللذين يريدون الإستفسار عن دراسة الطيران

انا مصري و معايا ppl من جنوب افريفيا و حكمل إن شاء الله للcpl
و انا كنت في مدرسة AUAA
African union aviation academy
و عندي معلومات عن دراسة الطيران و متطلبات سوق العمل و ممكن اساعد اي حد عنده استفسو لو عاوز تروح للمدرسة اللي انا كنت فيها او مدرسه تانيه
و اي شئ انا ممكن اقدمه مش حتأخر

turky20 23-11-2011 09:03 AM

هل الدراسة في جنوب افريقيا صعبة كما يقال ويشاع

وهل فترة الدراسة تطول

رامي فريد 23-11-2011 01:01 PM

الدراسه في جنوب افريقيا..صعبه جدا..
المنهج النظري مشدد جدا وصعب للغايه..
ولكن مفيش حاجه صعبه علي حد بيحلم بالطيران..
واكيد في اي مكان هيقابلك صعوبات بالنسبه للدراسه..
اما بالنسبة للمده..فهي فعلا طويله..وممكن تعدي السنه كمان..
علي حسب انته و مجهودك..
تقبل ارق التحيات..
كابتن رامي..

crazy_pilot 23-11-2011 05:06 PM

هناك ثمانية مواد نظرية و يكون امتحانها اونلاين في مقر إمتحان معتمد و غالبا يكون بالمدرسة او في سلطة الطيران المدني و المواد تكون صعبة إذا ما قارنتها بأمريكا و لكن المواد ليست مستحيلة و بالنسبة للppl تكون الإمتحانات جيدة اما cpl فليس هناك إضافة كبيرة في الكتب عن ppl و لكن نوعية الأسئلة تكون صعبة
امريكا يكون بها النظري سهل و لكن يجعلوا امتحان الطيران أصعب

عبدالسلام-1 30-11-2011 02:59 PM

انا الان في جنوب افريقيا الدراسه ليست صعبه المساله فقط انك تحتاج مضاعفه الجهد بسبب توسع المناهج

يوجد طلبه انجزوا اول رخصه في ٤ شهور و يوجد ٣ لكن بالتاكيد الجهد مضاعف والانقليزي عالي

عبدالرحمن مصطفي 30-11-2011 10:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالسلام-1 (المشاركة 1153696)
انا الان في جنوب افريقيا الدراسه ليست صعبه المساله فقط انك تحتاج مضاعفه الجهد بسبب توسع المناهج

يوجد طلبه انجزوا اول رخصه في ٤ شهور و يوجد ٣ لكن بالتاكيد الجهد مضاعف والانقليزي عالي

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه متأكد من كلامك ده

ك . محمد 30-11-2011 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالرحمن مصطفي (المشاركة 1153820)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه متأكد من كلامك ده

ليه لا .. الواحد لو شد حيله واجتهد .. كل شيء ممكن ..

حتى لو انه يخلص في 3 أيام <<<<<:icon_g10: امزح

عبدالسلام-1 01-12-2011 04:06 PM

ايوا*متاكد*وقد كلامي هنا طلبه لمان وواحد*مكسيكي*خلصوا*اول*في*3*شهور*شرط*ان الانجليزي عندهم عالي وبيشدوا في المذاكره

Khaled-Zakaria 01-12-2011 11:06 PM

إتكلفت كام بالظبط بالسكن ؟؟

والطيارات حديثة ؟؟

ودلوقتي انا في تانية ثانوي ،، لو كملت ودخلت جامعة ورحت تفرق إيه عن لو سافرت وانا معايا ثانوية عامة مش شهادتها كأنها مؤهل عالي ؟؟

في عدد مصريين كويس هناك ؟؟

baraa essam 02-12-2011 12:37 PM

السلام عليكم ......
معلش أنا كنت عاوز استفسر عن نظام ان شركة تدفعلك المصاريف وبعد لما تتخرج تسدد المبلغ
هوا النظام دة موجود ولا لأ ؟
وإذا كان موجود ألاقي عند اي شركة ؟

crazy_pilot 07-12-2011 02:58 AM

انا خلصت لحد night rating في 3 شهور و نصف و معايا c 210 rate
c 172 rate
c 177 rate
PA-140 rate

crazy_pilot 07-12-2011 03:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Khaled-Zakaria (المشاركة 1154161)
إتكلفت كام بالظبط بالسكن ؟؟

والطيارات حديثة ؟؟

ودلوقتي انا في تانية ثانوي ،، لو كملت ودخلت جامعة ورحت تفرق إيه عن لو سافرت وانا معايا ثانوية عامة مش شهادتها كأنها مؤهل عالي ؟؟

في عدد مصريين كويس هناك ؟؟

الطائرات ليست حديثة و مبتفرقش حديثة عن غير حديثة إلا لو كان فيها جهاز اسمه G1000
لو رحت و انتا ثانوية عامة مش حتفرق حاجة بس خلي بالك مصر للطبران بتاخد لحد 24 سنة لو مش معاهم مؤهل عالي و لحد 27 سنة لو معاك مؤهل عالي و انا خلصت تانية ثانوي و سافرت اخدت ppl و دلوقتي بخلص تالته ثانوي و مسافر تاني
في مصريين كتير و عرب كتير بس معظمهم في جوهانزبيرج و في مدرسة اسمها FTS فيها مصريين كتير بس لا انصح بها

crazy_pilot 07-12-2011 03:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة baraa essam (المشاركة 1154287)
السلام عليكم ......
معلش أنا كنت عاوز استفسر عن نظام ان شركة تدفعلك المصاريف وبعد لما تتخرج تسدد المبلغ
هوا النظام دة موجود ولا لأ ؟
وإذا كان موجود ألاقي عند اي شركة ؟

لا اعلم عنه شيئا و لكن لا اظنه موجود

crazy_pilot 07-12-2011 03:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالسلام-1 (المشاركة 1154021)
ايوا*متاكد*وقد كلامي هنا طلبه لمان وواحد*مكسيكي*خلصوا*اول*في*3*شهور*شرط*ان الانجليزي عندهم عالي وبيشدوا في المذاكره

كلامك صحيح المشكلة تكون في cpl عشان اسئلته صعبة

Dr:-divils 12-12-2011 06:58 PM

ana masry we 3awez a3mil el corse mmken tsa3adni

da el mail beta3i kalmni 3aleh

crazy_pilot 14-12-2011 02:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr:-divils (المشاركة 1157034)
ana masry we 3awez a3mil el corse mmken tsa3adni

da el mail beta3i kalmni 3aleh

انا بعتلك رقم تلفوني علي email

khaled ehab 28-12-2011 11:43 AM

انا مصري 27 سنه كنت عايز اعرف ايه الفرق لو خد ppl من مصر او من بره وهل ppl تكفي لبداية الطيران التجاري او ايه المطلوب بظبط

crazy_pilot 28-12-2011 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled ehab (المشاركة 1162442)
انا مصري 27 سنه كنت عايز اعرف ايه الفرق لو خد ppl من مصر او من بره وهل ppl تكفي لبداية الطيران التجاري او ايه المطلوب بظبط

ال ppl هي رخصة طيار خاص تسمح لك تطير الطائرات بركاب و لكن بدون اخذ راتب في المقابل اما لتعمل كطيار فيجب ان يكون معاك Cpl رخصة طيار تجاري + frozen ATPL وهي مجموعة من الإمتحانات و يجب عليك ان تأخذ PPl قبل ان تأخذ CPL
و مشكلة الطيران كوظيفة انك ممكن متلاقيش شغل

islam 4412 19-01-2012 10:08 PM

هى فعلا المشكلة فى cpl بس مافيش حاجا صعبه !!

islam 4412 20-01-2012 09:18 PM

هو كل شىء سهل اذا كان فى هدف

يا رب عايز ابقى طيار 21-01-2012 03:08 AM

ذاكر تنجح ادفع عشان نلعب فى دفتر الساعات تجيب مجموع و تشتغل و مبروك الوظيفة يا معلم سهلة جدى اهى

ك . محمد 21-01-2012 03:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا رب عايز ابقى طيار (المشاركة 1169823)
ذاكر تنجح ادفع عشان نلعب فى دفتر الساعات تجيب مجموع و تشتغل و مبروك الوظيفة يا معلم سهلة جدى اهى

كلامك صحيح .. عندك خيارين :

• العب في الـ Logbook وسجل ساعات بدون ماتطيرها .. وارجع وانت عندك عدد ساعااات كبير بس بالـ "كذب والغش" وقدم على أي شركة طيران وادخل في الإختبار و ارسب وبعدين "بااااي ولا عاد نشوف وجهك " ...

• خليك ماشي في السليم على قول المصريين .. الفلوس اللي كنت حتدفعها عشان مجرد ساعات وهمية ممكن انك تطير بيها وتشبع رغبتك وتزيد خبرتك .. وبعدين تقدم على أي شركة .. تقبل الطيارين الجدد ,, واختبار بسيط وسهل بالنسبة ليك .. ومبرووووك عليك الوظيفة والله يهنيك ..

و اللبيب بالإشارة يفهم ..

تحلوا بصفات وأخلاق الشباب المسلم حتى لا تكونوا ضحايا للفساد الأخلاقي والإجتماعي وتعرض أمتنا للإنحطاط أكثر مما هي عليه ..

راقبوا الله في أفعالكم ..

Safe Flights

mohamed yousif 11-11-2012 04:27 AM

انا تعبت والله من كتر التفكير انا من مصر وقالولي انهم بيفضلوا الي بياخدها من جنوب افريقيا في الشغل وف نفس الوقت خايف لانها اصعب يمكن ماقدرش اكمل فيها مبقتش عارف اعمل ايه اشوف جنوب افريقيا ولا امريكا ولو دي ولا دي انهي مدرسة افضل فيهم ارجوا النصيحة

omarhs 11-11-2012 04:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed yousif (المشاركة 1273210)
انا تعبت والله من كتر التفكير انا من مصر وقالولي انهم بيفضلوا الي بياخدها من جنوب افريقيا في الشغل وف نفس الوقت خايف لانها اصعب يمكن ماقدرش اكمل فيها مبقتش عارف اعمل ايه اشوف جنوب افريقيا ولا امريكا ولو دي ولا دي انهي مدرسة افضل فيهم ارجوا النصيحة

صلي عالنبي كدة يا باشا و مفيش مشكلة و ملهاش حل

انا مش عارف الحالة المدية عندك عاملة ازاي بس لو كويسة عندك ثلاثة حلول ملهمش رابع

1- اكسفورد في انجلترا

2- فلايت سفتي في امريكا

3- امبري ريدل في امريكا

مفيش حتة بتتخرج منها بتسهلك الشغل علي فكرة .. الفكرة كلها انك لما تدرس في مكان محترم هتطلع في الاخر طيار محترم و ده الي هيسهلك الشغل

Pilot:Mohammed 15-11-2012 06:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarhs (المشاركة 1273211)
صلي عالنبي كدة يا باشا و مفيش مشكلة و ملهاش حل

انا مش عارف الحالة المدية عندك عاملة ازاي بس لو كويسة عندك ثلاثة حلول ملهمش رابع

1- اكسفورد في انجلترا

2- فلايت سفتي في امريكا

3- امبري ريدل في امريكا

مفيش حتة بتتخرج منها بتسهلك الشغل علي فكرة .. الفكرة كلها انك لما تدرس في مكان محترم هتطلع في الاخر طيار محترم و ده الي هيسهلك الشغل

مع احترامى لرأيك

بس ازاى مالهومش رابع لو انت شايف كدة اوك دى وجهة نظرك انما ممتقولش مالهومش رابع

لان فى اكاديميات تانية بتدى اللرخص وبارخص من اسعار الاكديميات اللى انت حاطط اسمها دى ىن مش اى شخص يقدر يدرس فيها من الناحية المادية طبعاااااا ......

والله فى اكاديميات كتير يمكن فى نفس المستوى التعليمى واحسن وبارخص من كدة ودا مش كلامى انا دا كلام طيارين دراسين

تحياتى

omarhs 15-11-2012 11:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pilot:Mohammed (المشاركة 1274275)
مع احترامى لرأيك

بس ازاى مالهومش رابع لو انت شايف كدة اوك دى وجهة نظرك انما ممتقولش مالهومش رابع

لان فى اكاديميات تانية بتدى اللرخص وبارخص من اسعار الاكديميات اللى انت حاطط اسمها دى ىن مش اى شخص يقدر يدرس فيها من الناحية المادية طبعاااااا ......

والله فى اكاديميات كتير يمكن فى نفس المستوى التعليمى واحسن وبارخص من كدة ودا مش كلامى انا دا كلام طيارين دراسين

تحياتى

واضح انك مقريتش ردي .. بقوله لو انت قادر ماديا يبقي دول افضل الاختيارات ليك

كلام طيارين دارسين فين بقي يا باشا :D انا بقول وجهة نظري ومقتنع بيها و بصراحة فيه جاب بين اكسفورد و ال2 التانيين و فيه جاب كبير بين الاثنين التانيين و الباقي ..

طبعا فيه اكاديميات كتير مماتزة باسعار ارخص زي افياتر كوليج و ATP لكن برضه من وجهة نظري فقط ان الثلاثة الي انا قولتهم افضل 3

علي فكرة الي يقارن بين مدارس مش مجرد يكون طالب لاني لو بدرس في مكان معين و معرفش حتة تانية يبقي هقارن بناء علي ايه ؟؟!

انا اهتميت بالموضوع حوالي سنتين و سافرت و زرت اماكن كتير و دي وجهة نظري في الاخر

كابتن ميزوو 16-11-2012 12:59 AM

انا عايز استفسر عن الدراسه في جنوب افريقيا تتكلف كام الي جانب السكن والاقامه وما هي الشركات التي تدفع التكلف والتسديد بعد الثغل ضروري اريد الرد لو امكن وشكرا

الساعة الآن 04:09 AM.