:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   ازاى اتعامل مع راكب غاضب ؟؟؟ (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=116091)

lolo Abdullah 16-01-2012 06:04 PM

ازاى اتعامل مع راكب غاضب ؟؟؟

السؤال ده انا سالونى عليه فى المقابله فى الخطوط السعوديه اينعم انا مش مقبوله معاهم المره دى بس حابه اعرف الاجابه عنه لو حد يعرف بعد اذنكوا

ازاى اتعامل مع راكب غاضب عايز وجبه معينه ومش موجوده عندى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:walq:

sweeta 16-01-2012 08:29 PM

ممممممممم
انا لو اتسالت هرد اقول اني هشوف اقرب اكلة للي هو عايزه واقوله فيه كذا والشبف تنعنا بيعملوا حلو و سوري بس طلبك بالظبط مش موجود وشوف دي

lolo Abdullah 18-01-2012 03:56 AM

انا بقى رديت وقولت انى هحاول اساعده باقرب اكله برضه ولو فضل غاضب يمكن اطلب واحده من زميلاتى فى العمل تساعده يمكن تقدر تتصرف معاه اكتر منى بس :d3oh:

Edmund 19-01-2012 03:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo Abdullah (المشاركة 1169130)
انا بقى رديت وقولت انى هحاول اساعده باقرب اكله برضه ولو فضل غاضب يمكن اطلب واحده من زميلاتى فى العمل تساعده يمكن تقدر تتصرف معاه اكتر منى بس :d3oh:

الشق الثاني من جوابك هو اللي رسبك بالمقابلة

الخطوط الكويتيه 01-02-2012 05:15 PM

اتوقع الاجابة هي
عفوا هذه الوجبة مو متوفرة علي متن هذي الرحلة و نحن نتاسف و نتمني في المرات القادمة ان تقول لبوردنج او مكان حجز التذكرة

english
Sorry this meal is available on board the Mo delirious trip and we are sorry and we hope next time to tell Bordnj or place ticket booking

ز اتمني اني افتدك و يعطيك الف عافية

A.T.M.Pilot 24-02-2012 12:10 AM

و الله انا ما ادري ليش الأسئلة المحيرة في المقابلة الشخصية .. في أسئلة المفروض تكون أولى من هالنوع من الأسئلة؟ ....
أحيانا أحس انهم بيسألو أسئلة مالها داعي .. يعني أنا بإعتقادي مثل الأمور هذي المفروض تكون من ضمن التدريب و ليس من ضمن أسئلة المقابلة الشخصية
الله يعينك أختي ويوفقك المرة القادمة ان شاء الله

المعتز 24-02-2012 12:28 AM

زمان يالولو يابنت عمي عبدالله

غالبا بتكون الاجابة النموذجية

نعتذر عن نفاذ الوجبة لكن ممكن اطرح عليك بدائل اخرى ووجبات ثانية

في شركات الطيران لازم تعرفيهم انك هتحاولي قدر الامكان تحلي المشكلة بدون اللجوء الى صديق

A.T.M.Pilot 24-02-2012 12:32 AM

طيب و اذا قال لا مش عاوز أنا عاوز الوجبة اللي في دماغي .. هتقول ايه ؟ هههه

ك . محمد 24-02-2012 02:17 AM

أعتقد انه جواب ( الخطوط الكويتيه ) هو الأقرب للصواب

الله يوفقك يارب وتنقبلي في المرات القادمة ,, حظ موفق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A.T.M.Pilot (المشاركة 1178795)
طيب و اذا قال لا مش عاوز أنا عاوز الوجبة اللي في دماغي .. هتقول ايه ؟ هههه

يا راجل مااااااافي ,, تاكل غصبًا عنك ,, واذا رفض نقول له ( يفتح الله :d3oh: ) ... ههه

اكرام 25-02-2012 04:23 AM

هو انك تحاولي تعرضي عليه اكلة قريبة من الاكلة الى هو طلبها

سالم_البرغثي 05-05-2012 11:58 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بصراحة اتسالت هالسؤال في الانترفيو الخاص بالشركة الافريقية ولكن كان السؤال بطريقة اخري وهو كالاتي : -

لو احد الركاب سألك ما المشروبات الموجودة لديكم ؟؟؟

كان جوابي طبعا بالانجليزية ....

There are on board this flight group natural juices:

Mango juice ... Grape juice ... Orange juice .... Juice cocktail

كان سؤال احد الاشخاص المتواجدين في اللجنة هو .... :-

انا الراكب : ساقول لك لا يعجبني اي من هذه العصائر ولم تكن لديك فعلا سوي هذه العصائر ماذا تقول له ؟

انا قلت له :

You may want to drink a hot drink first

وقال لي احد الاعضاء في اللجنة المشرفة نصيحة :

لا تخف من الراكب وحاول العثور علي ابسط مخرج للخروج من طلبه .... ربما يجب عليك ان تقول له ان طلبه قد نفذ مثلا

ارجو ان اكون قد افدتكم

تحياتي

princess mishmisha 06-05-2012 06:19 PM

شكراااا سالم معلوماتك مفيدة

سالم_البرغثي 07-05-2012 05:38 AM

بارك الله فيك اخي يشرفني اعجابكم بما اكتب

تحياتي

الساعة الآن 06:49 PM.