قديم 05-03-2009, 05:12 PM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية mohamed1987_7
mohamed1987_7 mohamed1987_7 غير متواجد حالياً
محمد

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
mohamed1987_7 مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى mohamed1987_7 إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mohamed1987_7
mohamed1987_7 mohamed1987_7 غير متواجد حالياً
محمد

الصورة الرمزية mohamed1987_7

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
mohamed1987_7 مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى mohamed1987_7 إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mohamed1987_7
Egyptairicon السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حبايبي واخواني في الله انا بس كان ليا سؤال انا عايز اعمل رحله جويه بس لما باجي اخطار مطار الاقلاع والهبوط مش بيشتغل معايا المطارات اللي انا عايزها مش جي معايا بس غير مطار الاسماعيليه والاسكندريه وهما دول اللي يعملوا معايا رحله جويه وياريت سؤال تاني برده ياخوه مش بعرف احافظ علي توازن الطياره وانا بعمل take of الطائره الديل بتاعها ينزل لتحت ومش تظبط معايا وتقع مني انا مش عرف الحل انا اتجنيت مع اني مظبط الطائره من جوه مش عارف اعمل ايه ياريت حد يفهمني ويقولي يمكن انا كل اللي بعمله غلط علما باني نزلت كتب الشرح للسيميليتور من المنتدي وجزاكم الله خيرا
mohamed1987_7 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 07-04-2009, 08:00 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية طائر الليل
طائر الليل طائر الليل غير متواجد حالياً
مساعد طيار

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
طائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقة
طائر الليل طائر الليل غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية طائر الليل

مشاهدة ملفه الشخصي
طائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقةطائر الليل يستحق الثقة
افتراضي رد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هل ضبضت الــalttdiud
التوقيع  طائر الليل
هذا هو مكاني المفضل ، ليتني فيه الآن
طائر الليل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2009, 03:41 AM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية pilotayman
pilotayman pilotayman غير متواجد حالياً
فريق الدعم الفني
مابين السماء والارض سحر وعشق لايوصف
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 1
pilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى pilotayman
pilotayman pilotayman غير متواجد حالياً
فريق الدعم الفني
مابين السماء والارض سحر وعشق لايوصف
[[ FS Professional ]]

الصورة الرمزية pilotayman

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 1
pilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى pilotayman
افتراضي رد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

حبايبي واخواني في الله انا بس كان ليا سؤال انا عايز اعمل رحله جويه بس لما باجي اخطار مطار الاقلاع والهبوط مش بيشتغل معايا المطارات اللي انا عايزها مش جي معايا بس غير مطار الاسماعيليه والاسكندريه وهما دول اللي يعملوا معايا رحله جويه وياريت سؤال تاني برده ياخوه مش بعرف احافظ علي توازن الطياره وانا بعمل take of الطائره الديل بتاعها ينزل لتحت ومش تظبط معايا وتقع مني انا مش عرف الحل انا اتجنيت مع اني مظبط الطائره من جوه مش عارف اعمل ايه ياريت حد يفهمني ويقولي يمكن انا كل اللي بعمله غلط علما باني نزلت كتب الشرح للسيميليتور من المنتدي وجزاكم الله خيرا

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.. بالنسبه لسؤالك الاول ما اعرف ايه المشلكه ممكن السيميوليتور ديمو. حاول تجربه مطارات تانيه خارج الجمهوريه.
السؤال الثانى.. اسبب فى ذلك هو انك ترفع وجهه الطائرة قبل وصولك لسرعه الاقلاع. هناك ثلاث سرعات عند الاقلاع بأى طائرة V1,Vr,V2.
(V1) هى سرعه القرار فى تكمل الاقلاع او توقف عمليه الاقلاع لاي سبب يمنعك من الاقلاع كتوقف احد المحركات وهكذا.
(Vr) هى السرعه التى عندها يتم سحب المقود بيسر حتى تقلع الطائره وتطير فى الهواء ويقولو لا تزيد لفه الاقلاع (سحب المقود) زياده عن المحدد لكل طائرة حتى لايحدث ضربه ذيل او انهيار فى خسارة الارتفاع (Stall) وتسقط الطائره على الارض بعد اقلاعها مباشرا.
(V2) هى السرعه التى عندها يتم الاقلاع نفسه ومغادرة المدرج (رفع ملامسه العجل من على سطح المدرج).
ولكل طائره لها سرعه اقلاع معينه ولتحديد هذه السرعه تخضع لظروف كثيرة مثل الطقس ووزن الطائرة وغيره. ولكن فى السيميوليتور يجب ان تقرا جيدا عن الطائرة التى تطير بها لتعرف حدود سرعات الاقلاع ودرجه الارتفاع (Pitch) لطيران امن.
فى الطيران الحقيقي يكون هذا عن طريق جهاز FMC او جداول حدود السرعات والاداء الخاص بالطائرة المستخدمه.
او ممكن فى الطائرات البروفيشنال حسبها على جهاز FMC مثل الواقع. وكله فى الاخر بالتدريب المستمر.
اتمنى ان اكون وصلت الفكرة وسامحنا على التقصير ولو فى اي شئ مش واضح بلغنى وساتابع معك انشاء الله..
تقبل تحياتي العطرة..
التوقيع  pilotayman
pilotayman غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
دروس وشروحات لبرامج الطيران التشبيهي