الملاحظات

موضوع مغلق

قديم 21-05-2010, 12:43 PM  
  مشاركة [ 1 ]
aya elsaied aya elsaied غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
aya elsaied مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
Info هل يعقل

هل يعقل ان يكون معهد للضيافة الجوية لا يملك اوراق ولا اعتماد واحد هل يعقل ان يكون المدربين مضيفين ملحوظة هناك فرق كبيييير بين المدرب للضيافة والمضيف والاخوة المضيفين ياريت تصححو المعلومة ده لو خطا هل يعقل ان يكون صاحب معهد الضيافة دبلوم تجارة هل يعقل ان من تم طرده بعد اسبوعين من طيران الخليج يكون مضيف او مضيفة هل يعقل ان يكون كل هذا بليز عايزة رد من المسؤلين فى المنتدى وبرجاء الرد يكون للمضيفين المدركين المعلومات الكافية للاجابة شكراااااا
aya elsaied غير متواجد حالياً  
قديم 21-05-2010, 03:13 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية Mazin Sabry
Mazin Sabry Mazin Sabry غير متواجد حالياً
Boeing 747-400

Mazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقدير
Boeing 747-400

مشاهدة ملفه الشخصي
Mazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقديرMazin Sabry يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: هل يعقل

وهو إيه إللي بقه يعقل أساسآ

Mazin Sabry غير متواجد حالياً  
قديم 21-05-2010, 03:25 PM  
  مشاركة [ 3 ]
LATIFASTAR LATIFASTAR غير متواجد حالياً
F/A

LATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقدير
LATIFASTAR LATIFASTAR غير متواجد حالياً
F/A

مشاهدة ملفه الشخصي
LATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقديرLATIFASTAR يستحق الثقة والتقدير

يعقل يااخي يعقل كلشي يعقل في هالزمن
LATIFASTAR غير متواجد حالياً  
قديم 21-05-2010, 03:32 PM  
  مشاركة [ 4 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

walahy fe flzmn dah hobl by32lo dh tb homa feeeeeeeen
قديم 21-05-2010, 04:18 PM  
  مشاركة [ 5 ]
فاطيما1984 فاطيما1984 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

فاطيما1984 مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

هاى اية يارب تكونى بخير انا فاطمة مضبفة فى مصر للطيران وحظى كويس ان دخلت النهاردة ياريت اولا تبركولى على قبولى فى مصر للطيران الحمد للة تعب الواحد مراحش على الفاضى عقبال كل اصحابى يارب بصى يا اية انا كنت عايزة اقولك رايى فى الموضوع دة فعلا بما انى كنت فى معهد ضيافة انا قبل ما اتقبل فلى مصر للطيران وقبل ما انضم لمعهد ضيافة سالت كدة عشان اعرف انهو احسن وكان عندى واحد زميلى شغال هناك سالتة كمان وقولتلة اية الى بيميز معاهد الضيافة عن بعض قالى الحاجة الوحيدة الى تميز فعلا انة يكون معتمد من هيئة الطيران المدنى واى معهد يكون معتمد من هيئة الطيران المدنى لازم يكون عندة طيارة لتدريب الطلبة عليها وبما اننا ممعندناش ولا معهد ضيافة معتمد من هيئة الطيران المدنى يبقى كلة زى بعض قولت برضة اتاكد من الموضوع دخلت على مواقع معاهد الضيافة الجوية المعروفة فى اليكس واكتشفت ان فى معهد معتمد من الاياتا حبيت اعرف اية هى الاياتا دية وياترى هو اعتماد وخلاص ولا اعتماد فعلا ذات قيمة وعشان كدة عملت سيرش وعرفت ان الاياتا دية شهادة مهمة لوكلاة السفر والسياحة يعنى خاصة بشركات السياحة وخاصة بالناس المختصين بتسفير الناس والمقال دة كان بيقول فى اولة ان الاياتا هى الاعتماد الاول فى السفر والسياحة يعنى تهم اكتر شركات السياحة ودة رابط الموضع الى لاقيتة ساعتها https://www.iata.org/SiteCollectionDocuments/Documents/FAQIDCardsAR.pdfوملهاش علاقة بالضيافة الجوية دة انا حتى مش لقيت كلمة واحدة اسمها ضيافة جوية وبعد ما احبطت كدة قولت خلاص يبقى فعلا كلة زى بعضة نشوف بقى المصاريف كام وبعدى وقربى من المكان اد اية بقى هو دة الى يهمنى عشان كدة توكلت على ربنا وقدمت وقولت ربنا يستر معاية بقى واشتغل قدمت فى معهد ضيافة فى اليكس ( فى بوكلى ) ولقيت يعنى مصاريفة مش كتيرة والناس هناك مضيفين بجد مش بدرب وبس يعنى عندى مثلا مضيف كان فى الخطوط السعودية بقالة عشرين سنة وعندى مضيف كان فى الامريتس ومضيفة تانية فى مصر للطيران دلوقتى حتى تيتشر الانجليش كانت مضيفة فى الخطوط السعودية وعلى فكرة سهل جدا تقدرى تعرفى الناس دول مضيفين ولا لا من مجرد اسئلة بسيطة بتساليها ليهم زى الفرق الطالب الى فى كلية تربية وبين المدرس الطالب دارس المادة العلمية ولكن المدرس دارس المادة العلمية وكمان عاش اجواء العمل يعنى سهل اوى تعرفى الفرق وعلى فكرة انا بالفعل اتاكدت ان صاحب المعهد دة مكنش مضيف ولا لية علاقة بالضيافة الجوية واتضايقت فى الاول لانى افتكرت انة هيدرسلى ولكن بعد ما قالى انتى عندك 5 مضيفين خبرة هيدرسولك فرحت ومش همنى حاجة انة يكون دارس ضيافة ولا لا واللة يا اية وكل دة وانا حاطة ايدى على قلبى من انترفيوهات شركات الطيران ومش عارفة اذا كان اختيارى للمعهد صح ولا لا بس اطمنت لما لقيت اصحاب لية بيتقبلوا والموضوع ماشى معاهم لحد ما جة اليوم الى كنت مستنياة وهو قبولى فى شركة طيران عربية وبالفعل اتقدمت واتقبلت والغريب انهم سالوا انتى فى معهد اية وبتدرسى اية ولكن ولا سالوا المعهد دة معتمد منين ولا صاحبة مين واتقبلت واخدت ميعاد للكشف الطبى لكنى مش قدرت اروح لان كان عندى حالة وفاة قولت الحمد للة على كدة وخيرها فى غيرها وبالفعل قدمت فى مصر للطيران ونفس الاسئلة هى هى يعنى انا اتاكدت ان شركات الطيران ولا بيفرق معاها انتى فى معهد صاحبة درس ضيافة ولا لا المهم انتى اية مؤهلاتك واستفدتى من خبرة المضيفين الى درسولك ولا لا عشان كدة دلوقتىشوفت ان كلة زى بعضة ومش فارقة اة نسيت اقولك ان الجميل فى الموضوع كمان ان شركات الطيران بتبقى عادلة فى موضوع التوظيف وبتعمل open day للناس كلها لان مفيش ولا شركة طيران مجبرة انها تاخد من معهد معين حتى لو بتروح معاهد معينة مش مشكلة المهم هو انها بتقبل ناس من خارج المعاهد ودة الى انا اتاكدت منة بنفسى فى المعهد بتاعى اسفة على الاطالة ولكنى بيت احكى ليكم تجربتى مع معاهد الضيافة والى عايز يسال اى سؤال انا تحت امرة وربنا يوفقك انتى كمان يا اية
فاطيما1984 غير متواجد حالياً  
قديم 21-05-2010, 06:15 PM  
  مشاركة [ 6 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

فى حاجةمهما اوى فى شركات كتير بتيجى المعهد من غير اوبن داى زى الوفير السعودية الى عندها احدث طيرات بوينج 400 كل المضيفات من المعهد
قديم 21-05-2010, 06:20 PM  
  مشاركة [ 7 ]
cute girl cute girl غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

cute girl مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

احب اقول للانسة اللي بتقول ان الاياتا مالهاش علاقة بالطيران علشان كده كل المعاهد زى بعض الاول انتى تعرفي كلمة iATA اختصار لايه
International Air Transport Association‏
يعنى الاتحاد الدولى للنقل الجوى وده المفروض تكونى درستيه مش بحثتى عنه علي النت
وهعيد لك كلام كنت قولت لعضوة تانية توضح لك انه ماينفعش يتقارن بين المعهدين اساسا لان المقارنة هتبقي صعبة جدا بين مكان اتوظف منه حوالي 400 مضيف ومضيفة واللي بيدرس لك خبرة 20 سنة في الطيران والشركات بتجي في المعهد لعمل انترفيوهات ومعتمد من الاياتا
صعب جدا نقارنه بمكان تانى
cute girl غير متواجد حالياً  
قديم 21-05-2010, 06:23 PM  
  مشاركة [ 8 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

يويووو ازيك ياقمر اخبارك ايه ؟
cute girl غير متواجد حالياً  
قديم 21-05-2010, 06:39 PM  
  مشاركة [ 9 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

احب اقول للانسة اللي بتقول ان الاياتا مالهاش علاقة بالطيران علشان كده كل المعاهد زى بعض الاول انتى تعرفي كلمة iATA اختصار لايه
International Air Transport Association‏
يعنى الاتحاد الدولى للنقل الجوى وده المفروض تكونى درستيه مش بحثتى عنه علي النت
وهعيد لك كلام كنت قولت لعضوة تانية توضح لك انه ماينفعش يتقارن بين المعهدين اساسا لان المقارنة هتبقي صعبة جدا بين مكان اتوظف منه حوالي 400 مضيف ومضيفة واللي بيدرس لك خبرة 20 سنة في الطيران والشركات بتجي في المعهد لعمل انترفيوهات ومعتمد من الاياتا
صعب جدا نقارنه بمكان تانى

ايوة ياكيوت جيرل طيب انا عايزة اعرف اية فائدة هذا الاعتماد فى القبول فى شركات الطيران يعنى انا مش بلاقيهم يقولوليكى انتى فى معهد معتمد من الاياتا والا مكنش اى حد من خارج المعهد اتقبل كمان كيوت جيرل مينفعش نقارن بين عمرين واحد بقالة 5 سنين زى واحد بقالة اقل من سنة المقارنة كدة مش هتبقى عادلة لان بوضوح دة سنة اكبر من دة يبقى اكيد اشتغل من عندة ناس اكتر شى طبيعى وبديهى تقدرى تعملى المقارنة دية لما يكون نفس العمر وبالنسبة للناس الى بتدرس فية انا درست فية والمضيف الى كان بيدينى خبرة 20 سنة فلى الخطوط السعودية وتقدرى تيجى وتتاكدى دة غير ان كمان فى الخبرات الشابة فى الامريتس والخطوط العودية ومصر للطيران ولو مكنش كل دول خبرة مكنش ولا بنت واحدة اشتغلت منة ولكن بالعكس دول اشتغلوا فى اليمنية ومصر للطيران والعربية وكورال بلو والامريتس انا شايفة رغم انة وقتة صغير جدا ومينفعش حتى يدخل فى مقارنة مع حد شغل 400 حد الا ان المهم والاهم من كل دة ان البداية مبشرة جدا جدا جدا وبالنسبة للشركات الى بتنزل المعهد نزولها للمعهد مش مشكلة بعد الى حصل اخر مرة ان اليمنية تيجى ومع ذلك تطلب بنات من المعهد التانى فاصبح مجى شركة الطيران للمعهد مش شى اسبشيل لان لما بتيجى بتطلب بنات من برة لعمل انترفيو معهم من برة وبيتقبلوا واكيد المعلومة دية وصلتك ان بناتنا جم عندكو واتقبلوا فى الانترفيو اليمنية عشان كدة البداية مبشرة اخر حاجة الحمد للة وبالنسبة للوفير وناس فى مسؤلين دخلوا فى منتدى خط الطيران وقالوا لما ننزل هنعمل اوبن داى للجميع حتى لو روحنا المعهد معنى كدة ان مرواح المعهد مش بقى شى كبير خالص
قديم 21-05-2010, 06:46 PM  
  مشاركة [ 10 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

مشكوووووورة زى مبيقولو ياروحى مبروك انك قبلتى فى مصر للطيران بس ياروحى حابة اعرفك حاجة تنفعك كمضيفة iata يعنى international air transportaion ascosation يعنى لو انتى مش فاهمة ادخولى موقع الاياتا اوفwww.authired training center.comافتحى ىnear to you حيجبلك north africa atc مش المعاهد زى بعد يا طمطم المعهد لما تفتحيه حتلاقية الوحيد فى شمال افريقيا المعتمد من الاياتا والمنهج الى حتاخده ان شاء الله فى مصر للطيران ياطمطم الاياتا هى الى بتنظمة ومرتبك +ساعات العمل الاضافية الاياتا هى الى بتحط كل دة وساعات عملك القانونية دةالاياتا المدربين بتوعك ياطمطم حتلاقيهم مش بيشتغلو مضيفين كانو لكن لازم يخدو شهادة معتمدة علشان يدربو المضيفين دة بالنسبة للاياتا المهمة لشركة السياحة انا مش حقولك ياطمطم انا عمى اة فى مصر للطيران لكن شووور انا حعرفهم ان فى مضيفة دخلت مصر للطيران وفهما الاياتا غلط المهم المضيفين مش بيتساو كذلك المكان الى جاين منة مثلا شركات الطيران بتروح للطلبة تصدقى مش بيروحو هما ليهم ماعلينا بالش دةالمعهد معتمد من الخارجية البحرانية +الخارجية المصرية +الوكيل الوحيد فى مصر لطيران البحرين +الوحيد فى شمال افرقيا المعتمد من الاياتا +مسجل فى امن الدولة وده ياطمطم حاجة مهما انتى عارفة قانون الطوارى اى تجمع اكتر من 5 بدون تصاريح اصل انا خطيبى وكيل النائب العام انا عشان كدة مقدرش اروح اى مكان ياطمطم +والدى مركزه مش سهل لازم ادخل مكان محترم وفى النور اعد كدة مستريحة والشركات هى الى تيجى عموما مرسى على وقتك وتجربتك الى اكيد استفد منها

على فكرة يا اية منهج مصر للطيران مش من اياتا والدليل على كدة ان محدش سالنا مثلا انتوا لازم تكونوا فى معهد معتمد من الاياتا دة غير ان منهجى مش مكتوب علية اياتا خالصصصص ولو فرضا كلامك صح هو فعلا معتمد من الاياتا ومعتمد من الدنيا كلها اية فائدة دة وانا شايفة ان شركات الطيران ولا بيهمها اياتا ولا حاجة وبتعمل اوبن داى للجميع الى دارس فى معهد معتمد للياتا ودارسين فى معهد غير معتمد لللاياتا وناس غير دارسة اساسا اكيد لو الاياتا دية اعتماد مهم ولابد كانت شركات الطيران نزلت على المعهد وبس يعنى ولا عملت اوبن داى ولا اخدت من معاهد تانية اوكى انا معاكى فى كل الاعتمادات دية بس لللاسف شركات الطيران لا تسال عنها تمامااااااااااااااااااااااااااااااااا
قديم 21-05-2010, 07:55 PM  
  مشاركة [ 11 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

azyk ya rohy 3mla eh ana m3aky 3la elkhas ok
قديم 21-05-2010, 09:07 PM  
  مشاركة [ 12 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

طبعا ياطمطم مش حتسالك عنها بس انا حابة اعرفك حاجة شركة الطيران انتو قدمتو فى اليمنية تمام والناس كانت محترمة ومرديوش يخليكم تسافرو للقاهرة فجابوكم عندنا فى بتنا اولا احنا مش فارق معانا وثانيا هما ياحبيبتى ميقدروش يدخلو معهد ملوش وجود قانونى +انتو دخلتو العربية من برا احنا العربية جاتلنا فى معلومة عايزاكى تستفسرى عنها اولا فى فرق بين المضيف والاستركتر وحاجة كمان انتى مسالتيش نفسك الخبرات الشابة سابت الطيران ليه لو عايزة الاجابة كلمينى على الخاص فى حاجة وبالدليل

لا يا اية مش معنى ان خبرات شابة يبقوا سابوا شغلهم وحتىلو سابوة دول خلاص معاهم رخصة يقدورا يطيرو ا فى اى مكان ومع ذلك لا كلهم ليسة الحمد للة فى اشغالهم ومستمرين وربنا يوفقهم وبالنسبة لموضوع اليمنية احنا كنا سافرنا القاهرة خلاص واتصلوا بالمقبولين من عندنا وقالولنا احنا كدة كدة جان اليكس والانترفيو ان شاء اللة هيكون فى المعهد التانى صاحب المعهد بتاعنا ساعتها قالهم فى اعتراض ان الشركة تيجى عندنا قالوا لا المكان مش مهم ولكن هما بس كلمونا الاول مكنوش عايزين يزعلوكو وبالنسبة للعربية هى كدة كدة عملت اوبن داى واخدت بنات من المعهدين تقدرى تقوليلى اية الفرق بين بنت من المعهد دة اتقبلت فى العربية وبنت فى المعهد دة اتقبلت فى العربية اكيد مفيش فرق فبلاش نتكلم فى حاجات ملهاش تاثير واقعى نقدر نلمسة فعلا وبالنسبة للوجود القانونى الى بتقولى علية انا همشى معاكى احنا معناش وجود قانى نى تفتكرى دة ماثر فى حاجة فى موضوع قبولنا فى الشركات ولو شركات الطيران بتفكر فى وجود قانونى وغيرة احنا معند ناش مشاكل فى الموضوع دة والدليل اننا مش مستخبين ولا حاجة بالعكس احنا لينا موقع واعلانتنا فى الوسيط كل اسبوع واخبارنا منتشرة يبقى ازاى مش هيكون لينا وجود قانونى انتى عمالة بتقولى حاجات كتير صغيرة اخرحاجة والشركات ولا بتفكر فيها وانا اقدر اقولك شى واحد عشان تقدرى تتاكدى اولا انا ممكن اخدك عندنا المعهد اوريكى الاوراق القانونية اولا لان حتى بالذكاء ازاى انتى بتزاولى مهنة معهد ضيافة جوية وعاملة اعلانات وغيرة وشركات الطيران بتسمع عنك وبعد كل دة يكون الشخص صاحب المعهد دة مثلا متهرب من الضرائب ازاى تعقل لا الى ملهوش وجود قانونى بيستخبى مش بيعمل اعلانات وبيدرس وبيشغل ازاى انت تعقليها على العموم عشان كل الكلام الغريب دة انا اقدر استضيفك عندنا فى المعهد وتشوفى اولا اوراقنا القانونية ثانيا البنات الى اتقبلوا من عندنا وتاخدى عناوين عشوائية وتروحى تسالى عنهم اشتغلوا ولا لا ثالثا تشوفى المضيفين الى بيدرسولى مضيفين فعلا يستاهلوا ولا لا ولو مكنوش خبرة مكنوش علموا البنات دول حاجة عن الضيافة وبالتالى كانوا صقتوا فى الانترفيوهات ولكن بالعكس دول نجحوا واقسملك باللة ان مصر للطيران واليمنية دلوقتى هيموتوا على حد من عندنا وبيكلموا صاحب المعهد مخصوص يسالوة علينا بالاسم واليمنية نفس الشى لان فى بنت اتقبلت فى اليمنية من عندنا وفى نفس الوقت اتقبلت فى مصر للطيران ةكانوا عايزين واحدة مكانها وشافوا صورنا كلنا ومصممين ياخدوا حد من عننا تفتكرى بعد كل دة انا افكر شركة مين الى نزلت المعهد انا كل دة ميهمنيش المهم ان الشركات غير متعاقدة مع معهد معين حتى لو تم الانترفيو فى المريخ خلينا نتكلم بطريقة واقعية مش حاجات صغيرة جدا ااااااااااااااااااااا ولا تهم شركات الطيران فى شى تماما خلينا نتكلم فىحاجات واقعية
قديم 22-05-2010, 04:20 AM  
  مشاركة [ 13 ]
Boeing 747-400

Boeing 747-400

مشاهدة ملفه الشخصي

هاى اية يارب تكونى بخير انا فاطمة مضبفة فى مصر للطيران وحظى كويس ان دخلت النهاردة ياريت اولا تبركولى على قبولى فى مصر للطيران الحمد للة تعب الواحد مراحش على الفاضى عقبال كل اصحابى يارب بصى يا اية انا كنت عايزة اقولك رايى فى الموضوع دة فعلا بما انى كنت فى معهد ضيافة انا قبل ما اتقبل فلى مصر للطيران وقبل ما انضم لمعهد ضيافة سالت كدة عشان اعرف انهو احسن وكان عندى واحد زميلى شغال هناك سالتة كمان وقولتلة اية الى بيميز معاهد الضيافة عن بعض قالى الحاجة الوحيدة الى تميز فعلا انة يكون معتمد من هيئة الطيران المدنى واى معهد يكون معتمد من هيئة الطيران المدنى لازم يكون عندة طيارة لتدريب الطلبة عليها وبما اننا ممعندناش ولا معهد ضيافة معتمد من هيئة الطيران المدنى يبقى كلة زى بعض قولت برضة اتاكد من الموضوع دخلت على مواقع معاهد الضيافة الجوية المعروفة فى اليكس واكتشفت ان فى معهد معتمد من الاياتا حبيت اعرف اية هى الاياتا دية وياترى هو اعتماد وخلاص ولا اعتماد فعلا ذات قيمة وعشان كدة عملت سيرش وعرفت ان الاياتا دية شهادة مهمة لوكلاة السفر والسياحة يعنى خاصة بشركات السياحة وخاصة بالناس المختصين بتسفير الناس والمقال دة كان بيقول فى اولة ان الاياتا هى الاعتماد الاول فى السفر والسياحة يعنى تهم اكتر شركات السياحة ودة رابط الموضع الى لاقيتة ساعتها https://www.iata.org/SiteCollectionDocuments/Documents/FAQIDCardsAR.pdfوملهاش علاقة بالضيافة الجوية دة انا حتى مش لقيت كلمة واحدة اسمها ضيافة جوية وبعد ما احبطت كدة قولت خلاص يبقى فعلا كلة زى بعضة نشوف بقى المصاريف كام وبعدى وقربى من المكان اد اية بقى هو دة الى يهمنى عشان كدة توكلت على ربنا وقدمت وقولت ربنا يستر معاية بقى واشتغل قدمت فى معهد ضيافة فى اليكس ( فى بوكلى ) ولقيت يعنى مصاريفة مش كتيرة والناس هناك مضيفين بجد مش بدرب وبس يعنى عندى مثلا مضيف كان فى الخطوط السعودية بقالة عشرين سنة وعندى مضيف كان فى الامريتس ومضيفة تانية فى مصر للطيران دلوقتى حتى تيتشر الانجليش كانت مضيفة فى الخطوط السعودية وعلى فكرة سهل جدا تقدرى تعرفى الناس دول مضيفين ولا لا من مجرد اسئلة بسيطة بتساليها ليهم زى الفرق الطالب الى فى كلية تربية وبين المدرس الطالب دارس المادة العلمية ولكن المدرس دارس المادة العلمية وكمان عاش اجواء العمل يعنى سهل اوى تعرفى الفرق وعلى فكرة انا بالفعل اتاكدت ان صاحب المعهد دة مكنش مضيف ولا لية علاقة بالضيافة الجوية واتضايقت فى الاول لانى افتكرت انة هيدرسلى ولكن بعد ما قالى انتى عندك 5 مضيفين خبرة هيدرسولك فرحت ومش همنى حاجة انة يكون دارس ضيافة ولا لا واللة يا اية وكل دة وانا حاطة ايدى على قلبى من انترفيوهات شركات الطيران ومش عارفة اذا كان اختيارى للمعهد صح ولا لا بس اطمنت لما لقيت اصحاب لية بيتقبلوا والموضوع ماشى معاهم لحد ما جة اليوم الى كنت مستنياة وهو قبولى فى شركة طيران عربية وبالفعل اتقدمت واتقبلت والغريب انهم سالوا انتى فى معهد اية وبتدرسى اية ولكن ولا سالوا المعهد دة معتمد منين ولا صاحبة مين واتقبلت واخدت ميعاد للكشف الطبى لكنى مش قدرت اروح لان كان عندى حالة وفاة قولت الحمد للة على كدة وخيرها فى غيرها وبالفعل قدمت فى مصر للطيران ونفس الاسئلة هى هى يعنى انا اتاكدت ان شركات الطيران ولا بيفرق معاها انتى فى معهد صاحبة درس ضيافة ولا لا المهم انتى اية مؤهلاتك واستفدتى من خبرة المضيفين الى درسولك ولا لا عشان كدة دلوقتىشوفت ان كلة زى بعضة ومش فارقة اة نسيت اقولك ان الجميل فى الموضوع كمان ان شركات الطيران بتبقى عادلة فى موضوع التوظيف وبتعمل open day للناس كلها لان مفيش ولا شركة طيران مجبرة انها تاخد من معهد معين حتى لو بتروح معاهد معينة مش مشكلة المهم هو انها بتقبل ناس من خارج المعاهد ودة الى انا اتاكدت منة بنفسى فى المعهد بتاعى اسفة على الاطالة ولكنى بيت احكى ليكم تجربتى مع معاهد الضيافة والى عايز يسال اى سؤال انا تحت امرة وربنا يوفقك انتى كمان يا اية

1000 مبروك يا فاطيما
و عايز أسألك سؤال و ياريت تجاوبيني عليه بصراحه
لازم إني أدخل معهد الضيافه ده علشان الشركات تقبلني في الضيافه
ولا ملهوش لازمه

كمان ياريت تقولينا إيه إللي إنتي إتعلمتيه في المعهد حسيني إنه نفعك علشان يقبلوكي

وبالنسبه لمركز تدريب مصر للطيران إللي فتح تدريب للضيافه الجويه
................تنصحيني....................
1- إني أدخل مركز تدريب مصر للطيران
2- ولا أدخل المعهد بتاعك
3- ولا أساسا ملهوش لازمه

شكرااااااااااااااااااااااااااااا

التوقيع  Mazin Sabry

قديم 22-05-2010, 09:19 AM  
  مشاركة [ 14 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

1000 مبروك يا فاطيما
و عايز أسألك سؤال و ياريت تجاوبيني عليه بصراحه
لازم إني أدخل معهد الضيافه ده علشان الشركات تقبلني في الضيافه
ولا ملهوش لازمه

كمان ياريت تقولينا إيه إللي إنتي إتعلمتيه في المعهد حسيني إنه نفعك علشان يقبلوكي

وبالنسبه لمركز تدريب مصر للطيران إللي فتح تدريب للضيافه الجويه
................تنصحيني....................
1- إني أدخل مركز تدريب مصر للطيران
2- ولا أدخل المعهد بتاعك
3- ولا أساسا ملهوش لازمه

شكرااااااااااااااااااااااااااااا

اللة يبارك فيك يا مازن بص يا مازن بالنسبة لموضوع معاهد الضيافة الجوية ان هقولك الحقيقة فى شركات طيران بيبقى من شروطها الاساسية اما عندك خبرة بالطيران يعنى اشتغلت مضيف قبل كدة او انك تكون دارس فى معهد ضيافة جوية دة طبعا مع الشروط الاساسية الانجليش والمظهر دة نوع من الشركات النوع التانى بيتطلب انك مش شرط تكون خبرة فى الضيافة الجوية ولا تكون دارس ولكن المهم والاهم بالنسبة ليهم هو الانجليش يكون بيرفكت بيرفكت عشان لما تروح ال training collage عندهم فى الدولة العربية تعرف تتدرب كويس لان الدراسة عندهم كلها بالانجليش فشوف انت كويس فى الانجليش ولا لا لو مش كويس اوى انصحك تدخل معهد ضيافة تبقى حاجة تدعمك وياريت لو فى نفس الوقت كورس محادثة تبقى كدة انت تمام وبالنسبة لموضوع معاهد الضيافة انا زى ما قلت وهفضل اقول المعاهد كلها زى بعض لا تفرق شيئا لان الشركات بتعمل اوبن داى للجميع وحتى لو معملتش اوبن داى للجميع وراحت معهد معين وكنت انت مقدم السىفى بتاعك بيستضيفوك فى المعهد لعمل الانترفيو وعادى وبتتقبل زى اصحابى الى قبلوا فى اليمنية دة لو شركات بتروح المعهد بس ودة مش هتلاقية لان خد عندك كام شركة جات وعملت اوبن داى وانا اصحابى كلهم اتقبلوا من الاوبن داى دة عندك القطرية والامريتس العربية اليمنية وليسة فانا بقول بقى الى يحدد المعهد هو بعدة وقربة من مكان سكنك ومصاريفة انا اقدر اقولك ان معهدنا اقل المصاريف الموجودة وعندنا خبرات فى الطيران تقدر تيجى اى وقت وتشوف بنفسك اى حاجة على الطبيعة ولكن تقريبا انت من كايرو فانا طبعا بعد معهد مصر للطيران دة يبقى مفيش كلام موسسة كبيرة زى مصر للطيران لما تعمل معهد يبقى كدة فعلا مفيش كلام ولكن مقدرش اقولك تعالى عندنا لاننا الارخص طيب ارخص اوكى ولكن هتصرف مواصلات كتير جدا يبقى هى هى اصرف الفلوس دية وانت فى كايرو وزى ما قلتلك معهد مصر للطيران دة مفيش كلام وعلى فكرة يا مازن فى انترفيوهات شركات الطيران بيسالوا فى حاجات خاصة بالضيافة الجوية انا شوفت دة بنفسى وربنا يوفقنا كلنا ويوفق الجميع و
قديم 22-05-2010, 10:09 AM  
  مشاركة [ 15 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

anty mt2dresh tstdeny ya rohy ana knt fe elm3hd dh men ablk ana 3 bent feh wasmy m3rof 3shan homa 3arfen ana 3mlt el kwys lma 3rft elh2e2a bosy elkan fe el uae dh my2drsh ydkholha halyn +el licenes bta3toh la3,ya thby tt2kdy wbnt sahb elm3hd dh elby2ol enha modefa 3omrha mtart sa3a wkant fm3hdy 3la fkra wblash a2olk hya mshyt men shrkt eltyran leh b3d wsolha b 2weeks dh kfaya wla akml 3momn 2oly lashaboh elhtstdefeny 3ndohm aya elsaied wmhamd beh wmohamed basha babaha byslmo 3lek ya amer
قديم 22-05-2010, 10:12 AM  
  مشاركة [ 16 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

khaleky kda shayfa en elm3ahd zy b3dha llakhr ya gma3a kolkm roho m3hd elbta3 dh ya ret tstryhy
قديم 22-05-2010, 10:40 AM  
  مشاركة [ 17 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

بصى يا اية لو فرضنا ان كلامك دة كلة صحيح من اولة لاخرة اولا المعهد صاحبة دبلوم تجارة وبنت صاحب المعهد مش عارفة اية برضة والمعهد مش معتمد وملهوش وجود قانونى وكل الكلام الى انتى عيزاة وبتحبية وحطى علية كلام اد دة 10 مرات تفتكرى كل دة يهم اى حد عايز يقدم فى معهد ضيافة جوية بصى يا اية بما ننا شوفنا بنفسنا ان اى شركة لما بتيجى بتعمل اوبن داى ومش بتقتصر على المعهد وبس وحتى لو اقتصرت عىلى المعهد بتعمل انترفيوهات مع بنات من خارج المعهد فى المعهد بتاعكو يبقى كدة مش فاضل لينا الا نقاط فرق بسيطة بين كل معهد والتانى الى عايز يقدم فى معهد ضيافة جوية مش بيهمة الا حاجات معينة زى المكان فين وقريب منى ولالا المصاريف كام قليلة ولا كتيرة المدربين الى هناك خبرة ويقدورا ينجحوكى فى الانترفيو والاهم من كل دة فى بنات اتقبلوا من المعهد ولا معهد تدريس والبنات مش بيستفادوا حاجة خالص يعنى كل الكلام الى انت بتقولية دة حتى لو كان صح وفعلا حصل مش مؤثر فى شى فى موضوع قبولك فى شركات الطيران وملوش كمان تاثير على الطالب نفسة فى المعهد تفتكرى انا واحدة مقدمة هناك يهمنى فى اية صاحب المعهد دبوم تجارة هو اى حد بيفتح نشاط لازم يكون عارفة كويس اوى لا ممكن يكون مش عارفة اوى بس مشغل عندة ناس خبرة اكتر من 20 سنة ساعتها حتى لو صاحب المعهد مشى ولا حصل اى حاجة مش مشكلة المهم الناس الخبرة الى بيدرسولى وتفتكرى برضة يهم فى اية بنتة كذا كذا انا مالى هو انا هناسبها ولا حتى اعرفها انا مالى اتا لية حاجات معينة عيزاها فى المكان دة والحمد للة باخدها منها المكان كويس جدا فى منطقة راقية ومصاريفة قليلة وكمان ممكن تتقسط وممكن كمان تتلغى خالص لو انتى يتيمة المضيفين الى هناك فعلا بيفيدونى ولما بدخل اى انترفيو الحمد للة بنجح انا الشركات بتدعى بناتة لللانترفيو اذا كان فى المعهد عندكو او فى الاوبن داى كل دة على افتراض ان كلامك صح بس لللاسف انا مضطرة اقولك ان كلامك دة كلة غلط وملهوش اى اساس من الصحة ولو لية اساس من الصحة مكنتش قولتلك استضيفك عندنا واوريكى كل شى على الطبيعة اوريكى اوراقنا القانونية اوريكى الضيفين الى بيدرسولنا وكام واحد اوريكى كمية البنات الى اتقبلت من عندنا وفى اقل من كام شهر واخيرا اوريكى بنت صاحب المعهد المضيفة المحترمة الى فى مصر للطيران قدوتنا كلنا فى الشكل والاسلوب والتعليم والانجلش وكل شى ولللاسف كلامك كلة مش لية دليل انا كلامى بالمستندات والصور وارقام التليفونات دة ير المقابلات الى هتعمليها هناك لو جيتى مع المضيفين بتوعنا وغيرهم كلامك كلة فى الهوا ومش لية دليل مادى خالصصصصصصصصصصصصصصصصصصصصص
قديم 22-05-2010, 11:07 AM  
  مشاركة [ 18 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

بصى يا اية احنا كل دة فى وضع انك بتهاجمى المعهد بتاعى وانا برد عليك وبقولك الحقيقة عنة ومع ذلك مش جرحت فى معهدك وقولت فية وفية رغم انةفية حاجات كتيررررررررررررررر مش كويسة عدى عندك
1- ملهوش كلمة انا ليا اصحاب هناك بعد ما عملوا الانترفيو ودفعوا الفلوس خلاص والمفروض يبدوا لللاسف استاذة ميرفت تكلمهم تقولهم احنا غيرنا راينا وتعالوا خدوا فلوسكو مش عايزينكو دة اى نشاط تجارى بيتعرف مكانتة وقيمتة من كلمتة
2- اليوم بتاع انترفيو اليمنية جاتلنا الصبح شتايم على الفون بتاع المعهد على ال answer machine وكبرنا دماغنا
3- البنت الجاسوسة الى جات من عندكو عشان تيجى وتعرف اخبارنا واعترفت عندنا ادام الكلاس بكدة بعد ما شوفناها بتصور المنطقة والتدريب بتاع العوم الى كان فى مارينا
4- مرة قابلت واحدة فى انترفيو واقسملك باللة ان دة حصل فعلا قابلت بنت اتكلمنا مع بعض فبتسالنى انتى فى معهد اية قولتلها وسالتها انا كمان انتى فى معهد اية قالتلى من المعهد عندكو قلتلها وبقالك اد اية مخلصة قالتلى سنة قولتلها طيب مش اشتغلتى لية لحد دلوقتى قالتلى اسامة دة الى بيطلع من عندة بينساة
5- يوم انترفيو اليمنية الى كان عندكو مكنش فى كرم الضيافة اطلاقا عاملتوا البنات اوحش معاملة لدرجة ان ميرفت كانت بتخبط على البنات فى التويلت وتقولهم خلصوا بقى بزعى ولا كاننا فى الشارع مش معهد محترم والمفروض انها كانت مضيفة قديمة دة غير انكوا صممتوا تدخلوا الاول فى الانترفيو انتى لما بيجيلك حد فى بيتك مش بتعزمى علية بالاكل ولا بتاكلى الاول
6- اخيرا وليس اخرا نزل اعلان للمعهد من شهر تقريبا قبل انترفيو اليمنية وكتبوا فى الاعلان شركة امريكية عايزة مضيفين للتدريب والشغل قولنا يعقل ان شركة امريكية تطلب بنات من هنا المهم نتصل ونلاقى شخص محترم بيرد وبنقولة طيب اوكى عايزين نقدم بس نقدر نعرف عنوان الشركة دية فين فى كايرو قالنا فى العمارة بتاعة السفارة الانجليزية تقريبا على ما اتذكرفبعتنا ظابط فى القاهرة يسال عن الموضوع دة قالنا يعنى اساسا يعقل سفارة تكون موجودة فى عمارة مع شركة طيران لايوجد سفارة فى عمارة اساسا فى كايرو الا السفارة الاسرائلية واساسا السفارة دية فى منطقة تانية خالص ومع ذلك راح سال هل هناك اى شركة طيران هناك لايوجد تمامااااااااااااااااااااااااااااااا
6- صاحب المعهد يقولك احنا متعاقدين مع كل شركات الطيران ازاى انت متعاقد وهما بياخدوا ناس من برة وبيعملوا اوبن داى للجميع و انا اعرف التعاقد دة بيبقى ان شركة الطيران مش بتاخد من مكان الا المعهد دة زى تعاقدة مع البحرين انتى ينفع يجى يوم تلاقى البحرين عاملة اوبن داى
7 - صاحب المعهد يقولك المعهد عندنا معهد معتمد من مين يقولك الاياتا ومش عارفة اية المهم انت معتمد من هيئة الطيران المدنى دة الهيئة الى المفروض بتعتمد معاهد الضيافة كل الاعتمادات دية جميلة بس فين الاساس
لو عايزة اكتر من كدة اقدر اقولك
قديم 22-05-2010, 02:10 PM  
  مشاركة [ 19 ]
الصورة الرمزية Mîss Rabab
Mîss Rabab Mîss Rabab غير متواجد حالياً
Flight Attendant

شكر غيره: 1
تم شكره 10 مرة في 7 مشاركة
Mîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Mîss Rabab
Mîss Rabab Mîss Rabab غير متواجد حالياً
Flight Attendant

الصورة الرمزية Mîss Rabab

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 1
تم شكره 10 مرة في 7 مشاركة
Mîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقديرMîss Rabab يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Mîss Rabab

سلام عليكم
ياريت الكلام يكون ودي مفيش عصبية او كلام مسيء
في اول واخر بنات وطن واحد
كل الي هنا عيزيين يشتغلو وحققو حلم ضيافة
مبروك لكل بنات مقبولات عقبااال الجميع ,,
مشاكل معهد ده احسن من اخر بتعمل مشاكل في نقاش
مهم يكون حوار هادف يترك انطباع جيد
عند كل الاعضاء الي معانا
من خلالكم بستفيدو
من تجاربكم في انترفيوهات
Mîss Rabab غير متواجد حالياً  
قديم 22-05-2010, 02:14 PM  
  مشاركة [ 20 ]
::FroZen:: ::FroZen:: غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

::FroZen:: مازال في بداية الطريق
::FroZen:: ::FroZen:: غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
::FroZen:: مازال في بداية الطريق
افتراضي Re: هل يعقل

Salo 3ala el naby ya gam3a ma7salsh 7aga :)

rabena yewafa2 el gamiii3 w rabena msh byday3 ta3b 7ad w kol dah nasiiib

ya banat el mafrood tetmano le ba3d el 5er ento el mafrood modeefat fel most2bal ya3ni el el esloob dah msh ma2bool 7'ales

yala ba2a sam3oni za3'roota lel banat el et2balt :P
::FroZen:: غير متواجد حالياً  
قديم 22-05-2010, 02:46 PM  
  مشاركة [ 21 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

مرسى ليكى فروزين على طيبة قلبك بس الاخت اية بدات بالغط وبدون اى وجهة حق وابتدت لاغلط من ساعة ما بدات بالالقاب الغريبة باعتها طمطم وروحى وحاجات غريبة انا مش فاهمة احنا لو اعدين فى سوق خضار كان هيبقى اسلوبنا احسن من كدة ومع ذلك انا مش ناديتها بنفس القابها وبقولها على طول اية وتانى شى دايما حاطة المعهد فى وضع اتهام وبتغلط فية بطريقة مش طبيعية يعنى مش تتكلم فى حاجات واقعية ومهمة زى مثلا المعهد مش بيدرس كويس المعهد مش بيشتغل من عندة ناس المعهد مصاريفة كتيرة يعنى دى الامور الى هى محل حوار لان ناس اكيد جربتها ومن حقها تقول رايها لكن اية بتتكلم على حاجات مش ملموسة ومفيش دليل عليها اوراق قانونية وصاحب المعهد معاة وبنت صاحب المعهد مش عارفة اية يعنى يعقل ان واحدة مش من المقربين لاصحاب المعهد تعرف المعلومات دية يعنى دخلت جوة درج صاحب المعهد وعرفت انة مش معاة اوراق ولا كانت صاحبة بنت صاحب المعهد عشان تقول علية كدة ولا جات المعهد ودرست وشافت اننا معندناش ناس خبرة فى الضيافة الجوية يعنى كلامها كلة غلط وسب دون وجهة حق ودون سبب ومع كل ذلك انا برد بكل احترام وهتلاقينى مغلطتش فيها خالص بس طالما بدانا نتكلم يبقى الى عندى كلة يطلع عن المعهد التانى وعلى فكرة كل الى انا قولتة دة مش غلط فى المعهد التانى لا دية تجارب واقعية حصلت مش عيب انى اقول عليها العيب انى اهاجم وخلاص واسب وخلاص بدون اسباب وبدون شواهد منطقية وواقعية
قديم 22-05-2010, 02:50 PM  
  مشاركة [ 22 ]
Boeing 747-400

Boeing 747-400

مشاهدة ملفه الشخصي

ياريت تقولنا .. التكلفه كام للمعهد ده
مصر للطيران منزله الكورس ب 4800 جنيه
28 يوم

قديم 22-05-2010, 02:53 PM  
  مشاركة [ 23 ]
Boeing 747-400

Boeing 747-400

مشاهدة ملفه الشخصي

كمان يا فاطيما مصر للطيران عامله تدريب
"إنترفيو كورس"
ب 300 جنيه
2 يوم
تفتكري أدخله ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 22-05-2010, 03:02 PM  
  مشاركة [ 24 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

كمان يا فاطيما مصر للطيران عامله تدريب

"إنترفيو كورس"
ب 300 جنيه
2 يوم
تفتكري أدخله ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بص يا مازن انا مش انصحك بكورس الانترفيو بتاع مصر للطيران لان الشركات فى الانترفيو بتكون عيزاك عندك حاجتين واحدة وهى دراستك للضيافة الجوية والتانية هى طريقة حوارك وطريقتك وطريقة اجتيازك لللانترفيو يعنى لو لاقو اسلوبك كويس بس مش عندك خلفية عن الضيافة الجوية مش بياخدوك عشان كدة كورس الضيافة الجوية الكامل افضل بكتير لانة بيدرسلك الضيافة الجوية مع طريقة اجتياز الانترفيوهات يعنى مثلا عندنا بيعملوا لينا انترفيو تشبيهى يعنى مضيفين بيجوا وبيعملوا معانا انترفيو زى الانترفيو الحقيقى بالظبط ومن هنا يبان النقط الى انت محتاج تتقوى فيها زى الخوف والقلق وضعف الانجليش وغيرة دة غير انة بيديك اسئلة الانترفيوهات وبيدربك عليها كويس جدا وبالنسبة لمعهدى انا مصاريفة 3500 وبيقلوا لو انت كويس فى الانجليش يعنى بعد اجراء امتحان معين او ممكن يقلوا خالص لو انت يتيم دة غير ان بيكون فية تقسيط للمصاريف خلال اشهر الدراسة
قديم 22-05-2010, 03:21 PM  
  مشاركة [ 25 ]
Boeing 747-400

Boeing 747-400

مشاهدة ملفه الشخصي

بجد شكرآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ يا فاطيما علي أهتمامك وردك الجميل ده
وبجد إنتي فرحتيني لما قولتي إنك أتقبلتي في مصر للطيران كمضيفه

ربنا يوفقك .. ويساعدك زي ما بتساعدي غيرك كده
قديم 22-05-2010, 06:00 PM  
  مشاركة [ 26 ]
Boeing 747-400

Boeing 747-400

مشاهدة ملفه الشخصي

يا جماعه أنا مستغرب ليه بس كده
أحنا بنفيد بعض هنا بجد
وكمان مش مجال للدعايه عن أي معهد ومزاياه و عيوبه
إحنا هدفنا أكبر من كده
إللي هو الشغل

وبعدين المعهد ده خطوه في حياتكم مش أكتر من كده
قديم 22-05-2010, 06:07 PM  
  مشاركة [ 27 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

walahy ana b2olhom asm3o klam ftema wroho elarkhs aw mtrohosh fe openday
قديم 22-05-2010, 06:10 PM  
  مشاركة [ 28 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

alahom bl3,t alhom fsh7d ana 2olt kol el imfo el a3rfha 3n el two institutes its up to u for every one mersy ya mazn 3la klamk
قديم 22-05-2010, 06:55 PM  
  مشاركة [ 29 ]
samar111 samar111 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

samar111 مازال في بداية الطريق
samar111 samar111 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
samar111 مازال في بداية الطريق

هو معهدك بكام يا ايه ومده الدراسه اد ايه
samar111 غير متواجد حالياً  
قديم 22-05-2010, 07:36 PM  
  مشاركة [ 30 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

hwa msh bta3y wla bta3ha ana btklm 3n m3hd m3tmd men iata wwkel tyran elbhrin welshrkat bt3ml lmsr open day wbtegelna lhd 3ndna fe elm3hd en elmodrbon bto3na mo3tmden elmsaref 5000 weldrasa 4.5 month bs an b2ol mfesh wgh mokrna hram nsawy elm3ahd bb3d + 412 modef khargen menoh elhmd llah bs ana msh btlb en hd yrohoh el m3hd msh mhtag media kfaya elflmgazine wgreenplaza wlnews wel student ely b2o f\as ana msh b3ml d3aya wla btkhn2 ana b2ol en mfesh wgh mokarna no way
موضوع مغلق
][.. استفسارات الضيافة الجوية وسلامة المقصورة ..][