موضوع مغلق

قديم 11-03-2012, 09:27 PM  
  مشاركة [ 1 ]
hakonamatata181 hakonamatata181 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 2
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
hakonamatata181 مازال في بداية الطريق
hakonamatata181 hakonamatata181 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 2
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
hakonamatata181 مازال في بداية الطريق
Egyptairicon انا مش فاهم

أولا انا لسا جديد معاكو هنا و شرف ليا بجد اني أكون معاكمو أنا كان نفسي أدخل طيران بس للأسف عندي مشاكل في أذني و منفعش أقدم.

مش هطول عليكم, و أنا بلعب السميوليتور و بقرب علي اللاندينج بيقولي " please expedite your climb to fl240 aw 180 " و مش فاهم يعني ايه بصراحة ؟

أفيدوني
hakonamatata181 غير متواجد حالياً  
قديم 11-03-2012, 09:54 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية Cpt.Mohammed
Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

الصورة الرمزية Cpt.Mohammed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

Expedite تعني زود معدل الـ Climb او الـ Decesent يعني بدلاً من ان تعمل Climb علي سرعة رأسية 1900 قدم ف الدقيقة , زوده اعلي من ذلك حتي تصل لهذا الأرتفاع في اسرع وقت ...
Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً  
قديم 11-03-2012, 10:31 PM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية محمد احمد عسيري
محمد احمد عسيري محمد احمد عسيري غير متواجد حالياً
Flying Way

شكر غيره: 3,018
تم شكره 6,646 مرة في 3,866 مشاركة
محمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

محمد احمد عسيري محمد احمد عسيري غير متواجد حالياً
Flying Way

الصورة الرمزية محمد احمد عسيري

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 3,018
تم شكره 6,646 مرة في 3,866 مشاركة
محمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقديرمحمد احمد عسيري يستحق الثقة والتقدير

Expedite تعني زود معدل الـ Climb او الـ Decesent يعني بدلاً من ان تعمل Climb علي سرعة رأسية 1900 قدم ف الدقيقة , زوده اعلي من ذلك حتي تصل لهذا الأرتفاع في اسرع وقت ...

مساء الخير كابتن
ولاازيد على شرح الكابتن محمد
يقصد هنا بـ flight level أي مستوى الرحلة عندك طريقتين تسويهم
اذا واجهك مثل climb and maintain fl 240
احذف fl وحط بدالها صفرين
بطريقة حسابية
240 × 100= 24000 قدم
اتمنى ان تكون الصورة واضحة
واتمنى لك التوفيق
محمد احمد عسيري غير متواجد حالياً  
موضوع مغلق
الدعم الفني - طلبات واستفسارات