قديم 20-04-2011, 01:00 AM  
  مشاركة [ 85 ]
الصورة الرمزية omar_mohamed
omar_mohamed omar_mohamed غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
omar_mohamed مازال في بداية الطريق
omar_mohamed omar_mohamed غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية omar_mohamed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
omar_mohamed مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: اصنع بنفسك وحده بحريه لاسلكيه بخامات منزليه(مصــر)

السلام عليكم
اولا : انا انتهيت من الامتحانات و ابدء انفذ المشروع
عندى عدة ملاحظات الرجاء الاهتمام:
1- الوحدة البحرية هذه تسير فى المياه العذبة و الملحة بنفس الغاطس المركب تعوم فى الماء المالح احسن من الماء العذب علشان الكثافة.انا فى الاسكندرية و اجرابها فى البحر طب حضرتك لما عرضت الماكت و هى تسير فى الماء كانت المايه عذبة ولا ايه......
2-
المنشأه العلويه فيها النوافذ مفتو حة علشان تسمح بمرور الهواء بسهولة لتخفيف عن المحرك الهواء يمر بدون ما يصتدم بالمنشاة العلوية فيقلل من سرعتها علشان كد من الخلف مفتوحة طب والنوافذ الجانبية
.................................................. .........................
بخصوص المحرك المراكب كلها بتبقا فيها مسورة واصلة بين المروحة و المحرك و حضرتك فى المركب عملت الغاطس عند بعد النص بشوية علشان متحطش مسورة لها علاقة بمركز الاتزان و الجاذبية على حد ما اعتقد
.................................................. ................................
انا دورت كتير عن اماكن ببع المواتير الصغيرة و اجهزة الارسال و الحمد لله وجدت محل متخصص فى هذا المجال اسمة حمادة الكتورنيات فى المنشية فى شارع النبى دنيال بالاسكندرية و المنشية مركز التجارة فى الاسكندرية .
.................................................. ................................
بس فى مشكلة البطرية اتشحن بالكهرباء ولا فى كل مرة اشترى 6 جنيه بطاريات وبنسبة لمروحة انا حاسس انا تصنعها صعبة و الدفة ايكون له متور طبعا انا فكرت كتير و شفت ان لو حضرتك حريف فى عمل المروحة ممكن تعمل2 وترسلهم لى فى البريد وانا اتحمل نفقات البريد ولك جزيل الشكر .
omar_mohamed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس