قديم 01-04-2018, 04:23 PM  
  مشاركة [ 8 ]
moh.ashraf96 moh.ashraf96 غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

شكر غيره: 0
تم شكره 6 مرة في 6 مشاركة
moh.ashraf96 يستحق التميز
moh.ashraf96 moh.ashraf96 غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 6 مرة في 6 مشاركة
moh.ashraf96 يستحق التميز
افتراضي رد: اريد دراسة الطيران فين وين تنصحوني

.......
😂😂😂..... كويس انك كلمتني والله وعرفتني كدا! ....
طب بقلك ايه انت ازاي تعرف متطلبات الشركات! ...انا اتفقعت عشان اجيب بتاعت مصر للطيران بس ومعرفتش 😂......

هو الاكاديميات الامريكية بردوا نظام ATPL ؟؟؟
+ انا شايف انك ليك خبرة ماشاء الله😂😂 افتيني بقي في اكاديمية اتيس! هي شهادتها كويسة؟؟.
+ وبخصوص السؤال الاخير ! 😂 اقدر اطلع تصريح عمل ومعاه اقامه بس معرفش بردوا 😂😂 اكيد يعني زي السعودية كدا!
..........................
فففففف محتار والله اروح اخد من اني شهاده !.
والمشكله خلاص السنة قربت تخلص !

خش علي موقع اي شركة و انزل تحت خالص خش علي careers وشوف الاشياء اللي عايزنها للتوظيف. او اكتب في جوجل مثلاً Emirates airline pilot jobs recruitments هيجيلك كل حاجة.

مصر للطيران من سنة 2012 منزلتش إعلان توظيف فمتعتمدش عليها اوي الا لو معاك وسطة😂 و عموماً هي بتطلب الرخصة المصرية اللي بتستخرج من مصر هنا فلو مثلاً انتا درست الرخصة الامريكية لازم تيجي و تروح هيئة الطيران المدني و تعادل الرخصة للمصرية و نفس الملام لو درست الاوربية او اي بلد تانية.. بتدفع مبلغ و بيمتحنوك في حاجات و يعادلوا الرخصة بس الله و اعلم كام.

اتيس معرفش عنها حاجة بصراحة لاني مش مهتم اوي بجنوب افرقيا بس في ناس كتير ممكن تساعدك لو بتسال عليها.

اخر حاجة، مش هينفع تشتغل طيار في اوربا لانهم عندهم قوانين بتنص اني مدخلش حد الاتحاد الاوربي يشتغل و انا عندي مواطن اوربي يقدر يشغل المكان دة و اوربا فيها طيارين كتير مش شغالين بردوا فانهم يجيبوا ناس من برة دة شبه مستحيل في المجال دة بالذات ، اللي ممكن يجيبوا في مهن هما مش قادرين يغطوها زي طب بقي او اي حاجة.

امريكا نفس الكلام عندهم وفرة كتيير في الطيارين في ليه يجيبوا واحد يشتغل من برة البلد و ياخد مكان مواطن؟ في فيزا مثلاً اسمها F-1 دي بتسمحلك تشتغل 12 شهر بعد التخرج كمدرب طيران و دي بعض الاكاديميات بتقدمها انما انك تشتغل هناك في شركة و تعيش و كدة دة لازم تكون معاك جرين كارد او مواطن هناك غير كدة لا.

و برضو متستعجلش ، استني و شوف و لف وافهم كل حاجة وشوف الانسبلك و اسأل ناس كتير لان المبلغ اللي بيدفع مش قليل فلام تدور و تعرف كويس ان الموضوع مش بسهولة بتاعت تشتغل في راين اير لحد 1500 ساعة و بعد كدة شركات تكلمك و كدة ، life is not that easy bro😂 انا ليا اصحاب اوربيين و قاعدين في بيوتهم برضه و مش لاقيين شغل 😂 بص الموضوع مش مستحيل بس مش سهل ، لازم تخطط كويس و تفكر في اللي انتا داخل عليه و ان اول شغال ليك هيكون اصعب شغل و لازم تكافح و تضحي كتير علشان توصل انما مش مستحيل. و كل اللي لي حلم بإذن الله طول ما هو بيسعي هيوصل
moh.ashraf96 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس