قديم 29-09-2009, 02:03 AM  
  مشاركة [ 28 ]
الصورة الرمزية captain_medo
captain_medo captain_medo غير متواجد حالياً
كابتن طيار

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
captain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

captain_medo captain_medo غير متواجد حالياً
كابتن طيار

الصورة الرمزية captain_medo

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
captain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقديرcaptain_medo يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: مشروع نقل جرافيك الاكس لل 2004 ( لخبراء المحاكيين فقط !!!)

[QUOTE=a.a.b1414;748052]معليش اخوي ولكن بما انك استطعت ان تنقل بعض الملفات اتمنى انك تخبرني بها وحجمها كلها (الملفات المنقولة) لانه فيه في بالي فكرة واتمنى تضبط واذا تقدر تجمعها في ملف واحد ويكون مضغوط افضل وترفعها وتشرح لي فين كل ملف اضعه اكون لك ممنونا لانه اعرف واحد معاي عنده خبرة بالملفات والرسم والتعديل والبرمجة

وارجو الرد السريع[/
QUOTE]

اهلا بيك يا كابتن مبدئيا انا لم اعدل في الملفات بتاتا وخدتها كدة طازة ولوني من وجهة نظري دة غلط برغم انو لم يؤثر على جهازي باى شيء لاني نقلت ملفات قليلة جدا لكن غيرو الصحراء الحمدلله لكن انا الان اسعى لتغيير الريزليوشن بتاعها ليكون متوافق تماما مع المحاكي 2004 عن طريق برنامج اسمة على ما اعتقد DXTBMP اما لو عايز الطريقة المبدئية اللي انا عملتها ستكون هكذا :
اذا كان عندك المحاكي اكس اذن كل ماعليك انك تدخل الى هذا المسار
\flight simulator x\Scenery\World\Texture

ثم تتبع الخطوات في هذة الصورة وخصوصا طريقة عرض الملفات

ثم تنقلها الى نفس المسار ولكن في المحاكي 2004
\flight simulator 2004\Scenery\World\Texture

وايضا اعمل ملف باك اب اذا اردت للرجوع للملفات الاصلية
ومعاهم الثري دي لايتس والبلووم لايتس ليتغير المحاكى اما الباقي من الجرافيكس اعطيني وقت لتجهيز اكثر شيء ممكن منة

السلا عليكم

الموضوع مش مستحييييييييييييييييييييييل

و الأثبات عندى

اتفضلو

https://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=67&t=42347&sid=d8157fe73a35b742f09 80c0b9433afeb&start=0

الرجل ده استطاع ان يحول السحب من ال REX2.0 الى FS9 و اتفرجو على الصور

و الله لو عندى السحب بالمنظر ده فى ال FS9 لكنت ضربت ال FSX بالجزمة

هو قايل ان جميع التكتورز قابلة للتحويل ماعدا المياه و هو كاتب الفكرة الرئيسية بس للأسف لم افهمها لأنى لست مبرمج

و لذلك ارجو من خبراء البرمجة يقرو الموضوع كامل الصفحة الأولة و الثانية و يقلى رأيه

بلا يا جماعة عايزين نعمل حاجة حلوة

و ايضا شوفو الصور بتاعت ال REX لل FS9 و بعدين اتكلموا بس للأسف لم يصدر بعد

منتظر رددود الخبراء

تحياتى

ايوا كدة يا ميروووو قولهم ان مفيش حاجة مستحيلة ,, اى حاجة بالتفكير تبقى سهلة واننا نحاول نكسر العوائق يكون احسن من الوقوف قدامها اظن في اخر خمس مشاركات حصل تتطور هايل ان الجرافيك يتنقل ومسك الختام مشاركتك لكن ماتبقى الان هو ان حد يجيبلي برنامج ريكس عشان النت عندي مش سريع للدرجة دية وبعد كدة نطبق اللي قال علية البرنس اللي عمل النقل دة وبعد كدة لن يتبقى شيء مستحيل فعلا غير تعديل المياة ووضع السيارات في الشوارع والخدمات في المطارات ومين عارف ممكن نلاقي حل لحاجة منهم مين عارف التفكير يصنع الاساطير ,,,تحياتي
captain_medo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس