قديم 03-06-2009, 06:06 PM  
  مشاركة [ 60 ]
الصورة الرمزية iaaz1000
iaaz1000 iaaz1000 غير متواجد حالياً
][.. خط الطيران ..][

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
iaaz1000 مازال في بداية الطريق
iaaz1000 iaaz1000 غير متواجد حالياً
][.. خط الطيران ..][

الصورة الرمزية iaaz1000

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
iaaz1000 مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: بمناسبه افتتاح القسم الجديد:أسهل و أبسط طريقه لعمل سينري حقيقي بصور من الأقمار الصناعيه,

1)المنطقه البيضاء , بسبب ان هذه المنطقه ملهاش تغطيه علي سيرفر ياهوو بريزولوشن 1 , المشكله دي واجهتني مع أول سينري عملته,في نقس المنطقه بالظبط ,شلت السينري و عملت واحد جديد و قمت بتصغير منطقه التغطيه بحيث اني تجنبت المنطقه البيضاء ,
و زي مقلت , اتأكد ان المنطقه اللي مختارها مغطاه بالريزولوشن المطلوبه بانك تعمل زوم 1 و تلف في المنطقه المختاره و تتأكد ان كل التكستشورز موجوده

2)عندي نفس المشكله , لسه بدورلها علي الحل , المشكله من السيميوليتور نفسه مش البرنامج , السيم مش حاطت المباني دي في الأماكن المظبوطه ,أخلص امتحان ان شاء الله و أفضالها

3)ده طبيعي لأن الصور الطبيعيه درجه لونها مختلفه تماما عن التكستشورز الصحراويه بتاعت السيم , الحل اني غطيت مساحه كبيره حول القاهره بريزولوشن 5 (شوف صوره التغطيه الموجوده في الموضوع)

4)جرب تستخدم Virtual Earth , service 3 أنا عن نفسي أستخدمت الفرتوال ايرث و ليس الياهو,

ممكن يتم عن طريق جوجل ايرث لكن مش عن طريق البرنامج ده , الموضوع ده بيتم انك تحمل صوره كبيره من جوجل ايرث (علي أساس انه الأفضل و الأحدث) و تستخدم ال SDK اللي بيجي مع السيم , لكن ده أصعب بكتير من استخدام البرنامج ,المشكله هنا ان عمليه التحميل من جوجل ايرث صعبه , و عمليه التحويل عن طريق ال SDK أيضا صعبه .

5) فقط ضع محتويات مجللد اللايت بلوم في مسار السيميوليتور , و شغل السيميوليتور , و اضغط علي shift+F12 لتشغيل و قفل المؤثر ,

6) الطائره هي ال Extra 300c الديفولت (الخاصه بسباق ريدبول)

7)استخدم Windows Movie maker لتحويل الفيديو المنتج من فرابز , سيكون أفضل بكثير من البرنامج الذي تستخدمه ,

ممكن تشرحلي لو تكرمت استاذ marwanhamed كيف اخلي الانوار الليلة في المدينة تبان وكمان البحر بعد
تركيب الصورة من الحقيقة
التوقيع  iaaz1000
iaaz1000 غير متواجد حالياً