قديم 21-09-2017, 04:30 PM  
  مشاركة [ 19 ]
فرعونية حلوة فرعونية حلوة غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
فرعونية حلوة مازال في بداية الطريق
فرعونية حلوة فرعونية حلوة غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
فرعونية حلوة مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: عايز افتح شركة سياحة

تحية طيبة اخي الفاضل

كان من امنيات حياتي فى فترة من الفترات عمل شركة سياحة ، لكن :

- منذ أواخر التسعينات و تم تغيير الرسوم و التأمين و المبالغ اللازمة نهاية بالتبرعات الاجبارية الان و اصبح المبلغ رهيب زى ما انت سمعت .

- غرضك من شركة السياحة :
(أ) شركات يرخص لها فى مباشرة جميع الاعمال ( داخلية / خارجية / حجز تذاكر / حج و عمرة ) .
(ب) شركات يرخص لها فى مباشرة اعمال بيع أو صرف تذاكر السفر
(جـ) شركات يرخص لها فى مباشرة الاعمال النقل من برية وبحرية وجوية ونهرية لنقل السائحين .
و كل نوع لة مصاريفة زمان كان الشركة أ = 100 الف ، ب = 20 الف ، ج = 8 الاف جنية ، دلوقتي بطلت أسأل من زمان عشان الجناااااان

أهم نوع هو النوع الاول عشان تأشيرات العمرة و الحج و دي ممكن توقف اى شركة على رجليها و قلبك جامد مع شوية شغل في السياحة الداخلية .
أعتقد ان غرضك هو الشركة (ب) و هو اقل فى الرسوم من ( ا ) لكن لازالت التكاليف كبيرة جداً علي اى واحد بيقول يااااااا هادي يا رب .

طيب الخلاصة عشان الاحباط :

انا راى تشوف شركة انت تشتغل فيها و تفهم الدنيا ماشية ازاى ، و بعدين تشتغل من الباطن لحسابك ( بمعرفة الشركة لانك ها تتعرف ها تتعرف ) ، و لما تعمل علاقات و تعرف الدنيا ماشية ازاى مع قرشين ، تبتدى تعمل شركة ( ج ) كصورة عامة و ترخيص و وجهه للعمل و بعدين ربنا يكرمك و يكرمنا و يمكن يغيروا القوانين العبيطة المنظمة للسياحة .

- أو تشوف ترخيص شركة قديمة و تحاول تشترية ، لكن لازم تسأل في وزارة السياحة عن الشركة دى عليها غرمات / موقوفة / الملاك المسجليين فى الوزارة عشان ما تلبسيش في الحيط ..... و لازم تسأل كويس قوي بصورة رسمية و غير رسمية لان ممكن حد يكون موصي انك لما تسأل يقولوا كل حاجة تمام و بعد ما تستلم تفاجاء بما لا تشتهي الانفس ، و في محاميين بتبقي شغلتهم الموضوع دة

، يا اما تاخد فرع لشركة و تدفع الرسوم و تجهيز المكان ، و تديهم نسبة من الارباح حواليى من 20% : 25 % ، و انت و شطارتك خصوصاً في الحصول علي حصة من تاشيرات الحج .

راى الشخصي ادخل المجال لو انت غاوي ، اتعلم شوف الكبار بيعملوا اية ، مثلاً :
في ناس عملت شركات بالقانون الجديد الاجباري تعمل سياحة مش عارف كام مليون جنية في 3 سنوات ؟؟؟
و علية خدوا رخصة ، و كل سنة بيضربوا فواتير شغل و يسلموها و طبعاً مفيش علاقة بين الضرائب و وزارة السياحة ، و شوية و ها ينزل لهم حصة حج و عمرة و تبقي شركة قيمتها ملايين لو حبوا يبعوها ( صيااااااعة و شقااااااوة و تحايل اختار اللى يعجبك ).

السلام عليكم
من فضلك هو حضرتك بتشتغل في المجال بقالك كتير؟ ما شاء الله معلوماتك ممتازة بس لو سمحت لو انا مش في المجال وعايزة اتجه ليه اعمل ايه عشان اخد خبرة بسرعة
فرعونية حلوة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس