:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ها يوجد دراسه طيران في نيويورك؟؟ (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=134403)

seif samir 10-04-2013 03:52 AM

ها يوجد دراسه طيران في نيويورك؟؟

السلام عليكم
كنت عايز اعرف هل يوجد مدارس طيران في نيويورك ستي؟؟
و كم تكلفتها تقريبا؟؟
و عدد الساعات و الرخص اللي بحصل عليها و طبعا اسمها
السلام عليكم

أمير النهرين 10-04-2013 05:41 PM

نعم يوجد مدارس طيران في نيو يورك لكن لو كان لك خيار أخر غير نيو يورك افضل من جميع النواحي (الماديه التعليميه والنفسيه)

نيو يورك اغلى ولايه في امريكا على حد علمي و فيها ازمه سكن ومدينه ضوضاء و مشاكل كثيره

مدارس الطيران هناك هي اغلى المدارس في امريكا ولا يوجد اي فرق في التدريب (هاذ في حال ان نحن فرضنا مدارس نيو يورك زي مدارس امريكا بشكل عام)

الايرسبيس حقها مزدحم ... لا اعرف اذا كانت لديك خبره مسبقه للطيران لكني سأشرح لك اياها

لما يكون الايرسبيس (المجال الجوي) مزدحم بيصعب عليك ان تأخذ حريتك في الطيران و الارتفاع الي تحتاجه وتكون متقيد بشكل كبير جداً و اي خطى منك ممكن تدخل في مشاكل و بتكون نوعاص ما خطيره على الطلاب الجدد خصوصاً لما يكونو طايرين سولو
وبما انو انت ماتقدر تاخذ راحتك في الطيران وهاذ بينعكس سلباً عليك لانك لازم تزيد ساعات الطيران عشان تقدر تخلص المحاضرات كلهم وتذطر تدفع اكثر

هاذ الايرسبيس حق نيو يورك

غير كذى الاسعار هنالك غاليه سواء كان لمدارس الطيران او وقود الطائرات و الضرائب الباهضه و السكن ايضا غالي ولو كنت تحتاج معهد انجليزي برضو غالي نار و كثره الازدحامات..ناهيك عن الطقس في الشتاء يكون متعب جداً ولا تستطيع الطيران

حاول تلاقي مكان ثاني غير نيو يورك و ان شاء الله بنساعدك

رضا محمد 11-04-2013 01:01 AM

الايرسبيس بتاع نيو يورك زحمة اوى وكله باين فى الخريطة اهو :D

pilot A380 11-04-2013 11:36 AM

نصيحة منى أبعد عن عواصم البلاد اثناء دراستك للطيران لأن الترافيك بيكون عالى من حيث الطائرات ،، ايضاً المعيشة .. إلخ ،، كما ذكر الأخ أمير النهرين
بالنسبة لى افضل الولايات للدراسة هى فلوريدا
موفق بإذن الله
...

seif samir 11-04-2013 05:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمير النهرين (المشاركة 1300124)
نعم يوجد مدارس طيران في نيو يورك لكن لو كان لك خيار أخر غير نيو يورك افضل من جميع النواحي (الماديه التعليميه والنفسيه)

نيو يورك اغلى ولايه في امريكا على حد علمي و فيها ازمه سكن ومدينه ضوضاء و مشاكل كثيره

مدارس الطيران هناك هي اغلى المدارس في امريكا ولا يوجد اي فرق في التدريب (هاذ في حال ان نحن فرضنا مدارس نيو يورك زي مدارس امريكا بشكل عام)

الايرسبيس حقها مزدحم ... لا اعرف اذا كانت لديك خبره مسبقه للطيران لكني سأشرح لك اياها

لما يكون الايرسبيس (المجال الجوي) مزدحم بيصعب عليك ان تأخذ حريتك في الطيران و الارتفاع الي تحتاجه وتكون متقيد بشكل كبير جداً و اي خطى منك ممكن تدخل في مشاكل و بتكون نوعاص ما خطيره على الطلاب الجدد خصوصاً لما يكونو طايرين سولو
وبما انو انت ماتقدر تاخذ راحتك في الطيران وهاذ بينعكس سلباً عليك لانك لازم تزيد ساعات الطيران عشان تقدر تخلص المحاضرات كلهم وتذطر تدفع اكثر

هاذ الايرسبيس حق نيو يورك

غير كذى الاسعار هنالك غاليه سواء كان لمدارس الطيران او وقود الطائرات و الضرائب الباهضه و السكن ايضا غالي ولو كنت تحتاج معهد انجليزي برضو غالي نار و كثره الازدحامات..ناهيك عن الطقس في الشتاء يكون متعب جداً ولا تستطيع الطيران

حاول تلاقي مكان ثاني غير نيو يورك و ان شاء الله بنساعدك

اشكرك كابتن
بارك الله فيك
بس تنصحني اروح فين في فلوريدا
و يكون سعرها كويس؟

seif samir 11-04-2013 05:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1300182)
الايرسبيس بتاع نيو يورك زحمة اوى وكله باين فى الخريطة اهو :D

ههههههههههه ماشي يا عم متشكرين يا بريء

seif samir 11-04-2013 05:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilot A380 (المشاركة 1300235)
نصيحة منى أبعد عن عواصم البلاد اثناء دراستك للطيران لأن الترافيك بيكون عالى من حيث الطائرات ،، ايضاً المعيشة .. إلخ ،، كما ذكر الأخ أمير النهرين
بالنسبة لى افضل الولايات للدراسة هى فلوريدا
موفق بإذن الله
...

شكرا جزيلا كابتن
بس تنصحني اروح فين ففلوريدا؟
و كام السعر و الرخص؟

رضا محمد 11-04-2013 07:52 PM

افكس من نيو يورك والله انا قولت عمى هناك ومش هشيل هم السكن وبتاع بس لما جيت حسبتها لاقيت انها اغلى كمان
وكمان فوق كل دا زى ماكابتن توفيق قال مش هتعرف تطير وكدا
خلينا فى فلوريدا

seif samir 13-04-2013 12:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1300344)
افكس من نيو يورك والله انا قولت عمى هناك ومش هشيل هم السكن وبتاع بس لما جيت حسبتها لاقيت انها اغلى كمان
وكمان فوق كل دا زى ماكابتن توفيق قال مش هتعرف تطير وكدا
خلينا فى فلوريدا

ربنا يجيب اللي فيه الخير إن شاء الله
شكرا يا حبي

رضا محمد 13-04-2013 12:04 PM

ان شاء الله خير ياحوب

Y.S.F 13-04-2013 10:25 PM

شوف تقرير افييتر كولج لامير النهرين وان شاء الله بتغير رايك :mic-me:

https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=120312

seif samir 19-04-2013 01:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Y.S.F (المشاركة 1300659)
شوف تقرير افييتر كولج لامير النهرين وان شاء الله بتغير رايك :mic-me:

https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=120312

فعلا غيرت رأي
شكرا كابتن

رضا محمد 19-04-2013 11:38 AM

اى خودعة :D

seif samir 19-04-2013 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1301424)
اى خودعة :D

هههههههههه شكرا يا عم

Abu Bakr 19-04-2013 09:06 PM

أنا لا اعرف نيويورك والمجال الجوي تبعها ولكن أطير في تكساس قريب من مجال مطار فورت ورث دالاس الكلاس تبعهم Bravo يعني مثل نيويورك وبصراحة أنا اعشق الطيران داخل كلاس برافو يعني بتتعلم مزبوط كيف تطير داخل اجواء مزدحمة و عندك جيت و غير هيك بتتعلم المحادثة مزبوط و بالتالي لو عرفت كيف تتعامل مع هذا الكلاس وكيف تقدر تطير فيه وما عندك اي مشاكل رح يكون سهل عليك جدا انك تطير في مجال جوي في العالم لانو منطقة نيويورك او دالاس تعتبر من اكتر المطارات ازدحاما في العالم . هذا رح يكون صعب طبعا على الطالب السولو متل ما قال اخونا امير النهرين بس لو الطالب عنده الخبرة او على الاقل معاه برايفيت انسترومنت رح تكون مجرد متعة صدقوني .

seif samir 20-04-2013 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Bakr (المشاركة 1301506)
أنا لا اعرف نيويورك والمجال الجوي تبعها ولكن أطير في تكساس قريب من مجال مطار فورت ورث دالاس الكلاس تبعهم Bravo يعني مثل نيويورك وبصراحة أنا اعشق الطيران داخل كلاس برافو يعني بتتعلم مزبوط كيف تطير داخل اجواء مزدحمة و عندك جيت و غير هيك بتتعلم المحادثة مزبوط و بالتالي لو عرفت كيف تتعامل مع هذا الكلاس وكيف تقدر تطير فيه وما عندك اي مشاكل رح يكون سهل عليك جدا انك تطير في مجال جوي في العالم لانو منطقة نيويورك او دالاس تعتبر من اكتر المطارات ازدحاما في العالم . هذا رح يكون صعب طبعا على الطالب السولو متل ما قال اخونا امير النهرين بس لو الطالب عنده الخبرة او على الاقل معاه برايفيت انسترومنت رح تكون مجرد متعة صدقوني .

شكرا جزيلا كابتن
بارك الله فيك
بس الاخوه بتقول بردو فلوريدا حلوه؟
ايه رأيك؟

رضا محمد 20-04-2013 12:02 PM

أعمل الصح (ايموشن غسان مطر )

seif samir 26-04-2013 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Bakr (المشاركة 1301506)

شكرا جزيلا يا كابتن باربك الله فيك

seif samir 26-04-2013 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1301576)
أعمل الصح (ايموشن غسان مطر )

هههههههههههههه ماشي يا حبي

الساعة الآن 09:29 PM.