:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ابحث عن أصدقاء للدراسة معا في جنوب افرقيا (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=132602)

محمد شكري 13-02-2013 07:28 PM

ابحث عن أصدقاء للدراسة معا في جنوب افرقيا

السلام عليكم

انا محمد شكري من مصر عندي 19 سنة و ابحث عن أصدقاء للدراسة في مدرسة
trans africa aviation و موقعهم علي الانترنت https://www.taa-t.co.za في جنوب افرقيا, الميزة اننا لو رحنا كمجموعة بيبقي فيه تخفيض 7 الاف دولار لكل شخص فينا. يعني انا فكرت لو وفرنا المبلغ ده و ممكن نعمل بعد كدة تيب ريتنج

الدراسة تكلفتهابعد التتخفيض هيكون 34 الف دولار شاملة كل الرخص و شاملة دراسة اللغة الانجليزية لمدة 20 اسبوع و انا اللي قال لي علي المدرسة صاحبي بيدرس هناك دلوقتي و بيشكر لي في المدرسة و نظمها

اي حد جاد فعلا يسافر معايا ياريت يبعتلي علي الاميل بتاعي
[email protected]

ahmedhhvh 13-02-2013 09:17 PM

ايه الشهادة الي بتديهالك المدرسة ؟؟

وكام مدة الدراسة وعدد الساعات ؟

ahmedhhvh 13-02-2013 09:19 PM

والسعر شامل السكن والاكل برده ولا الرخص بس ؟

وكم عدد العدد المطلوب للتخفيض ؟

وامتى ناوي تبدا الدراسة ؟

ashur 13-02-2013 10:15 PM

على مااعتقد يعطولك caa

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhhvh (المشاركة 1290485)

HawasAlAli 14-02-2013 01:50 AM

انا ارغب بالدراسة في جنوب افريقيا ولكن ماهي الرخص وكم عدد الساعات؟
https://www.facebook.com/hbaghdady1
[email protected]

محمد شكري 14-02-2013 05:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhhvh (المشاركة 1290484)
ايه الشهادة الي بتديهالك المدرسة ؟؟

وكام مدة الدراسة وعدد الساعات ؟

الشهادة اللي بيعطوهالك هي الشهادة الخاصة بجنوب افرقيا هي معترف بيها في كل دول العالم بس بعد طبعا اما بتسوي معادلة في الدولة اللي انت راغب تسافر ليها

مدة الدراسة 14 شهر
عدد الساعات 200 ساعة

محمد شكري 14-02-2013 05:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhhvh (المشاركة 1290485)

هو السعر ده غير شامل, بس عندهم مكان لاقامة الطلبة مجهز بحمام سباحة و جيم و شامل الثلاث وجبات الاكل اليومية بأسعار معقولة جدا
مطلوب مجموعة من 5 افراد و احنا دلوقتي تلاتة و باقي اثنين بس

ناوي ابدأ اول ما اكون المجموعة ان شاء الله

محمد شكري 14-02-2013 05:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HawasAlAli (المشاركة 1290518)
انا ارغب بالدراسة في جنوب افريقيا ولكن ماهي الرخص وكم عدد الساعات؟
https://www.facebook.com/hbaghdady1
[email protected]

الرخص هي
البريفت و الكومرشل و الملتي انجن و الانسترمينت
عدد الساعات 200 ساعة

MOHEMD AL-DRDIRI 21-02-2013 04:27 PM

الدراسة تشمل ساعات الطيران ؟

MOHEMD AL-DRDIRI 22-02-2013 03:23 PM

طيب كم سعر الدراسة هناك؟
واذا كان السعر مناسب بإذن الله ممكن اطلع معاكم

ameer_s 23-02-2013 06:57 PM

ربنا يسهل ...

mr.abdo 23-02-2013 10:04 PM

يعني سعرها 127.489 ريال سعودي ممممممممممم لا بأس به

رضا محمد 23-02-2013 10:21 PM

أحلى شء فيها الانجليزى

رويال 23-02-2013 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.abdo (المشاركة 1291951)
يعني سعرها 127.489 ريال سعودي ممممممممممم لا بأس به

اذا كان السعر فيعتبر رخيييييييييص جدا جدا مقارنة هنا بالسعوديه

السعوديه هنا ب 400.000

رضا محمد 23-02-2013 10:38 PM

بس الشهادة قوية زى أمريكا !!؟

المحب لله 26-02-2013 02:14 PM

اقتباس:

بس الشهادة قوية زى أمريكا !!؟
شهادة جنوب افريقيا ليست مثل امريكا
بل شهادة جنوب افريقيا اقوى ، لانها منهج الرخص الاوربيه

a.douha 25-03-2013 04:28 PM

متى تبدأ بها الدراسه انا احمد ممدوح من مصر 18 عام لكن لا ازال ابحث في موضوع الطيران هذا

a.douha 25-03-2013 04:41 PM

صححني ان اخطئت
الأكاديمية: TRANS AFRICA AVIATIOM
المكان:SOUTH AFRIKA
الرخص: البريفت و الكومرشل و الملتي انجن و الانسترمينت
عدد الساعات : 200
السعر:34 الف دولار ان كنا 5 و الواحد ب41 الف دولار

و ما هو معدل المعيشه في جنوب افريقيا في الشهر و كما قلت مسبقا متى تبدأ بها الدراسه

رضا محمد 26-03-2013 09:55 PM

'طيب فى امريكا ب 35 الف دولار مع كورس انجلش و 250 ساعة

ashur 27-03-2013 02:41 AM

اخي بجنوب افريقيا يعطوك caa وتختلف عن الاوربية والامريكية

MOHEMD AL-DRDIRI 05-05-2013 12:09 AM

ان شاء الله انا راح ادرس في جنوب افريقيا بس محتاااج بعض المساعدة منكم...
انا ابغى اعرف كم سعر الاكادمية لهذه السنة وايش العروض الجديدة الي تقدمها الاكادمية ؟

نادر عبدالرحمن 05-05-2013 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد شكري (المشاركة 1290465)
السلام عليكم

انا محمد شكري من مصر عندي 19 سنة و ابحث عن أصدقاء للدراسة في مدرسة
trans africa aviation و موقعهم علي الانترنت https://www.taa-t.co.za في جنوب افرقيا, الميزة اننا لو رحنا كمجموعة بيبقي فيه تخفيض 7 الاف دولار لكل شخص فينا. يعني انا فكرت لو وفرنا المبلغ ده و ممكن نعمل بعد كدة تيب ريتنج

الدراسة تكلفتهابعد التتخفيض هيكون 34 الف دولار شاملة كل الرخص و شاملة دراسة اللغة الانجليزية لمدة 20 اسبوع و انا اللي قال لي علي المدرسة صاحبي بيدرس هناك دلوقتي و بيشكر لي في المدرسة و نظمها

اي حد جاد فعلا يسافر معايا ياريت يبعتلي علي الاميل بتاعي
[email protected]

هل انت متاكد من هذا الكلام لان السعر جمييييل جدا؟ واحب ان تعطيني معلومات اكثر عن الدراسه في الاكاديمية وكم تكلفة السكن و كيفية الاسعار هناك.
جنوب افريقيا مستواها مثل الدول الاوربيا، لان البعض بمجرد ما يسمع كلمة افريقيا يتوهم باشياء اخرى. و رخصة الCAA ايضا تعتبر تقريبا نفس الJAA و المواد الذي يدرس هو نفس المواد الJAA.

رضا محمد 05-05-2013 11:23 PM

طيب سجلونى معاكو بقا فى الجروب عشان لو اترفض من سفارة امريكة :D :D

نادر عبدالرحمن 07-05-2013 06:09 PM

السلام عليكم ورحمة الله.
خلال هذا اليومين كان بيني وبين الاكاديمية مراسلات بخصوص المعلومة اللي ذكرها محمد شكري. طبعا انا شرحتلهم كل اللي ذكرها و اكدوا لي ان هذا المعلومة خاطئة.
وقالو ان عندهم برنامج يشمل الرخص ppl+cpl+ir+me قيمته 80000 دولار شامل السكن والاكل والمواصلات و ستقوم شركة بتمويلك 50% من سعر الكورس يعني بتدفع 40000 دولار و ايضا تضمن لك وظيفة بعد التخرج ومن خلال هذا الوظيفة تدفع ال50% اللي عليك وتجمع ساعات. طبعا انا سالتهم عن نوعية الوظيفة ان هل هو وظيفة طيار في شركة طيران او مدرب فقالو هذا يعتمد على الشركة اللي بتقوم بتمويلك.
وقالو عشان اذا بعدين تحبون تحولون رخصتكم الى رخصة البلد اللي بتشتغلون فيه تقدمون امتحان مادة air law و radio في هيئة شئون الطيران المدني التابعة للبلد.

رضا محمد 07-05-2013 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر عبدالرحمن (المشاركة 1304017)
السلام عليكم ورحمة الله.
خلال هذا اليومين كان بيني وبين الاكاديمية مراسلات بخصوص المعلومة اللي ذكرها محمد شكري. طبعا انا شرحتلهم كل اللي ذكرها و اكدوا لي ان هذا المعلومة خاطئة.
وقالو ان عندهم برنامج يشمل الرخص ppl+cpl+ir+me قيمته 80000 دولار شامل السكن والاكل والمواصلات و ستقوم شركة بتمويلك 50% من سعر الكورس يعني بتدفع 40000 دولار و ايضا تضمن لك وظيفة بعد التخرج ومن خلال هذا الوظيفة تدفع ال50% اللي عليك وتجمع ساعات. طبعا انا سالتهم عن نوعية الوظيفة ان هل هو وظيفة طيار في شركة طيران او مدرب فقالو هذا يعتمد على الشركة اللي بتقوم بتمويلك.
وقالو عشان اذا بعدين تحبون تحولون رخصتكم الى رخصة البلد اللي بتشتغلون فيه تقدمون امتحان مادة air law و radio في هيئة شئون الطيران المدني التابعة للبلد.

ياعم شكلهم بيحورو عليك وشكلها نصب عارف ليه ؟ لان موضوع ان يكون الرخص ppl+cpl+ir+me ب 80 الف دولار فى جنوب افرقيا دى صعبة اوى هما بيقلك شركة ومش شركة عشان يكون السعر قليل ويبان انك هتدفع النص وممكن بعد ماتدرس الشركة تقلك مش عايزة هيا اه فعلاا دفعتلك النص على كلامهم بس هتضمن الوظيفة يعنى ؟ فى عقد ؟ مش عارف ومش عايز افتى عليك بس شكلها كدا يعنى نصب

نادر عبدالرحمن 07-05-2013 10:27 PM

احب اصحح بعض الاشياء لان اتكلمت معاهم قبل قليل.
الان انت المفروض تدفع 80000 دولار شامل السكن+ 3 وجبات يوميا+المواصلات. و طبعا في شركة بتدفع نص القيمة وانت تدفع النص الثاني فقط و الشركة نفسه تظمن لك وظيفة و هي بتعرض عليك بعد التخرج 3 مرات لوظيفة و اذا رفضت لازم تدفع المبلغ اللي الشركة دفعته. و لازم تشتغل معاهم لفترة معينة. طبعا الوظيفة ما لها علاقة بالاكاديمية. يمكن تشتغل في شركات طيران صغيرة مثل الطائرات اللي يقفزون منها بالمظلات او شركة للسياحة للرحلات القصيرة ًويمكن تشتغل مدرب يعني الشركة هي اللي تقرر كل شيء. وانا انصح انكم تشوفون صفحتهم على الفيسبوك لان في عدة صور بتحصله وهذا اسم صفحتهم Trans Africa Aviation & Tourism .
و اذا عندكم اي استفسار اتصلوا او رسلوا استفساركم للمسؤول المالي في الاكاديمية و هو بيجاوب على اسئلتكم وهذا اسمه ورقمه وايميله
JP Robberts

Chief Financial Officer
Marketing & Sales Manager
Trans Africa Aviation

Tel: 074 144 7139
Cell: 078 552 3965
[email protected]

نادر عبدالرحمن 07-05-2013 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1304039)
ياعم شكلهم بيحورو عليك وشكلها نصب عارف ليه ؟ لان موضوع ان يكون الرخص ppl+cpl+ir+me ب 80 الف دولار فى جنوب افرقيا دى صعبة اوى هما بيقلك شركة ومش شركة عشان يكون السعر قليل ويبان انك هتدفع النص وممكن بعد ماتدرس الشركة تقلك مش عايزة هيا اه فعلاا دفعتلك النص على كلامهم بس هتضمن الوظيفة يعنى ؟ فى عقد ؟ مش عارف ومش عايز افتى عليك بس شكلها كدا يعنى نصب

لازم تشتغل بعدما تتخرج واذا ما اشتغلت تدفع المبلغ اللي الشركة دفعته لك. ثاني شيء مثل ما انا قلت جنوب افريقيا ليست بهذا الدرجة سيئة. انت شوف الصور في الفيسبوك وبعدين قرر.

نادر عبدالرحمن 07-05-2013 10:46 PM

انا ما بقتنع من الاكاديمية الا اذا اتعرفت على طالب يدرس في الاكاديمية او درس فيها من قبل. عشان اتاكد منه كل شيء. فاتمنى اذا اي واحد درس فيها يقولنا.

BiG $TAR 07-05-2013 11:06 PM

نحنا الا الان اثنين عندنا قبول و متوجهين باذن الله الا اكاديمية 43

في شهر 8 القادم

لو حابين نتواصل او اي احد حاب يرافقنا

يراسلني عالفيس بوك
https://www.facebook.com/BiggieSTAR

رضا محمد 08-05-2013 12:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر عبدالرحمن (المشاركة 1304048)
لازم تشتغل بعدما تتخرج واذا ما اشتغلت تدفع المبلغ اللي الشركة دفعته لك. ثاني شيء مثل ما انا قلت جنوب افريقيا ليست بهذا الدرجة سيئة. انت شوف الصور في الفيسبوك وبعدين قرر.

يعنى فى عقد بيقول انك هتشتغل ؟ لمدة قد ايه طيب ؟

الساعة الآن 01:59 PM.