:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   دراسات هندسة الطيران وشهادات العمل ورخص الصيانة الفنية (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=94)
-   -   مشكلة خبرة مهندس الطيران في مصر !!!! (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=114947)

amrmousa2007 18-12-2011 07:06 AM

مشكلة خبرة مهندس الطيران في مصر !!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم يا اعضاء خط الطيران

انا اليوم عندي سؤال عن مجال هندسة الطيران في مصر
انا طالب في الثانوية العامة ومقبل باذن الله على دراسة هندسة الطيران
وبعد ما اخذت رأي بعض الناس ومنهم اخي الكبير لم ينصحني بها
وقال لي انه يعرف مهندس طيران خريج دفعة 2010 بامتياز والى الان لم يعين بسبب عدم قبول مصر الطيران مهندسيين جدد
وسألته ليه ما يقدم في شركة طيران اجنبية ؟ قاللي لازمله خبرة من بلده الاول
من رأيكم انتم يا كباتن ايه الحل ؟؟
هل مهندس الطيران المصري مقيد حتى يعين في مصر الطيران ويأخذ سنين خبرة وبعدين يستطيع العمل في الخارج ؟؟
ووهل هيختلف الموضوع ده لو درستها في كندا او امريكا واي اي مكان خارج مصر ؟؟

منتظر ردودكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

reda1920 18-12-2011 11:16 AM

والله لو عندي اي معلومه كنت قلتلهالك بس اكيد علي اخر اليوم هتلاقي الاعضاء هيردوا عليك وهيوجهوك الي ما فيه الخير ان شاء الله ............ وبعدين اولا واخيرا الارزاق دي بيد الله .... المهم انت بس تسعي ..... مش علشان واحد مشتغلش يبقي الكل مش هيلاقي شغل ......

والله الموفق والمستعان

عماد المشهداني 19-12-2011 10:37 PM

اكيد لو حصلت شهادتك من كندا او امريكا الموضوع سيختلف كثير وفرص العمل ستزداد عندك ... وتبقى الارزاق بيد الله عز وجل كما قال زميلك ولا احد يعلم اين الخير ... اسع اولا واحصل على الشهادة والباقي على الله
فاذا كان الله عز وجل يقول لنا ( وما تدري نفس ماذا تكسب غدا ) فمن ذا الذي يستطيع ان يحدد رزقك وما ستكسبه بعد كذا سنة ؟؟؟؟ من المؤكد ان لا يستطيع ان يعدك احد بشي
ثم من هو الذي يضمن بقاءه في الحياة لغاية كذا سنة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امنياتنا لك بالتوفيق

amrmousa2007 21-12-2011 09:53 PM

مشكورين يا كباتن على ردودكم
وانا والله شخص مؤمن جدا بان الارزاق بيد الله وشوفت مواقف كتير تؤكد ده

بس برضه احب اخد بالأسباب
ومنها اني ادرس في مصر ولا خارج مصر عشان اتخطى المشكلة دي

واتمنى من المختصين ايضاح الاجابة عن تجربة

وشكرا

مهندس طيران محمدعطية 23-12-2011 07:47 PM

اخي الكريم بكل صدق ساقول لك المفيد ومن الاخر وعن تجربتي وانت عليك الاختيار
انا هحكيلك علي المجال من الاول والكلام دا انا عرفتو تباعا مع العمر معرفتوش من الاول
1- الشهادة الجامعيه لا تكفي بعد 5 سنوات من دراسة هندسة الطيران
2- شهادة ال basic ودي لازم تتاكد ان كليتك هتدهولك عشان بقا غالي في مصر للطيران
3- دا برده في الشركات مش كفايا
4- هيقولك اعمل W.T.R hulg هيقولولك اعمل الوز اوت الاول وبعدين قدم ودا محتاج 14 شهر دراسه في المطار ودا ممكن يكون بمقابل منك تجاه الشركه عشان تتدرب عندهم تدفعلهم فلوس وكمان دا اذا وافقت علي تدريبك
5- بعد كدا هيقولولك لازم يبقي معاك فرقة والفرقه دلوقتي غاليه جدا في مصر للطيران عشان تاخدها واذا اختها وقدمت هيقوللك للازم تعمل work sheet ودا بعد الفرقه بياخد من 6 الي 9 شهور

دا مشوارك من الاول اعرفه واذا اختارته ربنا معاك
فكر واذا معرفتش حاجه ابعتلي وانا هرد عليك بما يردي الله

مع العلم ان في ناس اشتغلو بشهادة التخرج والبيزك بس بس دول معاهم وسطاااااااااا
انت اذا اخترت المجال لازم تذاكر علي طول المشوار عشان سلاحك القراءه وبدعوات والديك ليك اكبر من اي وسطا

يارب يكون كلامي فادك مش لغبطك
في امان الله

milanoboy2010 02-02-2012 06:15 AM

العمل فى مجال صيانة الطائرات يتطلب رخصة و الرخصة فى مصر صعبة اذن الحل انك تاخد بالاسباب و تسافر تدرس بره و انا ارشحلك اى دولة اوروبية او استراليا تكون بتدى رخصة EASA لان ده النظام المتبع فى اغلب الدول العربية بما فيهم مصر . فالرخصة الاجنبية يمكن تحويلها الى اى رخص محلية لاننا تابعين للدول المتطورة فى الطيران اوروبا و امريكا انا مثلا معى faa و لكن كننت افضل يكون معى easa

emad nazzal 02-02-2012 04:31 PM

هيا شغله أنا ما أفهم غيرها.. الدراسه بالبلاد العربيه ع الفاضي !
كندا أو أستراليا وبس !

شكرا

الساعة الآن 08:42 PM.