:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   بخصوص وظائف المضيفات فى الخطوط السعودية (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=113707)

mernismernis 18-11-2011 10:27 AM

بخصوص وظائف المضيفات فى الخطوط السعودية

السلام عليكم

كنت عايزة أسألكم عن شوية حاجات خاصة بالتقديم للخطوط السعودية

أنا سامعة إنهم نازلين مصر قريب .. و سمعت إنهم طالبين إن اللى يقدم يكون إجتاز إختبار اللغة الإنجليزية فى المعهد البريطانى ... كنت عايزة أسأل هل التويفل الدولى الأمريكى يغنى عنه؟؟ أنا معايا تويفل بدرجة عالية الحمد لله إمتحنت فى أحد المؤسسات الأمريكية المعتمدة بالقاهرة و الشهادة بتاعته من أمريكا، فهل لازم أمتحن إمتحان المعهد البريطانى؟؟؟ لإن الوقت ضيق جدا و أنا مش عاملة حسابى على موضوع الإمتحان فهل التويفل يغنى عنه؟؟

السؤال التانى، إزاى و فين أقدم؟؟ هل بابعت السى فى بتاعى على إيميل أو موقع معين؟ و إيه شكل السى فى الخاص بتقديم المضيفات؟؟ و للا باقدم فى مكان معين فى مصر؟؟؟؟

معلش لو كنت باسأل كتير بس إمتى تحديدا هما نازلين و هتكون المقابلة فين فى مصر؟؟ و إيه اللبس اللى بالبسه و أتصرف إزاى أو أتعامل إزاى؟؟

أخر سؤال من غير ما حد يضرب :icon_g8: لو حصل و نجحت هل لازم أعيش فى السعودية؟؟ و للا ممكن أشتغل معاهم و أنا فى مصر؟؟ و للا لازم أنتقل للسعودية؟؟؟

ياريت لو حد عنده خبرة سابقة أو تجربة سابقة يقوللى و لو حد عارف أى معلومة يقوللنا عشان الفائدة تعم و جزاكم الله خيرا

maha alaa 94 13-12-2011 10:03 PM

اذا احب اانسان عمله يتقنه ويتفنن فيه ويشر بسعاده ارمه اثناء تاديته ولكن اذا لم يحبه فلن يتقنه وسيياس من الحياه ويشعر بالملل وذلك لان هذه طبية البشر يسيرون تحت رغباتهم وف تحقيق احلامهم مهما كلف الامر
هذا هو هدفي وحلمي

يارب حقق حلمي وحملم الكثير منا ونصبح ميفات ومضيفين جوين او اريضن

asmaa_8 23-12-2011 08:26 PM

نفس السؤال بخصوص المعهد

sweeta 03-01-2012 04:15 AM

انا اللي اعرفه في امتحان بكرة الساعة 11 وده اخر معاد

flying_2020 05-01-2012 11:36 AM

الأخت العزيزة mernismernis

إن شاء الله ربنا يوفقك وتقبلى كمضيفة فى السعودية بالنسبة لإختبار اللغة الإنجايزية بالبرتش كونسل دى إمتحان إسمه البولاتس بالمعهد ولابد من أداؤه لدخول المقابلة ويمكنك معرفة التفاصيل من شركة سكاى واى لكن بخصوص العمل كمضيفة فى السعودية فلابد أن تعيشى فى السعودية لأن محطة القاهرة تم إلغائها من فترة طويلة ولكن لك أجازة 6 أيام كل شهر علشان ترجعى تشوفى الأهل وتطمنى عليهم ربنا يوفقك وتنجحى ولكن علشان تخططى للمقابلة بكفاءة يمكنك الحضور معنا فى كورس التحضير
الذى نعقده فى روكسى بالقاهرة لمن يريد الحضور يمكنه الإتصال

كابتن / أبو هشام 01111076087

asmaa flying 28-01-2012 02:27 PM

ياجماعه لو سمحتوا حد يفيدني انا معرفش ان في اعلان نزل وليه عارفه دلوقتي يعني كده التقديم خلص ولا ايه ولو هيطلبوا تاني هيكون امتة ياريت حد يفيدني بسرعه

Loly Yehya 28-01-2012 07:10 PM

التقديم فعلا خلص خلاص وخلصوا مقابلات واللجنه رجعت السعوديه تاني
بس فيه امل ينزلوا تاني قريب السنه الجايه

izabella 29-01-2012 09:40 AM

بجد فى امل ينزلوا قريب ؟؟؟ يعنى امتى كدة مثلا ؟؟؟

نصف الدنيا 29-01-2012 12:02 PM

التويفل هل هو = التوفل ؟؟؟

asmaa flying 29-01-2012 12:46 PM

ياخساره كان نفسي قوي الحق التقديم السنه دي بس مفيش نصيب الحمد لله

Loly Yehya 30-01-2012 12:30 AM

الامل دايما في ربنا انا اعرف بنات كانت مستنياهم من سنتين وتلاته ومستنيه الفرصه
بس باذن الله يمكن ينزلو تاني في شهر 7

Fransa 06-03-2012 06:31 AM

الأخت العزيزة mernismernis
لازم اختبار البولاتس من المركز الثقافي البريطاني

تاني حاجه بتبعتي السي في علي شركة سكاي واي دي الشركة اللي بتتلقي طلبات وظيفة مضيفات الخطوط الجوية السعودية
اما بخصوص الاقامة المقر هيكون فى السعودية فى كمبوند فى جده و مافيش مقر فى مصر

Nihal 26-12-2013 04:20 AM

لو سمحت هو ايه اختبار البولاتس ده ؟

الشاهـsaheenين 26-12-2013 11:20 AM

يمكن يقصد اختبار الايلتس

IELTS

اختبار مثل التوفل لكن مختلف شويتين

الساعة الآن 08:49 PM.