:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   برجاء الاجابة على اسألتى (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=113109)

dalia mahmoud 05-11-2011 03:19 AM

برجاء الاجابة على اسألتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى البداية احب أهنى اعضاء المنتدى الكرام

بعيد الاضحى اعاده الله علينا بالخير واليمن والبركات

بسم الله الرحمن الرحيم

ندخل فى الموضوع انا اسمى [ داليا محمود على ]

السن 18 و شهرين :)

حلمى انى اكون مضيفة طيران وبالفعل ابتديت احضر نفسى لدخول معهد الضيافة الجوية فى الاسكندرية

هقدم على 19 سنة

اسئلتى فى البداية يا ترى مدة 3 اشهر تكفى انى انتهى من كورس انجلش وانى اجيده اجادة تامة تحدثا وكتابة

ويا ترى وزن 52 وطول 160 مناسب

وافضل خطوط الطيران اللى ممكن انى اتوظف فيها زى خط طيران البحرين والقطرية انا بفضل الاتنين عن

الباقى

بس عايزة اعرف ظروف المعيشة فى البحرين أمنة ولا فيها خطر عشان من المعروف ان المعهد الوكيل الوحيد

الوحيد ليهم فى مصر فبأذن الله العمل فيه هيكون متاح

معلش انا طولت عليكم بس عشان دى اول مشاركة ليا مع انى عضوة فى المنتدى من حوالى 3 اشهر

ليا سؤال اخيرا انا بلبس نضارات بس فى البيت فى الخروج بتكون عدسات هل فيه اى مشكلة بالنسبة

للخطوط الطيران ؟

لان مفيش مشكلة منه بالنسبة للمعهد طالما ان قاع العين سليم

اسامة طه 06-11-2011 08:50 PM

وانا ان شاء الله ادخل المعهد في شهر سبعه اللي جي لاني هكون خلصت الليسانس

اسامة طه 06-11-2011 08:52 PM

اعتقد ان مفيش مشاكل خالص الطول والوزن بس مش عارف النضاره دي ممنوعه ولا لابس اهم حاجه طبعا اللغه

dalia mahmoud 07-11-2011 03:44 AM

ميرسى على الرد

انا اتصلت بيهم فى المعهد سألتهم لان الموضوع كان مخوفنى وقالولى ان مدام قاع العين سليم متخافيش

وعادى انك تلبسى عدسات

انت هتدخل كلاس شهر سبعة يعنى قبلى انا هدخل شهر 10 عشان اكون كملت 19 :(

بس على خير ان شاء الله ياريت لما تبقى تدخل تبقى تقولى ع الاخبار هناك وربنا يوفقك وتشتغل على طول

اسامة طه 10-11-2011 02:01 PM

امين يا رب يوفقنا جميعا ان شاء الله اكلمك طبعا وممكن ادخل كلاس شهر 10 بس مش عارف لسه بس الاحتمال الاكبر شهر سبعة ومتقلقيش انا اطمنك اول باول بس بارجو المتابعة........I hope see you in learn cente for coiben crow and im happy or very happy when i see you O my gad you becom a coiben crow in Egypt or any other country.......

dalia mahmoud 11-11-2011 05:05 AM

i think it gone be another country maybe
Qatar airline
or
Bahrain airline
اكيد هتابعك اول باول ان شاء الله
وانا كمان اتمنى انى الاقى حد يقولى ع اللى بيحصل فى المعهد :)

واتمنالك كل الخير والتوفيق انت وانا وكل اللى بيتمنى يشتغل :flowers:

sky mark 31-12-2011 05:10 PM

يا جماعة فى اكاديمية لتأهيل الضيافة الجويه ليها فرع فى اسكندرية و 3 فروع فى القاهرة. بتساعد فعلا الناس كلها. اللى عاوز يدرس ممكن يدرس فيها وبساعد على ايجاد الوظيفة من خلال عوامل كتيره. واللى مش عاوز ياخد المادة العلميه اللى عندهم بتساعده برضه بدون مقابل.

Nicht unterstأ¼zter Browser | Facebook

sky mark 31-12-2011 05:11 PM

Nicht unterstأ¼zter Browser | Facebook صفحتهم على الفيسبوك

sky mark 31-12-2011 05:15 PM

اما بخصوص اسئلة داليا محمود: البحرين دلوقتى موقفة تعيين المضيفات الغير بحرينيات فصعب ياخدوا من مصر فى الوقت الحالى.
اما بالنسبة للنضاره لازم تعملى ليزك او تلبسى عدسات شفافة
الوزن لازم تزيدى فيه شويه يعنى 5 كيلوا كده ولا حاجه عشان متبقيش اندرويت

dalia mahmoud 14-01-2012 10:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sky mark (المشاركة 1163385)
اما بخصوص اسئلة داليا محمود: البحرين دلوقتى موقفة تعيين المضيفات الغير بحرينيات فصعب ياخدوا من مصر فى الوقت الحالى.
اما بالنسبة للنضاره لازم تعملى ليزك او تلبسى عدسات شفافة
الوزن لازم تزيدى فيه شويه يعنى 5 كيلوا كده ولا حاجه عشان متبقيش اندرويت

بس معهد ISI
بيشغل فى البحرين بمنتهى السهولة لانه الوكيل الوحيد ليهم فى مصر
وصحابى اشتغلوا فيه

بالنسبة للوزن انا مش بزيد للاسف مهما عملت

والليزيك مش ضمناه بس انا اساسا بلبس عدسات شفافة فهيكون الموضوع سهل بالنسبة ليا
بس يا ترى هيكون مقبول ؟؟

وشكرا للرد يا قمر

heba heba 17-03-2012 06:25 PM

نصيحتى ليكم بلاش المعاهد دى اعرف ناس مشكروش فيها ومبتقباش شرط للتدريب فى اى شركة وكمان مثلا الخطوط السعودية اما تقدمى فيها بيبقا فيها كورس لتدريب الضيافة فاحتى دا احسن تدخلية اما تكون مقدمة تبع الشركة بدل ماتدفعى فلوس فى معهد تانى على الفاضى احسن لكم تقدموا فى شركات طيران ولو لقيتى عندهم كورس تدريب ضيافة خدية وحتى لو مفيش فاهو مش شرط لان كدة كدة بعد ماتتقبلى فى اى شركة طيران فى العالم بيدربوكى وطبعا دى نصيحة ووجهة نظر قد تكون صح وقد تكون غلط

الساعة الآن 10:16 AM.