:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   سؤال عن التقدم للكليه الجويه (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=102512)

zikoman155 02-03-2011 04:01 AM

سؤال بسيط

لو سمحتوا انا هخلص تانيه كليه هندسه وكنت عاوز اقدم فى الكليه الجويه ينفع ولا...........

وكمان عايز اعرف اختبار الضغط الجوى ده عامل ازاى واعرف منين ازا كنت استحمله ولا لاء
وشكراااا...

zikoman155 02-03-2011 06:47 PM

سؤال عن التقدم للكليه الجويه

لو سمحتوا انا هخلص تانيه كليه هندسه
وكنت عاوز اقدم فى الكليه الجويه ينفع ولا...........

وكمان عايز اعرف اختبار الضغط الجوى ده عامل ازاى
واعرف منين ازا كنت استحمله ولا لاء...!!!
وشكرااااا.........

محمد666 03-03-2011 12:15 AM

رد: سؤال عن التقدم للكليه الجويه

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام على اشرف المرسيلن سيدنا مولانا محمد النبى الامى وعلى اله وصبحه سلم
اخى الكريم من شروط التقديم الى الكليه الجويه الشروط الاتيه
>
اولا ان ينتمى الى ابوين مصريين
ثانيا الا يكون قد فصل من احدى الكليات العسكريه
ثالثا الا يكون قد حكم عليه فى جنايه مخله بالشرف
واهم شروط الا يكون قد مضى على تخرجه من الثانويه العامه سنه على ان يكون مسجل فى احدى الكليات وتقديم المستند الدال على انتسابه الى هذه الكليه
ان يكون لائق طبيا وديه عليها الف شرطه لانه دقيق جدا(والنظر)وده مهم جدا ومستوفى الشروط
السابقه
اما بخصوص الضغط الجوى
هى غرفه تجلس بها يوجد بداخلها عدد من الكراسى وتدخل بهذه الغرفه ويوجد امامك بلونه تمتلاء وتنخفض على ما اتذكر هى ترتفع الى 4+ وتنحفض الى نصف او1- وليس اكثر من ذالك وهذا على قدر علمى والله تعالى اعلى واعلم

zikoman155 05-03-2011 01:25 AM

ماشى بس انا سمعت ان لو سنى اقل من 22 سنه ينفع مش عارف ده صح ولا غلط .....
والبالونه اللى بتقول عليها دى ايه لازمتها و امتى يكون الواحد ناجح فى الاختبار بتاع الضغط الجوى ....

AboAbdulla 05-03-2011 05:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zikoman155 (المشاركة 1067959)
ماشى بس انا سمعت ان لو سنى اقل من 22 سنه ينفع مش عارف ده صح ولا غلط .....
والبالونه اللى بتقول عليها دى ايه لازمتها و امتى يكون الواحد ناجح فى الاختبار بتاع الضغط الجوى ....

السن لابد يكون أقل من 22 سنة ويكون من خريجي نفس العام
البالون توضح للشخص كيف تتمدد مع أنخفاض الضغط وكيف تنكمش عندما يزيد الضغط

EGYPT AIR 992 27-05-2011 01:06 AM

السلام عليكم
اخى الكريم انا شاب مصرى عمرى 21 سنة و متخرج و معى اعفاء من الجيش لان طولى 159.5 و الطول القانونى 160 هل هناك قانون للطول فى الكلية الجوية !!!!!!!!!

captain hero 04-11-2011 10:50 AM

يا كابين انا في اولي ثانوي طولي دلوقتي 157 ولسه ان شاء الله هطول عن كده وبعدين نظري ضعيف وهعمل عملية الليزك وان شاء الله يبقي نظري 6\6 حاد كمان هل يقلوني علي النظر:infomilies0:

الساعة الآن 02:44 PM.