:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   لكل من يخاف على وظيفته بعد التخرج (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=113498)

يا رب عايز ابقى طيار 13-11-2011 08:05 PM

لكل من يخاف على وظيفته بعد التخرج

احبائى و اخوانى اعضاء خط الطيران العزيز
هذا المنتدى الذى اكن له كل الاحترام و التقدير لما يحوى من معلومات
اليوم الى لم يشاهد معرض دبى للطائرات لما كانو مستضيفين الكابتن الرئيس التنفيذى لطيران الامارات الذى قد ابدى فى كلامه انه هناك عجز فى الطيارين و كان بيقول انا بشجع المواطنين انهم يدخلوا عالم الطيران يعنى الى شاهد هذا الكلام فهم ايش؟؟؟؟؟
انا عن نفسى فهمت انو هناك عجز و ايضا لخواتى المصريين لو بتتفرجوا على التلفزيون:celebrate14:لو شفتوا الكابتن برضوااسف لأنى لا اذكر اى اسماء قد قال انه هناك عجز فى المراقبين و الطيارين و حسب اقواله انو هناك طائرات عديدة فى الحظائر تعمل بكمية قليلة بسبب قلة العمالة لذالك انا قد قلت فى العديد من المرات انه انتا اتعلم و توكل على الله جميع الشركات ح الطيران فى توسع لأساطيلها و ايضا قال نفس الكلام العديد من الاعضاء الاخرين لذا انتا اتعلم و توكل على الله و تقبلوا رأى و اريد ان ارىاارائكم

سعيد الشهري 14-11-2011 04:16 AM

الله يوفقكم ان شاءالله

ود مدني 14-11-2011 06:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا رب عايز ابقى طيار (المشاركة 1147229)
احبائى و اخوانى اعضاء خط الطيران العزيز

هذا المنتدى الذى اكن له كل الاحترام و التقدير لما يحوى من معلومات
اليوم الى لم يشاهد معرض دبى للطائرات لما كانو مستضيفين الكابتن الرئيس التنفيذى لطيران الامارات الذى قد ابدى فى كلامه انه هناك عجز فى الطيارين و كان بيقول انا بشجع المواطنين انهم يدخلوا عالم الطيران يعنى الى شاهد هذا الكلام فهم ايش؟؟؟؟؟

انا عن نفسى فهمت انو هناك عجز و ايضا لخواتى المصريين لو بتتفرجوا على التلفزيون:celebrate14:لو شفتوا الكابتن برضوااسف لأنى لا اذكر اى اسماء قد قال انه هناك عجز فى المراقبين و الطيارين و حسب اقواله انو هناك طائرات عديدة فى الحظائر تعمل بكمية قليلة بسبب قلة العمالة لذالك انا قد قلت فى العديد من المرات انه انتا اتعلم و توكل على الله جميع الشركات ح الطيران فى توسع لأساطيلها و ايضا قال نفس الكلام العديد من الاعضاء الاخرين لذا انتا اتعلم و توكل على الله و تقبلوا رأى و اريد ان ارىاارائكم

=================================

شايف في توقيعك ان كاتب الطيران للي عندو فلوس
والي ماعندو مايلزوموش ..كدا حتطم امال كثير من الطلاب
وفي بعضهم فعلا ما يملكش الفلوس الكتيره اوي دي

ود مدني 14-11-2011 06:44 AM

انت يا عزيزي سوي العليك ادرس واتعلم وخلي الباقي على الله

طيار الميج 14-11-2011 07:49 AM

السلام عليكم
شكرا على الموضوع
أول شي صلي إستخارة
و توكل على الله
و أدرس
والله إن راد ما بخيبك و بوجهك للأفضل
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

يا رب عايز ابقى طيار 14-11-2011 04:23 PM

لا ان شاء الله بون الله انا وجدت طريقة اخرى انتا ممكن تخش كلية جوية تبع الجيش و تتعلم فيها لو حالفك الحظ و دخلوك كطيار و بالنسبة لتحطيم الامال انا اكتر واحد اتحطمت اماله يعنى مو جديد على هذا

ك . محمد 14-11-2011 05:31 PM

يا أخوي لا تتكلم الا عن شي انت واثق منه .. المقصود بالتوظيف في طيران الإمارات الذي ذكره أحد الطيارين .. للطيارين وليس ..لحديثي التخرج ..

الحد الأدنى للمتطلبات للعمل كـ :
مساعد طيار في طيران الإمارات :

OR Requirements: For the position of First Officer (prior to joining):
  • A minimum of 4000 hours total flying time (may include 25% P3 or FEO time to a max of 500 hr).
  • A minimum of 2000 hours multi-crew, multi-engine jet aircraft. (P3 time cannot be used for this requirement).

• A minimum of 2500 hours total flying time on a modern commercial multi-engine, multi-crew aircraft jet. (P3 time cannot be used for this requirement)
  • Must hold a valid ICAO ATPL
  • English language fluency (written and verbal comprehension); ICAO English level (4 or above)
  • Type rated would be advantageous

ك . محمد 14-11-2011 05:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا رب عايز ابقى طيار (المشاركة 1147557)
لا ان شاء الله بون الله انا وجدت طريقة اخرى انتا ممكن تخش كلية جوية تبع الجيش و تتعلم فيها لو حالفك الحظ و دخلوك كطيار و بالنسبة لتحطيم الامال انا اكتر واحد اتحطمت اماله يعنى مو جديد على هذا

اذا تحطمت امالك فلا تحطم آمال الآخري لأن هذا الفعل أشبه بالحسد

يا رب عايز ابقى طيار 14-11-2011 05:58 PM

انى مو بعرف انتا ليش حاطتطنى فى دماغك يا كابتن احمد و كمان انتا ايش الى خلاك تعرف اذا كان الى برأسى هذا حسد ام ليس حسد لو انتا كنت تعرف ما يدور فى العقول ف انا لا اقبل هذه الاهانة منك و انا سوف اتقدم بشكوى للأدارة بسبب هذه الاهانة و السلام عليكم

ك . محمد 14-11-2011 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا رب عايز ابقى طيار (المشاركة 1147591)
انى مو بعرف انتا ليش حاطتطنى فى دماغك يا كابتن احمد و كمان انتا ايش الى خلاك تعرف اذا كان الى برأسى هذا حسد ام ليس حسد لو انتا كنت تعرف ما يدور فى العقول ف انا لا اقبل هذه الاهانة منك و انا سوف اتقدم بشكوى للأدارة بسبب هذه الاهانة و السلام عليكم

أنا مش ماني حاطك في دماغي لا انت ولا غيرك ويعلم الله .. وإسأل عني كل الأعضاء اللي يعرفوني ..

لكن الواحد قبل ما يكتب موضوع لازم يتحقق .. صح ولا لا

ثانيًا : انت قلت :

اقتباس:

يعني انت لأنو أُحبطت وتحطمت آمالك .. هل لازم الكل يتحطم ويحبط .. يعني هذه تعتبر نظرة أنانية ..

طبعًا الفلوس ليست كل شي كما كتبت في توقيعك ..

الشيء الأخير .. بما انك يتضح من ردك انك زعلان على وضعك وهذا حرام يا اخوي انت لازم ترضى بقضاء الله وقدره .. وتدعو الله .. عسى انت تجد طريقًا لدخول مجال الطيران .. كما ان مجال الطيران لا يقتصر على قيادة الطائرات فقط شوف لك أي مجال تاني .. ضيافة هندسة ...ترحيل ...

وفي النهاية اطلب منك السماح وانك ماتشيل عليا في نفسك .. وانا والله ولا حاطك في دماغي ولا حاجة

وخلينا نسوي صلح كدة ونسمي صلح .[الوظيفة في طيران الامارات :d3oh: (اسم غريب صح)]

تحياتي ..

يا رب عايز ابقى طيار 14-11-2011 09:56 PM

ماشى عشان انتا راجل اتأسفت و راجل محترم ما فى مشكلة بس انا مو زعلان انى ما دخلت مجال الطيران انا لساتى فرصتين انى ادخل مرة تانية او 3 فرص يعنى عادى لكن بالنسبة للطيران الحربى بعون الله مضمون خالى الله يرحمه كان طيار و جدى كان فنى لاسلكى و رادارات الاتنين فى القوات الجوية غير الواسطة بس ربنا يوفق الى فيه الخير و بالنسبة للمجالات الاخرى حاولت هندسة طيران بس الوظيفة نسبتها قليلة جدا بس هذا كل ما فى الموضوعو عادى كلنا اخوة ما فى مشكلة:f52ar:

الساعة الآن 04:26 PM.