:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   سوال عن الثانويه الجويه ارجو الرد (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=125711)

emy300 14-08-2012 09:11 AM

سوال عن الثانويه الجويه ارجو الرد

سوال عن الثانويه الجويه ارجو الردسوال عن الثانويه الجويه ارجو الردسوال عن الثانويه الجويه ارجو الردسوال عن الثانويه الجويه

لو سمحتو انا الان في 3 متوسط وابغى اصير طيار بس ماادري وين اماكن الثانويات الجويه بالقاهره هذا اولا تانيا ثانويه جويه للطيران المدني في ولا لا ؟؟ ارجو الرد باسرع وقت لو سمحتوا ويجزاكم ربي الجنه يارب

المحب لله 14-08-2012 12:31 PM

اتغفلت من فترة كبيرة يا اخى

Flyingway Captain 14-08-2012 12:33 PM

بالبداية مرحباُ بك فى خط الطيران,
الثانوى الجوى تم إلغاءة من فترة كبيرة كما تفضل ( المحب لله ) و لكن يوجد ثانوى عسكرى .

emy300 15-08-2012 05:54 PM

اشكركم جميعا على الرد و على الافاده بس لكن هل يوجد مدرسه ثانويه جويه تاني ولا لا و هل ينفع ادرس ثانويه جويه برا مصر ولالا و انا عايشه حاليا بالسعوديه و الشهاده الابتدائيه و الاعداديه من السعوديه عادي ولا لازم اكون دارسه في مصر و يوجد اسئله كتيييييييييير جدا في بالي الرجاء الرد الله يوفقكم بأسرع وقت وهل يوجد احد بالمنتدى كابتن او متخصص عشان اسأله ارجوكم ردو بسرعه الله يوفقكم و يدخلكم جنات النعيم و الله يرزقكم قبل الموت توبه و عند الموت شهاده و بعد الموت عفوا يااارب العالمين و يارب يطول في اعماركم لازم يكون في مدرسه في اي حته تاني ياااارررب انا حلم حياااتي اني اكوون طيار كابتن الرجاءءءءءء الرررررد

و بالعده كام يكون المجموع و اذا ماكنش فيه ثانويه جويه ينفع ادرس ثانويه عامه و يكون المجموع كويس وادخل كليه طيران و لا اكاديميه ولا ايه الحكايه ياجماعه ارجو الافاده و وهو عادي ادرس ثانويه عامه في السعوديه بمجموع كويس ولالا و لا لازم في مصر و اي بلد تاني و كام بيكون المجموع بتاع الثانويه العامه

و عادي ادرس في امريكا برطانيا معهد اكاديميه كليه ثانويه الرجاء الرد

و ماهي الشروط عشان ادخل الكليه او الثانويه او الاكاديميه او المعهد ز ادخل اي واحد فيهم ؟؟؟؟؟

Flyingway Captain 16-08-2012 08:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy300 (المشاركة 1243472)
اشكركم جميعا على الرد و على الافاده بس لكن هل يوجد مدرسه ثانويه جويه تاني ولا لا و هل ينفع ادرس ثانويه جويه برا مصر ولالا و انا عايشه حاليا بالسعوديه و الشهاده الابتدائيه و الاعداديه من السعوديه عادي ولا لازم اكون دارسه في مصر و يوجد اسئله كتيييييييييير جدا في بالي الرجاء الرد الله يوفقكم بأسرع وقت وهل يوجد احد بالمنتدى كابتن او متخصص عشان اسأله ارجوكم ردو بسرعه الله يوفقكم و يدخلكم جنات النعيم و الله يرزقكم قبل الموت توبه و عند الموت شهاده و بعد الموت عفوا يااارب العالمين و يارب يطول في اعماركم لازم يكون في مدرسه في اي حته تاني ياااارررب انا حلم حياااتي اني اكوون طيار كابتن الرجاءءءءءء الرررررد

و بالعده كام يكون المجموع و اذا ماكنش فيه ثانويه جويه ينفع ادرس ثانويه عامه و يكون المجموع كويس وادخل كليه طيران و لا اكاديميه ولا ايه الحكايه ياجماعه ارجو الافاده و وهو عادي ادرس ثانويه عامه في السعوديه بمجموع كويس ولالا و لا لازم في مصر و اي بلد تاني و كام بيكون المجموع بتاع الثانويه العامه

و عادي ادرس في امريكا برطانيا معهد اكاديميه كليه ثانويه الرجاء الرد

و ماهي الشروط عشان ادخل الكليه او الثانويه او الاكاديميه او المعهد ز ادخل اي واحد فيهم ؟؟؟؟؟

emy300 16-08-2012 08:54 AM

جزاك الله خير (اختي وليس اخي ) اوكى يعطيك العافيه ولكن اعمل ايه يعني ادرس ينفع ادرس برا مصر ولا كيف و لا ادرس ثانويه عامه بمصر و الكليه ايش يصير عليها ؟؟ و جزاك الله خير ماقصرت و يعطيكم جميعا العافيه ياارب

emy300 16-08-2012 10:15 PM

سؤال اخر لو سمحتوا لازم الطيار يكون نظره 6/6 ولالا

المحب لله 17-08-2012 03:03 AM

مش شرط ،
ممكن يلبس نظارة عادى ، بس يكون نظره بيه 6/6

Flyingway Captain 17-08-2012 03:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy300 (المشاركة 1243904)
جزاك الله خير (اختي وليس اخي ) اوكى يعطيك العافيه ولكن اعمل ايه يعني ادرس ينفع ادرس برا مصر ولا كيف و لا ادرس ثانويه عامه بمصر و الكليه ايش يصير عليها ؟؟ و جزاك الله خير ماقصرت و يعطيكم جميعا العافيه ياارب

اخى معك عبد الرحمن

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy300 (المشاركة 1244134)
سؤال اخر لو سمحتوا لازم الطيار يكون نظره 6/6 ولالا

الطيران المدنى عادى لا مشكلة .. لكن اكادمية مصر للطيران تطلب نظر 6/6 (حاد) بدون نظارة ,

الطيران العسكرى مستحيل بأى حال من الاحول نظارة ..

المحب لله 17-08-2012 03:40 AM

اخى Cαptain ƒlight

اكاديمية مصر للطيران لا تتطلب وده كلامه فى الموقع الرسمي

- هل أستطيع أن التحق بدراسة الطيران بالرغم من وجود نظارة طبية ؟

نعم تسطيع ، ولكن بالنهاية سوف يكون ذلك راجعا لقرار المجلس الطبى الجوى بوزارة الطيران المدنى تبعا للفحص الطبي الشامل ما إذا كانت درجات ضعف النظرسوف تؤثر على الطالب في مجال الطيران.

بيقبلوا اي حد ، الا اذا كان الحد ده نظره ضايع جدا جدا
مستحيل ، عادي النظارة
والجويه زي ما قولت مستحيل

ودي صفحة الى جبت منها المعلومات كمصدر
https://www.eaaegypt.com/mq4a.htm

Flyingway Captain 17-08-2012 11:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لله (المشاركة 1244290)
اخى Cαptain ƒlight

اكاديمية مصر للطيران لا تتطلب وده كلامه فى الموقع الرسمي

- هل أستطيع أن التحق بدراسة الطيران بالرغم من وجود نظارة طبية ؟

نعم تسطيع ، ولكن بالنهاية سوف يكون ذلك راجعا لقرار المجلس الطبى الجوى بوزارة الطيران المدنى تبعا للفحص الطبي الشامل ما إذا كانت درجات ضعف النظرسوف تؤثر على الطالب في مجال الطيران.

بيقبلوا اي حد ، الا اذا كان الحد ده نظره ضايع جدا جدا
مستحيل ، عادي النظارة
والجويه زي ما قولت مستحيل

ودي صفحة الى جبت منها المعلومات كمصدر
https://www.eaaegypt.com/mq4a.htm

صراحة كابتن كان على نفس الموقع قبل تغير شكلة كان شرط نظر 6/6 و كى اكون صريح معك .. قدم اصدقائى كثير و نظرهم ضعيف و بنظارة و لم يقبلوهم . ( تحتاج واسطة )

المحب لله 17-08-2012 01:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cαptain ƒlight (المشاركة 1244461)
صراحة كابتن كان على نفس الموقع قبل تغير شكلة كان شرط نظر 6/6 و كى اكون صريح معك .. قدم اصدقائى كثير و نظرهم ضعيف و بنظارة و لم يقبلوهم . ( تحتاج واسطة )

المهم يا كابتن اننا اسرة مع بعض بنساعد بعض

emy300 17-08-2012 05:28 PM

جزاكم الله خيرا و رزقكت الجنه يااارب والله ييسر لكم كل عسير يااارب و شكررررا جزيلا على الافاده و جزاكم ربي الف خير

emy300 17-08-2012 09:17 PM

بس انا الى الان لم يجب احد على سؤالي :
هل يجب اني ادرس الثانويه بمصر ولا مش لازم ؟؟
وذا كان عادي في اي بلد هل هناك شروط لدخول الكليه ولالا و كام بالعاده يكون مجموع الثانويه ؟؟
الرجاااااء الرد لو سمحتوا و جزاكم الله الف خير

Flyingway Captain 18-08-2012 05:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy300 (المشاركة 1244606)
بس انا الى الان لم يجب احد على سؤالي :
هل يجب اني ادرس الثانويه بمصر ولا مش لازم ؟؟
وذا كان عادي في اي بلد هل هناك شروط لدخول الكليه ولالا و كام بالعاده يكون مجموع الثانويه ؟؟
الرجاااااء الرد لو سمحتوا و جزاكم الله الف خير

emy300 18-08-2012 08:22 AM

الله يوفقكم يارب جميعا وكل عام وانتم بخير و يعيه الله عليكم بالخير ياارب ان شاء الله

Flyingway Captain 18-08-2012 08:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy300 (المشاركة 1244884)
الله يوفقكم يارب جميعا وكل عام وانتم بخير و يعيه الله عليكم بالخير ياارب ان شاء الله

اهلاً وسهلاً و بالتوفيق إن شاء الله
كل عام و انت بخير

emy300 03-09-2012 12:26 PM

شكرا جزيلا على المعلومات

الساعة الآن 06:12 AM.