:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   ][.. اعلانات وظائف الضيافة الجوية وسلامة المقصورة ..][ (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=118)
-   -   النقاش حول خطة توظيف ملاحى الخدمه الجويه بالخطوط السعوديه لعام 2013 (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=114162)

caty cat 24-05-2013 03:02 PM

ازيكوا يا بنات هو ليه مبقاش في تفاعل زي الأول ياريت أي حد يقولنا الخطوط السعودية هتنزل السنه دي ولا لا أنا مستنيه بفارغ الصبر يارب تنزل و كل البنات تحقق حلمها

Purple flower 05-10-2013 06:38 PM

مافي اخبار متي جايه الخطوط السعوديه كازا وكيف اقدم انا عضوه جديده

monaazz 07-10-2013 04:14 AM

i am waiting

flying_2020 15-10-2013 09:36 PM

إن شاء الله الفرج قادم لمن تريد العمل كمضيفة بالخطوط السعودية

أتمنى أن يكون قريبا

منى المضيفة 11-11-2013 09:01 PM

السلام عليكم جميعا، الرجاء من الأخ مصدر موثوق انه لا يبخل علينا و يزودنا بمعلومات جديدة كعادته خصوصا إحنا على أبواب 2014 نبغى نعرف إذا مصر، المغرب، تونس... رح يكونوا في الخطة تبع 2014.
شكري الجزيل

CarlaBonita 11-11-2013 11:54 PM

انا بس ليا تعليق من دون اساءة لاي طرف هنا و بمنتهي الادب و الاحترام اهو...

الاخ من مصدر موثوق بيشتغل ايه في شركة الطيران السعودي عشان هو الي يقرر اذا كانت اللجنة نازله مصر ولالا ؟ مش فيه شركة اسمها سكاي اوي هي المسءوله كليا عن هذا الامر و هي الي بتقرر اللجنة تنزل امتي و خلافه ...يبقي ليه نسئل اي حد كدا و السلام بدال ما نسئل المسئولين عن الشركة ذات نفسهم ؟ يعني اخويا المحترم الي عل العين و الراس مصدر موثوق مسمي نفسه مصدر موثوق طب مصدر حضرتك الموثوق ايه بالظبط؟ هل حضرتك مضيف في قلب الشركه يبقي لا يمكن ان تعرف خطط التوظيف بالمللي و لو حضرتك موظف جوا الشركة يبقي الامر اصعب كمان و كمان ...لان اذا كانوا موظفين مصر للطيران نفسهم مش بيعرفوا التعيين امتا بالظبط يبقي اي موظف في اي شركه يقدر يعرف الخطط بالظبط .. و لو حضرتك موظف بالموارد البشريه بقي احب اسئل حضرتك هوا انتوا خلاص استكفيتوا مصريين و مبقيتوش طايقيننا ولا ايه؟ علي فكره بلدنا مش دبح في الشوارع يعني زي ما انتوا متخيلين و بعدين مكتب سكاي واي الجديد ماهو في مدينه نصر عايزين ايه تاني ! و بعدين اقسم بالله اني روحت مقر شركه الطيران السعودي في 2012 قالولي مالناش سلطه عل الموضوع و حولوني علي سكاي واي وقتها يبقي ايه بقي ؟

حضرتك بدون اي اساءه او تجريح و بمنتهي الاحترام لشخصك المبارك الجميل مصدرك الموثوق هوا ايه بالظبط؟

و بعدين شكل كدا الطيران السعودي مبقاش عاوزنا كمصريين اصلا الامارات بتيجي عندنا كل شويه اما شركه الطيران السعودي يبدوا انها استكفت مننا خلاص !

و اسفه لو كان اسلوبي حاد شويه بس من حقي اسئل و افهم لان مش اي حد بالنت يسمي نفسه مصدر موثوق او عالم العلوم اصدقه و خلاص و مش مهم بقي نخاطب احنا الشركه نفسها اساسا بقي ! و شكرا للكل

THE LORD KSA 12-11-2013 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CarlaBonita (المشاركة 1332344)
انا بس ليا تعليق من دون اساءة لاي طرف هنا و بمنتهي الادب و الاحترام اهو...

الاخ من مصدر موثوق بيشتغل ايه في شركة الطيران السعودي عشان هو الي يقرر اذا كانت اللجنة نازله مصر ولالا ؟ مش فيه شركة اسمها سكاي اوي هي المسءوله كليا عن هذا الامر و هي الي بتقرر اللجنة تنزل امتي و خلافه ...يبقي ليه نسئل اي حد كدا و السلام بدال ما نسئل المسئولين عن الشركة ذات نفسهم ؟ يعني اخويا المحترم الي عل العين و الراس مصدر موثوق مسمي نفسه مصدر موثوق طب مصدر حضرتك الموثوق ايه بالظبط؟ هل حضرتك مضيف في قلب الشركه يبقي لا يمكن ان تعرف خطط التوظيف بالمللي و لو حضرتك موظف جوا الشركة يبقي الامر اصعب كمان و كمان ...لان اذا كانوا موظفين مصر للطيران نفسهم مش بيعرفوا التعيين امتا بالظبط يبقي اي موظف في اي شركه يقدر يعرف الخطط بالظبط .. و لو حضرتك موظف بالموارد البشريه بقي احب اسئل حضرتك هوا انتوا خلاص استكفيتوا مصريين و مبقيتوش طايقيننا ولا ايه؟ علي فكره بلدنا مش دبح في الشوارع يعني زي ما انتوا متخيلين و بعدين مكتب سكاي واي الجديد ماهو في مدينه نصر عايزين ايه تاني ! و بعدين اقسم بالله اني روحت مقر شركه الطيران السعودي في 2012 قالولي مالناش سلطه عل الموضوع و حولوني علي سكاي واي وقتها يبقي ايه بقي ؟

حضرتك بدون اي اساءه او تجريح و بمنتهي الاحترام لشخصك المبارك الجميل مصدرك الموثوق هوا ايه بالظبط؟

و بعدين شكل كدا الطيران السعودي مبقاش عاوزنا كمصريين اصلا الامارات بتيجي عندنا كل شويه اما شركه الطيران السعودي يبدوا انها استكفت مننا خلاص !

و اسفه لو كان اسلوبي حاد شويه بس من حقي اسئل و افهم لان مش اي حد بالنت يسمي نفسه مصدر موثوق او عالم العلوم اصدقه و خلاص و مش مهم بقي نخاطب احنا الشركه نفسها اساسا بقي ! و شكرا للكل

عزيزتي
الكابتن مصدر موثوق هو شخص على اطلاع كبير بما يدور في اروقة الخطوط السعودية من ناحية توظيف طواقم الطائرات وهو شخص يحظى باحترام وثقة ادارة المنتدى لمعرفتنا به ولما سبق ان لمسناه من اخباره الصحيحة 100٪

اما عن الطيران السعودي وانه لا يرغب بتوظيف طواقم من جمهورية مصر فهذا شأن لا يمكنك الحكم فيه كون الخطوط تأخرت في النزول لدولة مصر وهذا امر تحكمه احتياجات الشركة بعيدا عن العواطف والتقلبات الحاصله في مصر انعم الله عليها بالامن والاستقرار واخيرا رزقك سيأتيك سواء مع السعودية او الاماراتية او اي شركة اخرى ان كتب الله لك العمل كمضيفة

كل التوفيق لك عزيزتي بأذن الله

CarlaBonita 12-11-2013 12:31 AM

ميرسي جدا علي سعة صدرك اخي لورد و لاسلوبك الراقي الي حقيقي حببني في المنتدي كادارة رغم خلافي معكم في السابق لحزفكم بعضا من كلامي الصريح حول مصر للطيران بس ما علينا مش مشكلة خالص عادي يعني...انا بس كل الي بدي اقوله انه طالما يوجد مكتب لتوظيف المضيفات و شركه وسيطة مختصه فلا نتركها حين اذن و لنطلبها و نتخاطب معها لنعلم الخبر اليقين و شكرا

THE LORD KSA 12-11-2013 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CarlaBonita (المشاركة 1332349)
ميرسي جدا علي سعة صدرك اخي لورد و لاسلوبك الراقي الي حقيقي حببني في المنتدي كادارة رغم خلافي معكم في السابق لحزفكم بعضا من كلامي الصريح حول مصر للطيران بس ما علينا مش مشكلة خالص عادي يعني...انا بس كل الي بدي اقوله انه طالما يوجد مكتب لتوظيف المضيفات و شركه وسيطة مختصه فلا نتركها حين اذن و لنطلبها و نتخاطب معها لنعلم الخبر اليقين و شكرا

اختي الفاضلة لانمانع ابدا طرحكم وانتقاداتكم لشركات الطيران بل بالعكس نرحب بهذه الامور ولكن بشكل بناء فقط وليست لغرض التجريح والمنتدى فاتح ابوابه لك ولغيرك للخوض فيما تريدونه ضمن مجال الطيران ولكن بشكل مفيد فقط

اخيرا شركة الوساطه ومكتب التوظيف هو لديكم في مصر واغلب المستفسرين عن التوظيف هم من جمهورية مصر والواجب ان تفيدوننا انتم بهذه المخاطبات بينكم وبين الشركة وان تقوموا باجرائها انتم

المنتدى به العديد من اهل الخبره لكن استفسار معين لم يجد له رد او تجاوب .. خلاص انتهت الدنيا لا طبعا قوموا بالسؤال في كل مكان وان وجدتم اجابه فزودونا بها لنستفيد جميعنا

تحياتي و بالتوفيق للجميع

CarlaBonita 12-11-2013 10:57 PM

الله يحييك

abeer essa 18-11-2013 02:16 AM

الكلام ده كان امتى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

abeer essa 18-11-2013 06:41 PM

ليه مفييييييييييييش حد بيرد؟؟

كابتن ممادو 28-11-2013 05:04 AM

أسعد الله اوقاتكم بكل خير

اخواني قدمت في الخطوط

ورسلو لي ايميل موعد الاختبار الخميس 5/12

الله يعطيكم العافية يا جماعة ياريت اللي عنده طريقة الاختبار

او نماذج اختبار اللغة و اي معلومة و مساعدة لا تبخلو

لكم كل الشكر

dhuraiiss 05-12-2013 03:37 PM

السلام عليكم
تحياتي لكل اعضاء المنتدى المحترم
انا خلصت اختبار اللغة الانجليزية يوم 2/12/2013 للخطوط العربية السعودية لوظيفة مضيف جوي
الحمدالله الاختبار كان سهل بالنسبة لي وانا متأكد اني نجحت بعد توفيق رب العالمين
سؤالي : متى يتم الرد علينا من قبل الخطوط للي نجحوا؟ يعني بعد شهر او اكثر؟ او اقل؟
وهل مواعيد المقابلات الشخصية بعيدة ( المدة الزمنية )

شكرا لكم جميعا

محمد الاحمدي 05-12-2013 06:13 PM

هل يوجد تقديم حاليا!!!!

الساعة الآن 03:42 PM.